20.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Uutta potkua keulille – Nissan Qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissanin uusi bensiinimoottori ja kaksoiskytkinautomaatti tuoreuttavat Qashqain voimalinjan. Hyvää: automaattivaihteisto, moottori, alavääntö, ajon aikainen meluttomuus. Huonoa: tarjolla vasta ensi vuonna. Nissan Qashqai saa uuden bensiinimoottorin: 1,2- ja 1,6-litraiset edeltäjät korvautuvat uudella 1,3-litraisella voimanlähteellä, josta tulee tarjolle kaksi tehoversiota.Koeajoimme Suomessa ikisuositun katumaasturin automaattivaihteisena Barcelonan ympäristössä: se kantaa mallinimeä Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT.Moottoriuudistus on erittäin tervetullut, olihan 1,2-litrainen edeltäjä arkiajossa heikon alavääntönsä vuoksi työläs käskytettävä.Uusi moottori tulee Suomessa tarjolle loka-marraskuun vaihteessa. Ja uusi seitsenlovinen DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto korvaa aiemman kumihihnamaisesti käyttäytyneen CVT-automaatin, jota harva jää kaipaamaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi tehoversiotaValittavana on kaksi tehoversiota, joissa on ruutia 140 tai 160 hevosvoimaa. Tehoa on nyt tarjolla aika lailla aiempaa enemmän, sillä 1,2-litraisessa edeltäjässä hevosvoimia oli 115.Moottoreista pienempitehoisen jatkeena on kuusilovinen manuaalivaihteisto, väkevämmän moottori valitseva voi valita manuaalin ja automaattivaihteiston välillä.Tehon lisäksi vääntöä on aiempaa enemmän. Manuaalivaihteisena vääntöarvo on 240 tai 260 newtonmetriä, automaattivaihteisena 270 newtonmetriä.Uusi moottori on kehitetty yhteistyössä Daimlerin kanssa.Miellyttävä tuttavuusMoottoreista tehokkaampi on miellyttävä tuttavuus: säyseä-ääninen ja riittävän tehokas. Liikkeellelähdöt hoituvat vaivattomasti eikä ohituksiakaan tarvitse arkailla.Auto kiihtyy kerkeästi, muttei elämöi häiritsevästi koska vahvemman alaväännön vuoksi kierroksia ei tarvitse turhaan nostattaa. Ominaisuus hellii korvia, sillä matkustamossa on ajon aikana miellyttävän hiljaista, ellei renkaiden rallatusta lasketa.Uusi moottori on aiempaa pihimpi ja päästötkin ovat tippuneet. Valmistajan mukaan kulutus on laskenut kymmenisen prosenttia edeltäjään verrattuna.Kulutusta on saatu pienennettyä muokkaamalla moottorin rakennetta: polttoaineen ruiskutusjärjestelmää ja palotilaa on paranneltu, kitkaa on vähennetty ja turboahdin on optimoitu.Uudistettu rakenne tuo hyvää myös käyttökuluissa. Huoltoväli on pidentynyt 20 000 kilometristä 30 000 kilometriin.Vakuuttava uusi vaihteistoUusi kaksoiskytkinautomaatti osoittautuu koeajossa nöyräksi matkakumppaniksi, joka ei turhia nikottele vaan tekee ajamisesta jouhean vaivatonta. Vaihtohetkiä ei juuri havaitse, eikä kiihdytyksissä esiinny turhia viivyttelyjä. Nollasta sataan Qashqai kerkiää 9,9 sekunnissa.Uusi vaihteisto tulee tarjolle hieman uutta moottoria myöhemmin eli helmi-maaliskuulla. Auton hintakin selviää vasta tuonnempana.Kulutuksesta ei ole lyhyehkön koeajon perusteella vielä paljoa kerrottavaa. Luvattu keskikulutus on 5,3 litraa satasella, joka perustuu NEDC-arvoon ja takaisinlaskentaan. WLTP-mittaukseen perustuvia kulutuslukemia automaattivaihteiselle versiolle ei ole vielä käytössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPikkuvelikin hoitaa hommatKoeajettu alempitehoinen eli 140-hevosvoimainen osoittautuu aika ajoin hieman puhdittomaksi, mutta kyllä silläkin arkiajot hoitaa.Tämän moottorin jatkeena oleva kuusilovinen manuaalivaihteisto toimii napakasti. Käytettävyyttä tosin häiritsevät kuusilovisen vaihdevivun turhan laajat liikeradat.Varovasti muokattuEnsimmäisen sukupolven Nissan Qashqai tuli tarjolle vuonna 2007. Euroopassa automalli korvasi epäsuorasti Nissan Almeran. Keväällä 2010 Qashqai kävi läpi kasvojenkohotuksen, jossa uudistui eritoten keulailme. Sen jälkeen Qashqai on uudistunut usein pienehköin askelin.Viime kesäksi Qashqai uudistui kevyesti, eikä tätä edeltävästä uudistumisesta ole kuin vuosi. Uudistuksissa Qashqaihin on tullut muun muassa kuljettajaa avustava älykäs turva-avustimien katras sekä moderni ja liitettävyyttä monipuolistava Nissan Connect -tietoviihdejärjestelmä.Valtaosa Qashqaista ostetaan etuvetoisina. Suomessa nelivetoisena japanilaisensa haluaa vain yksi sadasta.Qashqain tyypillisesti maltilliset uudistukset ymmärtää: miksi muuttaa sitä, mikä on suosiossa. Muutos on aina riski. Iso muutos voi olla iso riski – ja mahdollisuus. Nyt kokoistensa katumaasturien markkinajohtaja uudistui voimalinjojensa puolesta edukseen.Teksti ja kuvat: Marko JokelaLisätietoja: www.nissan.fi/qashqai Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 160 DCT Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 118 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 270 Nm (2000 r/min) Vääntö 270 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 122 g/km Mitat pituus 4394 mm, leveys 1806 mm, korkeus 1590 mm, akseliväli 2646 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 500/695 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?