5.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Renault Espace – tila-auton kokonaan uusi elämä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Espace on kulkenut erikoisen matkan vuosien saatossa, kun automalli on muuttunut täysiverisestä tila-autosta katumaasturiksi. Hyvää: Nelipyöräohjaus, voimalinjan toiminta, ajettavuus, tilat, ulkomuoto. Huonoa: Ei nelivetoa, etuistuimen reisituki, kulku kolmannelle penkkiriville. Renault Espace muistetaan 1980-luvulta saakka junakeulaisena sukkulana, joka on aina näyttänyt hivenen erikoiselta. Paljon on vettä virrannut Renaultin pääkonttorin lähellä, Pariisia halkovassa Seinessä niistä päivistä, kun ensimmäinen Renault Espace näki päivänvalon ja ranskalainen automalli on tullut tähän päivään ja muuttanut muotonsa samalla kokonaan. Espace perusidea on edelleen sama kuin alusta alkaenkin. Se on edelleen tila-auto – mutta nyt erittäin tyylikkäässä paketissa ja ulkomuodossa, joka saa edelleen haukkomaan henkeä, mutta nyt aivan eri mielessä kuin Espacen alkuaikoina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmas istuinrivi väliaikaiseen käyttöön Espace on nykyään todella tyylikäs crossover. Ja silti se kätkee kuoriensa sisälle muunneltavuuden sekä 7-paikkasuuden. Viimeisimmän penkkirivin kaksi istuinpaikkaa ovat tosin pienet ja tarkoitettu vain väliaikaiseen käyttöön. Viimeiselle penkkiriville kulkeminen on myös hieman hankalaa. Kahdella ensimmäisellä istuirivillä tilat ovat ruhtinaalliset. Keskimmäistä penkkiriviä voi myös siirtää joitain senttejä eteen tai taakse kiskoilla. Takimmaisessa asennossa keskirivillä on runsaat jalkatilat, mutta sen lisäksi myös tavaratilaa jää riittämiin. Espacessa huomion arvoista on myös se, että seitsenpaikkaisuudesta ei tarvitse maksaa mitään lisähintaa, kolmannella penkkirivillä varustettu malli on tasan samanhintainen kuin viisipaikkainenkin Espace. Infotainment toimii hyvin Kuljettajalla ja etumatkustajalla on myös hyvät oltavat. Renaultin ohjaamo on viihtyisä kuljettajan näkökulmasta ja isot diginäytöt tarjoavat informatiivisesti sen, mitä kuljettajan tarvitseekin. OpenR Link -multimedia toimii Rellussa hyvin ilman viiveitä ja se on mukava käyttää. Espacen ohjaamon, ja myös muiden nyky-Rellujen merkittävä puoli on se, että autot huokuvat laatua. Espace on todella hienon näköinen ja viihtyisä sisältä. Ajettavuudeltaan Renault on myös erittäin mukava. Auto on hiljainen, ja alustan toimivuudelta kelvollinen ajaa. Ohjaus ei ole vasteeltaan parasta mahdollista, mutta ei mahdottoman huonoakaan. Koska Renault on melkeinpä premiumia, kuljettajan ergonomialta toivoisi siksi vielä parempaa viimeistelyä. Kuljettajan istuimen reisituki jää vajaavaiseksi, eikä esimerkiksi istuimen säädöillä saa paikattua tätä puutetta. Ketterästi nelipyöräohjauksella Renault Espace on iso ja tilava auto, joka on varustettu nelipyöräohjauksella. Nelipyöräohjauksen ansiosta auto on todella ketterä käsitellä. Nelipyöräohjauksen takarenkaiden kääntymiskulma on viisi astetta ja nelipyöräohjauksen reagointinopeutta saa myös säädettyä infoteinmentin valikoista asteikolla 1–13. Kulman saa säädettyä esimerkiksi eri ajo-ohjelmiin eri tavalla. Renault Espacessa kiteytyy hyvin Renaultin nykytila. Rellut ovat nykyään erittäin tyylikkäitä, hyviä ajettavia ja hybridivoimalinja Espacessa ja muissakin Renaultin autoissa, jotka Moottorin koeajossa ovat olleet, on osoittautunut erittäin päteväksi. Espacen voimalinjana on pieni, mutta pippurinen 1,2-litrainen turboahdettu 3-sylinterinen moottori. Moottori kehittää 96 kilowattia (131 hv) tehoa ja kun sen pariksi lyödään sähkömoottori, saadaan yhteisteholtaan parisataaheppainen voimalinja, jolla ajelee ihan mielikseen. Voimalinjan parina on automaattinen monitilavaihteisto, joka toimii tässäkin yhdistelmässä todella huomaamattomasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Iso auto, matala kulutus Espacen WLTP-syklin mukainen kulutus on alle viiden litran, eikä se todellisuudessakaan ole paljoa, ottaen huomioon auton ison koon. Moottorin koeajossa, sekalaisessa ajossa ja talvikelissä ja välillä sohjossakin päästiin reilua litraa suurempaan, eli 6,1 litran kulutukseen. Rellulla on siis mahdollista päästä tankillisella yli tuhat kilometriä. Toki kulutuslukema ei saatu mistään erityisestä mittauksesta, vaan ihan puhtaasta arkiajosta, joka sisälsi kaupunkipyörittelyn lisäksi myös runsaasti matka-ajoa. Renault Espace on nykyään tilava ja erittäin tyylikäs crossover, tai oikeastaan tyylipuhdas katumaasturi, jonka hinta ei ole oikeastaan edes kovin päätä huimaava. Mallisto alkaa noin 45 000 eurosta, korkeasti varusteltu Techno Esprit Alpine -malli nelipyöräohjauksella on vajaa 48 000 euroa. Kun siihen lisätään koeajoautossa olleet Matrix Led -valot, hieno mattaväri, parempi Harman-Kardon -äänentoisto sekä muuta kilkettä, 55 000 eurolla saa aika paljon tilaa, hyvää ajettavuutta sekä ominaisuuksia. Tosin yhdellä merkittävällä puutteella – nelivetoa Espacessa ei ole, eikä tule. Nelivetoa ei ole valitettavasti saatavilla Espaceen lainkaan, vaikka Espacen luonne ja myös moni käyttäjä sen ehdottomasti vaatisi. Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Renault Espace E-Tech full hybrid 200 Techno Esprit Alpine 4Control HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 199 cm 3 Automaattinen monitilavaihteisto 146 kW (199 hv), 205 Nm WLTP-kulutus 4,7 l/100km CO 2 -päästöt 107 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,8 s huippunopeus 174 km/h Mitat Pituus 4 722 mm Leveys 1 825 mm Korkeus 1 645 mm Akseliväli 2 738 mm Tavaratila 477 l Omamassa 1 773 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 4 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 47 990 € koeajoauto 55 846 € Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan