1.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Renault Express -pikkupaku tarjoaa tarkoituksenmukaisuutta kohtuuhintaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Express on markkinoiden edullisimpia pieniä pakettiautoja, mutta kyseessä on silti erittäin tarkoituksenmukainen tuote. Hyvää: ajettavuus, hinta, kulutus. Huonoa: ergonomia, voimalinja. Renault Express korvaa hieman epätyypillisesti mallin, joka ei ole kuulunut merkin mallistoon – nimittäin tytäryhtiön Dacia Dokkerin. Pikkupakuilla on kasvava paikka markkinoilla, sillä pienempi auto kuluttaa polttoainetta tonniluokan autoja vähemmän, ja pienempi koko tarkoittaa myös helpompaa pujottelua kaupungin porttikongeissa.Kahdesta Renaultin pikkupakusta ensimmäiseksi tuotiin markkinoille Express, joka on uutta Kangoo-mallia yksinkertaisempi, edullisempi ja työkonemaisempi. Autossa ei ole mitään erityisiä innovaatioita, vaan rakenne on tyypillisen pakettiautomainen – takana tilaa tavaralle ja edessä istuimet kuljettajalle sekä yhdelle matkustajalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKunnollinen kuormajuhtaExpressin yksityiskohdat on tehty kunnolla. Kuormatilasta löytyy jykevän oloisia kuormalenkkejä, ja valaistuksesta huolehtivat pitkät led-nauhat. Takaovet aukeavat 180 astetta, ja lastauskorkeus on varsin matala. Kabiinin puolella on reilusti säilytystilaa katon rajan tasolla sekä muutamissa lokeroissa. Ohjauspyörän edessä sijaitsevassa lokerossa on myös kaksi tavallista usb-pistoketta, mutta usb-c-pistokkeita ei ole lainkaan. Ohjaamossa on myös Renault Traficista tuttu aurinkolipan lisäpeili kuolleiden kulmien parempaa hahmottamista varten.Ohjaamo tuntuu hieman liian lyhyeltä vähän päälle 185-senttiselle kuljettajalle, etenkin pidemmillä matkoilla. Muodoton penkkikään ei houkuttele istumaan tuntikausia, eikä kuljettajalle ole varattu lainkaan oikean puolen kyynärnojaa. Pidemmillä matkoilla siis pitää taukoja mielellään. Ohjauspyörässäkään ei ole pitkittäissuuntaista säätöä, mikä osaltaan lisää tarvittavien kompromissien määrää ajoasennossa.Asiallista ajettavuuttaAjo-ominaisuuksiltaan Express on mainio. Alusta on yllättävän pehmeä ilman kuormaakin, ja kevyellä kuormalla töyssyt ja hidasteet ylittyvät jo monta henkilöautoakin mukavammin. Ohjaus on hieman raskaan tuntuinen kaupungissa pyörittelemiseen, mutta tämä häiritsee vain aivan hitaimmissa nopeuksissa.Moottoritiellä auto on pakettiautoksi varsin vakaa, eikä suurempaa sivutuuliherkkyyttäkään ilmene. Kevyesti kuormattuna kulutus ei nouse edes raskaammalla kaasujalalla kuuteen litraan satasella – kevyemmässä maantieajossa autolla voi lähennellä hyvinkin viiden litran tuntumaa.Voimalinja on kuitenkin Renaultille tyypillisesti melkoisen karkea. Puhtia pienestä dieselmoottorista ei tunnu löytyvän oikein millään kierrosalueella. Kuusilovisella manuaalilla tuntuu olevan se ja sama minkä vaihteen kolmosen ja kuutosen välillä lyö sisään ohitustilanteessa, hyvin vääntävää kierrosaluetta ei vain tunnu löytyvän.Ei yllä Dokkerin pohjahintaanDacia Dokker oli äärimmilleen riisuttuna markkinoiden ylivoimaisesti halvin pikkupaku, mutta käytännössä kovin moni ei autoa ostanut aivan lähtöhintaan, johon ei kuulunut muun muassa ilmastointia tai radiota. Näin yksinkertaistettuna Expressiä ei voi ostaa, vaan 55 kilowatin (75 hv) tehoisella dieselmoottorilla auton saa edullisimmillaan 19 390 eurolla. Koeajettu 70 kW (95 hv) malli, joka ei myöskään ole mikään raketti, kustantaa edullisimmillaan vain tonnin enemmän.Syynä Dokkeria korkeampaan hintaan lienevätkin varusteet. Vaikka Express on malliston ’’yksinkertaisin’’ tavara-auto, siihenkin kuuluu aina vakiona esimerkiksi tietoviihdejärjestelmä bluetooth-yhteydellä, sadetunnistin, mäkilähtöavustin ja vakionopeudensäädin.Lisävarustelistalta ruksittavaksi jää muun muassa keskinkertaiseksi osoittautunut kosketusnäyttöjärjestelmä, digitaalinen kamerataustapeili, katvealueen varoitusjärjestelmä, matkustajan etuturvatyyny poiskytkennän mahdollisuudella ja pysäköintitutka. Jopa aiemmin mainitut kuormalenkit ovat lisävaruste. Ilman lisävarusteita autosta ei tosiaan löydy siis mitään ylimääräistä, mutta hintakin on sen mukainen.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Renault Express Blue dCi 95 Hinta alkaen 20 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 970 € Moottori Dieselmoottori 1 461 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto etuveto. Teho 70 kW (95 hv), 3000–3750 r/min Vääntö 240 Nm (1750–2000 r/min) Vääntö 240 Nm (1750–2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,0 s Huippunopeus 169 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,1 (yhd.) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4393 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1811 mm, akseliväli 2812 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster