4.6.2015

Koeajo: miellyttävä Ford Ranger

Lava-auto tiivistetysti: näyttävä, tehokas ja hyvin varusteltu. Hyvää: ulkonäkö, suorituskyky, ohjaamon tilat. Huonoa: pintakova jousitus.

Tavarankuljetusautokin voi näyttää hyvältä. Uusi Ford Ranger on suorastaan herkullinen. Koeajettu Wildtrak -malliversio on lisäksi varsin hyvin varusteltu. Rangerin mukavin ominaisuus piilee konepellin alla.

Viisisylinterinen 200 hevosvoiman Duratorg -diesel kuljettaa lava-autoa ripeästi. Vaivatonta ajoa edistää myös kuusivaihteinen automaattivaihteisto.

Ahtaissa paikoissa ison lava-auton parkkeeraamista helpottaa tuntuvasti peruutuskamera sekä kookkaat sivupeilit. Ohjaamosta on hyvä näkyvyys kaikkiin suuntiin.

Etuistuimet tarjoavat riittävän tuen. Pitkällä matkalla arvoa saa myös ajoasennon viimeistelyssä auttava säädettävä ristiseläntuki. Super Cab mallissa takapenkki on korvattu kannellisilla tavaralokeroilla.

Rangerin takaovet on saranoitu takareunasta, joten ne aukeavat totutusta poiketen ”väärään suuntaan”. Käytettävyyden kannalta ratkaisu on kuitenkin toimiva.

Ajossa Ranger on tasaisen varma. Ohjaus on tarkka ja suuntavakavuus hyvä. Maantiellä jousituksen pintakovuus korostuu. Muuten niin mukavan tavara-auton pompotus häiritsee varsinkin huonolla tienpinnalla.

Hyvä kantavuus vaatii luonnollisesti jousitukselta jämäkkyyttä, mutta alkujousto voisi olla pehmeämpi. Takajouset ovat useimpien lava-autojen tapaan lehtijousi -tyyppiä.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Ford Ranger Super Cab 3.2 TDCI A6 4x4

Hinta alkaen

50 669 €

Moottori

Dieselmoottori 3 198 cm³, 5 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, sähköisesti kytkettävä alennusvaihteisto, neliveto.

Teho

147 kW (200 hv), 3000 r/min

Vääntö

470 Nm (1500–2750 r/min)

Vääntö

470 Nm (1500–2750 r/min)

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 10,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

274 g/km

Muu tieto

Kokonaispaino 3 200 kg, suurin vetopaino 3 350 kg (jarruton 750 kg).

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat