Ajoneuvot | Koeajo | 2.7.2019

Koeajo: yksi pitkämatkalaisista – Kia e-Niro

Business Luxury 64 kWh 204 hv

Kia e-Niro tarjoaa sähköisen pienen katumaasturin pitkällä toimintamatkalla. Hyvää: tilankäyttö, toimintamatka. Huonoa: pitkä toimitusaika.

Jaa artikkeli

Kia e-niro vastaa trendikkään autonostajan kolmeen merkittävään toiveeseen: se on malliltaan nyt niin suosittu crossover, se toimii sähköllä ja sillä pääsee pitkälle.

Sokerina pohjalla on seitsemän vuoden tai 150 000 kilometrin takuu, joka kattaa myös akun ja sähkömoottorin. Kolme ensimmäistä vuotta takuu on voimassa ilman kilometrirajaa.

Kia e-Niro

Pienenä katumaasturina e-Niro on hiukan pahinta kilpailijaansa, Moottori 7/2019 -lehden vertailuun osallistunutta Hyundai Kona Electricia matalampi. Mataluus ei ainakaan haittaa ajettavuutta, mikä on e-Nirossa hyvää tasoa. Toisaalta kuljettajalla säilyy tunne siitä, että istutaan vähän korkeammalla.

E-Niro on kaupungissa kepeä ja pirteä ajettava, mutta kotiutuu mainiosti moottoritieajoonkin. Tästä on osaltaan kiittäminen ajoakuston sijoittamista alustaan. Paino jakautuu tasaisesti, ja ajotuntuma säilyy hyvänä.

Tavaraa mahtuu

Ehkä yllättävintä e-Nirossa on sisätilojen väljyys. Neljä henkilöä matkustaa mukavasti, mutta viiden aikuisen kuormalla takaistuin on jo ahdas. Pieneen autoon on saatu kelpo jalkatilat niin etu- kuin takamatkustajillekin, ja lisäksi tavaratila on samanlainen kuin missä tahansa perinteisessä polttomoottoriautossa. Kontin tilavuus takaistuin normaaliasennossa on 451 litraa, millä e-Niro päihittää Kona Electricin 332 litran lukeman selkeästi.

Vetokyvyksi ilmoitetaan tässäkin korealaissähköautossa pyöreät 0 kg.

Kotilatauksella pitkälle

Toimintamatkaltaan e-Niro edustaa sähköautojen kermaa. Yhdellä latauksella luvataan WLTP-normin mukaan sekalaisessa ajossa 455 kilometrin toimintamatka, ja kaupungissa toimintamatkan kerrotaan kasvavan jopa 615 kilometriin.

Ajoimme e-Nirolla hyvin monipuolisesti niin moottoritiellä, kaupungissa kuin maaseudun pikkuteillä, ja tuon ajorupeaman myötä luvattu 455 kilometriä vaikuttaa uskottavalta ainakin lähellä nollaa liikkuvissa lämpötiloissa. Talviset olosuhteet todennäköisesti lyhentävät toimintamatkaa.

Kuljettajalla on kuitenkin paljon mahdollisuuksia vaikuttaa toimintamatkaan. Ohjauspyörän takana olevilla valitsimilla voi säätää jarrutusenergian talteenoton tehoa. Moottorijarrutuksen ohjaus ja ennakoiva energian ohjaus ovat kytkettynä e-Niron navigointijärjestelmään, jonka avulla järjestelmä voi suositella kuljettajalle etukäteen maastoon ja tiestöön perustuen esimerkiksi moottorijarrutuksen käyttämistä. Avain pitkään toimintamatkaan on tietenkin kuljettajan oma ennakoiva ajotapa.

E-Nirossa on akun lämmitysjärjestelmä, joka vähentää kylmyyden vaikutusta akun suorituskykyyn ja lataustasoon. Ilmalämpöpumppuun perustuva lämmitysjärjestelmä ottaa talteen ja kierrättää ilmastointilaitteiden ja sähköjärjestelmien tuottaman lämmön, jolloin matkustamon lämmittäminen kuluttaa vähemmän akun latausta.

Pikalataus tunnissa

Pitkille taipaleille e-Niron akun saa lähes tyhjästä lähes täyteen 50 kW -pikalatauksella tunnissa ja vartissa. 100 kW -pikalatauksella tähän kuluu alle tunti. Ajat ovat suuntaa-antavia, koska latauspisteistä ei välttämättä aina saada täyttä tehoa.

Koeajetun e-Niron hinta suurimmalla 64 kWh:n akulla ja parhaalla varustetasolla on 48 978 euroa. Halvimmillaan auton saa 44 990 eurolla.

Jaa artikkeli

Keskustelu