2.10.2018 Ajoneuvot Kun itsevarmuus katoaa: uusi BMW 3-sarja saa muistelemaan menneitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden BMW 3-sarjan ilme hämmentää: perusmuoto toimii, mutta kuorrutusta on liikaa. Uuden BMW 3-sarjan ensiesittely on aina iso tapahtuma. Baijerilaisten pienempi urheilusedan on tarjonnut vuosikymmenten aikana 15 miljoonan kappaleen edestä ajamisen iloa arjen keskelle. Ikäännyttyään erityisesti mallisarjan toinen, kolmas ja neljäs sukupolvi, harrastajien kesken E30, E36 ja E46 ovat tarjonneet erinomaisen harrasteauton tai ensiaskeleen ruohonjuuritason moottoriurheiluun. 3-sarjan BMW on yksinkertaisesti luokkansa synonyymi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Epävarma valitsee kaiken Uutta G20-tunnusta kantavaa sukupolvea katsellessa on vaikea innostua. Ei autoa toki autonäyttelyssä tuijottaen voi arvostella, mutta tietty BMW:n henki on poissa. 3-sarjasta puuttuu itsevarmuus. Uutuus on linjojen ja pokkausten sekamelska. Jo etupuskurissa on enemmän kanttauksia ja muotoja kuin koko E30-sukupolvessa. Taite sinne, kanttaus tänne ja kaupanpäälle pokkaus ajovalojen keskelle. Määrä korvaa laadun. Ja miten BMW:n kulmakiven perään eksyivät Lexuksen ajovalot? Mutta katsotaan uutuutta pintaa syvemmältä avoimin: 3-sarjan seitsemäs sukupolvi on 76 millimetriä aiempaa pidempi, 16 milliä leveämpi ja millimetrin korkeampi. Akseliväli on venynyt 41 millimetriä (2851 mm), kun raideleveydet ovat kasvaneet peräti 43 mm edessä ja 21 milliä takana. Kasvusta huolimatta uutuus on laihtunut parhaimmillaan 55 kiloa. Painonjakauman kerrotaan olevan 50:50 ja ilmanvastuskerroin on puristettu komeaan arvoon 0,23, ainakin kun kyse on 320d:stä. Varustelulla sporttisemmaksi Valmistaja kehuu uutuuden tarjoavan luokkansa parhaan yhdistelmän ajettavuutta ja mukavuutta. Kiitos tästä kuuluu uusille säätyville iskunvaimentimille, joiden kerrotaan ympäripyöreästi säätävän vaimennustehoa joustoliikkeen mukaan. Lisävarusteena auton saa toki 10 milliä matalammalla M Sport -alustalla, ja löytyy varustelistalta myös sähkösäätöisin iskunvaimentimin toteutettu Adaptive M Sport -alusta. Ilahduttavasti 330i ja 330d -malleihin tarjotaan myös M Sport -tasauspyörästöä, joka tarkoittaa sähköisesti ohjattua mekaanista luistonrajoitinta. Personointipuolella BMW tarjoaa autoa Advantage, Sport Line, Luxury Line ja M Sport -versioina. Lyhyellä koeistumisella tunnelma ratin takana onkin huomattavasti ulkopintaa lähempänä perinteistä BMW:tä. Istuin on yhä alhaalla, ja ohjauspyörän reilut säätövarat tuovat ratin tarvittaessa lähelle ja alas. Sisäilme on jatkokehitelmää 5-sarjasta. Keskikonsoli on edelleen kevyesti kuljettajaa kohti kallistettu, ja se tarjoaa iDrive-käyttöliittymän näytön lisäksi ilmastoinnin ja radion paneelit. Järjestelmien kätköistä löytyvät kaikki luokalta odotetut aktiiviset turva- ja mukavuusvarusteet. 3-sarjassa BMW ensiesittelee ”Hey BMW” -komennolla toimivan ääniohjauksen, jonka toimivuuteen palaamme myöhemmin. Tutut tehovaihtoehdot Ensiesittelyssä uutuudesta paljastettiin 320i (184 hv), 330i (258 hv), 318d (150hv), 320d (190 hv) ja 330d (265 hv). Alkuvaiheessa nelivetoa tarjotaan vain 320d xDriven muodossa. Eniten uutuudessa tietysti kiinnostaa ajettavuus, ja siitä autonäyttelyssä ei toki saa minkäänlaista kuvaa. Jos uusi iskunvaimennus ryhdistää alustan toimintaa Alfa Romeo Giulian tasolle ja ohjaukseen on saatu edletäjää enemmän eloa, voi 3-sarja edelleen täyttää tehtävänsä. Toivotaan, sillä maailma tarvitsee hauskoja autoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pariisin autonäyttely 2018 Moottori seuraa Pariisin autonäyttelyä tiiviisti paikan päältä. Julkaisemme taajaan päivityksiä uutuusautoista Moottori.fi:ssä: voit seurata Pariisin uutuuksia suoraan täältä. Muista seurata myös Moottoria Instagramissa, Instagram Storiesin puolelta pääset näkemään myös näyttelyä uutuuksien ympärillä. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?