1.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Renault Express -pikkupaku tarjoaa tarkoituksenmukaisuutta kohtuuhintaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Express on markkinoiden edullisimpia pieniä pakettiautoja, mutta kyseessä on silti erittäin tarkoituksenmukainen tuote. Hyvää: ajettavuus, hinta, kulutus. Huonoa: ergonomia, voimalinja. Renault Express korvaa hieman epätyypillisesti mallin, joka ei ole kuulunut merkin mallistoon – nimittäin tytäryhtiön Dacia Dokkerin. Pikkupakuilla on kasvava paikka markkinoilla, sillä pienempi auto kuluttaa polttoainetta tonniluokan autoja vähemmän, ja pienempi koko tarkoittaa myös helpompaa pujottelua kaupungin porttikongeissa. Kahdesta Renaultin pikkupakusta ensimmäiseksi tuotiin markkinoille Express, joka on uutta Kangoo-mallia yksinkertaisempi, edullisempi ja työkonemaisempi. Autossa ei ole mitään erityisiä innovaatioita, vaan rakenne on tyypillisen pakettiautomainen – takana tilaa tavaralle ja edessä istuimet kuljettajalle sekä yhdelle matkustajalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kunnollinen kuormajuhta Expressin yksityiskohdat on tehty kunnolla. Kuormatilasta löytyy jykevän oloisia kuormalenkkejä, ja valaistuksesta huolehtivat pitkät led-nauhat. Takaovet aukeavat 180 astetta, ja lastauskorkeus on varsin matala. Kabiinin puolella on reilusti säilytystilaa katon rajan tasolla sekä muutamissa lokeroissa. Ohjauspyörän edessä sijaitsevassa lokerossa on myös kaksi tavallista usb-pistoketta, mutta usb-c-pistokkeita ei ole lainkaan. Ohjaamossa on myös Renault Traficista tuttu aurinkolipan lisäpeili kuolleiden kulmien parempaa hahmottamista varten. Ohjaamo tuntuu hieman liian lyhyeltä vähän päälle 185-senttiselle kuljettajalle, etenkin pidemmillä matkoilla. Muodoton penkkikään ei houkuttele istumaan tuntikausia, eikä kuljettajalle ole varattu lainkaan oikean puolen kyynärnojaa. Pidemmillä matkoilla siis pitää taukoja mielellään. Ohjauspyörässäkään ei ole pitkittäissuuntaista säätöä, mikä osaltaan lisää tarvittavien kompromissien määrää ajoasennossa. Asiallista ajettavuutta Ajo-ominaisuuksiltaan Express on mainio. Alusta on yllättävän pehmeä ilman kuormaakin, ja kevyellä kuormalla töyssyt ja hidasteet ylittyvät jo monta henkilöautoakin mukavammin. Ohjaus on hieman raskaan tuntuinen kaupungissa pyörittelemiseen, mutta tämä häiritsee vain aivan hitaimmissa nopeuksissa. Moottoritiellä auto on pakettiautoksi varsin vakaa, eikä suurempaa sivutuuliherkkyyttäkään ilmene. Kevyesti kuormattuna kulutus ei nouse edes raskaammalla kaasujalalla kuuteen litraan satasella – kevyemmässä maantieajossa autolla voi lähennellä hyvinkin viiden litran tuntumaa. Voimalinja on kuitenkin Renaultille tyypillisesti melkoisen karkea. Puhtia pienestä dieselmoottorista ei tunnu löytyvän oikein millään kierrosalueella. Kuusilovisella manuaalilla tuntuu olevan se ja sama minkä vaihteen kolmosen ja kuutosen välillä lyö sisään ohitustilanteessa, hyvin vääntävää kierrosaluetta ei vain tunnu löytyvän. Ei yllä Dokkerin pohjahintaan Dacia Dokker oli äärimmilleen riisuttuna markkinoiden ylivoimaisesti halvin pikkupaku, mutta käytännössä kovin moni ei autoa ostanut aivan lähtöhintaan, johon ei kuulunut muun muassa ilmastointia tai radiota. Näin yksinkertaistettuna Expressiä ei voi ostaa, vaan 55 kilowatin (75 hv) tehoisella dieselmoottorilla auton saa edullisimmillaan 19 390 eurolla. Koeajettu 70 kW (95 hv) malli, joka ei myöskään ole mikään raketti, kustantaa edullisimmillaan vain tonnin enemmän. Syynä Dokkeria korkeampaan hintaan lienevätkin varusteet. Vaikka Express on malliston ’’yksinkertaisin’’ tavara-auto, siihenkin kuuluu aina vakiona esimerkiksi tietoviihdejärjestelmä bluetooth-yhteydellä, sadetunnistin, mäkilähtöavustin ja vakionopeudensäädin. Lisävarustelistalta ruksittavaksi jää muun muassa keskinkertaiseksi osoittautunut kosketusnäyttöjärjestelmä, digitaalinen kamerataustapeili, katvealueen varoitusjärjestelmä, matkustajan etuturvatyyny poiskytkennän mahdollisuudella ja pysäköintitutka. Jopa aiemmin mainitut kuormalenkit ovat lisävaruste. Ilman lisävarusteita autosta ei tosiaan löydy siis mitään ylimääräistä, mutta hintakin on sen mukainen. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Renault Express Blue dCi 95 Hinta alkaen 20 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 970 € Moottori Dieselmoottori 1 461 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto etuveto. Teho 70 kW (95 hv), 3000–3750 r/min Vääntö 240 Nm (1750–2000 r/min) Vääntö 240 Nm (1750–2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,0 s Huippunopeus 169 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,1 (yhd.) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4393 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1811 mm, akseliväli 2812 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe