Ajoneuvot Koeajo 15.5.2015

Koeajo: kantakaupungin ahtaille kujille sopiva Renault Twingo Soleil

Ranskattaressa on ainesta avoautoksi. Hyvää: kaupunkinäppäryys, tilat, edullinen kangaskatto. Huonoa: puhditon moottori, ohjaus, sivutuuliherkkyys.

Renault Twingon mahtavuutta kantakaupungin ahtailla kujilla ei voi kieltää. Pieni auto sujahtaa näppärästi pysäköintiruutuun ja U-käännösten tekeminen on lähes hauskaa.

Lisäiloa kesäkaupungin kuumille kaduille tuo Renault Twingo Soleil -mallin suuri kankainen kattoikkuna. Avattuna se tuo liki kaupungin äänet. Katon takaosaan laskostuva kangaskatto toimii nappia painamalla kaikissa nopeuksissa.

Edullista avoimuuttaRenault_Twingo_SCe_70_Soleil_2015_LA-17

Avautuva katto maksaa Twingoon vain 800 lisäeuroa. Mikäli ilmavirran viilentävä vaikutus ei kesähelteillä riitä, löytyy autosta vakiovarusteinen ilmastointi.

Tavallisen peltikattoisen Twingon tavoin Soleil on saatavilla ainoastaan 70 hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Litraisen voimanlähteen kerrotaan saavuttavan huippuvääntönsä alle 3 000 kierroksella, mutta Twingo etenee silti varsin raskaan oloisesti.

Ajettavuuteen Soleil-versio ei ole vaikuttanut, sillä avoimuus on tehty vain vaihtamalla kattopelti kankaiseen. Perus-Twingon haahuileva moottoritiekäytös on yhä tallella.

Minne tuuli kuljettaa?

Rajuissa tuulenpuuskissa Twingon vaeltelu moottoritiellä saa ajoittain olon ratin takana epämukavaksi. Sivutuuliherkkyys aiheutuu lyhyestä akselivälistä, korkeudesta ja takamoottorisen peräpainoisuudesta.

Tilannetta pahentaa tunnoton ohjaus, jonka vuoksi korjausliikkeet vaativat enemmän huomiota.

Mikäli pikkuautolla ajetaan pitkää moottoritaivalta, kannattaa Twingon hankinta unohtaa. Renault on tehnyt autosta korostetun kaupunkikelpoisen, uhraten samalla maantie- ja moottoritieominaisuuksia.

Taajamassa Twingo on toimiva vaihtoehto. Maltillisen lisähinnan ansiosta Soleil-malli on mielenkiintoinen. Twingon ja avoautoilun vahvuudet kun menevät yksiin – molemmat ovat parhaimmillaan maltillisissa nopeuksissa tyynellä säällä.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Renault

Kaikki koeajot

Uusimmat