3.7.2016 Ajoneuvot Konsulttiyhtiö: vuonna 2030 dieseleiden osuus vain 9% uusista autoista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tiukentuvat päästörajat ja kuluttajien mieltymys sähköautoihin tulevat konsulttiyhtiön mukaan laittamaan dieselin ahtaalle tulevina vuosikymmeninä. Konsulttiyhtiö AlixPartnersin tekemän tutkimuksen mukaan Euroopan automarkkinoiden voimanlähdevalikoima muuttuu vuoteen 2030 mennessä merkittävästi. Erityisesti dieseleiden osuus tulee tippumaan nykyisestä noin 50 prosentista 9 prosenttiin. Muutoksen taustalta löytyy autojen sähköistyminen sekä tiukentuvat päästönormit.– Voimansiirtojen sähköistyminen on saapunut Eurooppaan keinona selvitä tiukentuvista päästörajoista ja diesel kärsii siitä eniten. Tämä aiheuttaa autovalmistajille merkittäviä haasteita, sillä heidän täytyy muuttaa voimanlähteiden valmistamisen infrastruktuuriaan, kommentoi AlixPartnersin apulaisjohtaja Stefano Aversa.Vuoden 2030 automarkkinoilla voimansiirtovaihtoehdot jakautuvat AlixPartnersin mukaan seuraavasti:28%Bensiinihybridi25%Bensiini20%Ladattava sähköauto18%Ladattava bensiinihybridi9%DieselVuoteen 2022 konsulttiyhtiö odottaa polttomoottoriajoneuvoja valmistavien tehtaiden vähenevän 55:een nykyisestä 62:sta. Samalla sähkömoottoreita ja sähköautoja valmistavien tehtaiden määrä kohoaa 40:een nykyisestä 26:sta.Tulevat investoinnit eivät silti vaikuta mahdottomilta. Autovalmistajat voivat hyödyntää nykyiset tehdasrakennukset ja osan nykyisistä valmistusvälineistä siirtyessään sähköisiin voimansiirtoihin polttomoottoreista. Lisäksi konsulttiyhtiö arvelee, että esimerkiksi 400 000 moottoria vuodessa valmistavaan polttomoottoritehtaaseen nähden vastaavan sähkömoottoritehtaan rakentaminen maksaa noin kymmenesosan, eli 500 miljoonan euron sijasta uusi tehdas maksaakin vain 50 miljoonaa euroa. Samalla se vaatii vain kymmenesosan tilasta.Siirtymävaiheessa dieselautojen hinta kohonnee, sillä ne tarvitsevat kalliita järjestelmiä tiukentuvien päästörajojen saavuttamiseksi. Vastaavasti sähköautojen ja hybridien hinnat tippuvat, sillä akkutekniikan kehittyminen tuo myös akkujen hintoja alemmas.Kuluttajien uskotaan suosivan sähköautoja myös niiden ripeän kiihtyvyyden, riittävän toimintasäteen (500km ilmoitettu, 300km aidosti) ja auton toimintaa parantavien ohjelmistopäivitysten takia.Latausinfrastruktuurin kustannusten suhteen AlixPartners näkee, että Lontoon, Pariisin, Frankfurtin ja Milanon latausinfrastruktuurit maksavat yhteenä 30 miljardia [sic] euroa.– Autovalmistajat asettavat haastavia suunnitelmia Euroopan sähköistämiselle, mutta ilman riittävää infrastruktuuria vaivannäkö saattaa jäädä turhaksi. Infran kehittäminen on suurin haaste sähköistämishankkeissa, Aversa jatkaa.Lähde: Automotive News Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen