1.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Renault Express -pikkupaku tarjoaa tarkoituksenmukaisuutta kohtuuhintaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Express on markkinoiden edullisimpia pieniä pakettiautoja, mutta kyseessä on silti erittäin tarkoituksenmukainen tuote. Hyvää: ajettavuus, hinta, kulutus. Huonoa: ergonomia, voimalinja. Renault Express korvaa hieman epätyypillisesti mallin, joka ei ole kuulunut merkin mallistoon – nimittäin tytäryhtiön Dacia Dokkerin. Pikkupakuilla on kasvava paikka markkinoilla, sillä pienempi auto kuluttaa polttoainetta tonniluokan autoja vähemmän, ja pienempi koko tarkoittaa myös helpompaa pujottelua kaupungin porttikongeissa. Kahdesta Renaultin pikkupakusta ensimmäiseksi tuotiin markkinoille Express, joka on uutta Kangoo-mallia yksinkertaisempi, edullisempi ja työkonemaisempi. Autossa ei ole mitään erityisiä innovaatioita, vaan rakenne on tyypillisen pakettiautomainen – takana tilaa tavaralle ja edessä istuimet kuljettajalle sekä yhdelle matkustajalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kunnollinen kuormajuhta Expressin yksityiskohdat on tehty kunnolla. Kuormatilasta löytyy jykevän oloisia kuormalenkkejä, ja valaistuksesta huolehtivat pitkät led-nauhat. Takaovet aukeavat 180 astetta, ja lastauskorkeus on varsin matala. Kabiinin puolella on reilusti säilytystilaa katon rajan tasolla sekä muutamissa lokeroissa. Ohjauspyörän edessä sijaitsevassa lokerossa on myös kaksi tavallista usb-pistoketta, mutta usb-c-pistokkeita ei ole lainkaan. Ohjaamossa on myös Renault Traficista tuttu aurinkolipan lisäpeili kuolleiden kulmien parempaa hahmottamista varten. Ohjaamo tuntuu hieman liian lyhyeltä vähän päälle 185-senttiselle kuljettajalle, etenkin pidemmillä matkoilla. Muodoton penkkikään ei houkuttele istumaan tuntikausia, eikä kuljettajalle ole varattu lainkaan oikean puolen kyynärnojaa. Pidemmillä matkoilla siis pitää taukoja mielellään. Ohjauspyörässäkään ei ole pitkittäissuuntaista säätöä, mikä osaltaan lisää tarvittavien kompromissien määrää ajoasennossa. Asiallista ajettavuutta Ajo-ominaisuuksiltaan Express on mainio. Alusta on yllättävän pehmeä ilman kuormaakin, ja kevyellä kuormalla töyssyt ja hidasteet ylittyvät jo monta henkilöautoakin mukavammin. Ohjaus on hieman raskaan tuntuinen kaupungissa pyörittelemiseen, mutta tämä häiritsee vain aivan hitaimmissa nopeuksissa. Moottoritiellä auto on pakettiautoksi varsin vakaa, eikä suurempaa sivutuuliherkkyyttäkään ilmene. Kevyesti kuormattuna kulutus ei nouse edes raskaammalla kaasujalalla kuuteen litraan satasella – kevyemmässä maantieajossa autolla voi lähennellä hyvinkin viiden litran tuntumaa. Voimalinja on kuitenkin Renaultille tyypillisesti melkoisen karkea. Puhtia pienestä dieselmoottorista ei tunnu löytyvän oikein millään kierrosalueella. Kuusilovisella manuaalilla tuntuu olevan se ja sama minkä vaihteen kolmosen ja kuutosen välillä lyö sisään ohitustilanteessa, hyvin vääntävää kierrosaluetta ei vain tunnu löytyvän. Ei yllä Dokkerin pohjahintaan Dacia Dokker oli äärimmilleen riisuttuna markkinoiden ylivoimaisesti halvin pikkupaku, mutta käytännössä kovin moni ei autoa ostanut aivan lähtöhintaan, johon ei kuulunut muun muassa ilmastointia tai radiota. Näin yksinkertaistettuna Expressiä ei voi ostaa, vaan 55 kilowatin (75 hv) tehoisella dieselmoottorilla auton saa edullisimmillaan 19 390 eurolla. Koeajettu 70 kW (95 hv) malli, joka ei myöskään ole mikään raketti, kustantaa edullisimmillaan vain tonnin enemmän. Syynä Dokkeria korkeampaan hintaan lienevätkin varusteet. Vaikka Express on malliston ’’yksinkertaisin’’ tavara-auto, siihenkin kuuluu aina vakiona esimerkiksi tietoviihdejärjestelmä bluetooth-yhteydellä, sadetunnistin, mäkilähtöavustin ja vakionopeudensäädin. Lisävarustelistalta ruksittavaksi jää muun muassa keskinkertaiseksi osoittautunut kosketusnäyttöjärjestelmä, digitaalinen kamerataustapeili, katvealueen varoitusjärjestelmä, matkustajan etuturvatyyny poiskytkennän mahdollisuudella ja pysäköintitutka. Jopa aiemmin mainitut kuormalenkit ovat lisävaruste. Ilman lisävarusteita autosta ei tosiaan löydy siis mitään ylimääräistä, mutta hintakin on sen mukainen. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Renault Express Blue dCi 95 Hinta alkaen 20 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 970 € Moottori Dieselmoottori 1 461 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto etuveto. Teho 70 kW (95 hv), 3000–3750 r/min Vääntö 240 Nm (1750–2000 r/min) Vääntö 240 Nm (1750–2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,0 s Huippunopeus 169 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,1 (yhd.) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4393 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1811 mm, akseliväli 2812 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe