16.9.2022

Kysy autoista: kuinka paljon auton pyörät saavat tulla lokasuojan yli leveyssuunnassa?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Renkaiden ei tarvitse olla täysin lokasuojien sisällä, mutta kulutuspinta ei saa näkyä ylhäältä päin katsottuna.

Kysymys: Onko henkilöauton renkaiden sallittua leveyssuunnassa tulla lokasuojan ulkopuolelle niin, että rengas on yli auton oman leveyden? Ainakaan omassa nuoruudessa juuri kortin saaneena 90-luvulla moinen ei ollut pykälien mukaista. Nykyisin sellaisia ylileveillä renkailla varustettuja autoja näkee liikenteessä aina silloin tällöin.

Alustan, pyöränkulmien tai renkaiden sekä vanteiden muutosten takia auton pyörät eivät ole joissakin autoissa täysin lokasuojien sisällä ylhäältä katsottuna. Yleensä tämä on enimmäkseen ulkonäköseikka, varsinkin liioitellummissa tuning-autoissa.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen selvitti HelppoKatsastus Oy:n kenttäpäälliköltä, Ilkka Vennolta, mitä säädökset tarkalleen ottaen asiaan sanovat. Roiskesuojien mitoitukseen löytyy vanhempi EY direktiivi 78/549/ETY ja vähän uudempi EU asetus (EU) N:o 1009/2010.

– Esimerkiksi katsastuksessa käytännön tulkinta on ollut, että ylhäältä katsoen renkaan kulutuspinnan pitää olla lokasuojan tai siihen kiinnitetyn levikkeen peittämä. Renkaan kylki on saanut tulla ylikin. Edellä mainituissa säädöksissä on myös "peittokulmat" 30 astetta pyörän navasta eteen ja 50 astetta taakse, Vesalainen kertoo.

Traficomin antaman määräyksen mukaan ajoneuvon vanteiden ja renkaiden muutokset on toteutettava niin, etteivät renkaat muutosten jälkeen osu ajoneuvon muihin rakenteisiin missään ohjauksen tai jousituksen asennossa. Renkaan ja vanteen on oltava muodon ja mitoituksen osalta toisiinsa yhteensopivat STRO-normien tai ETRTO-normien tai renkaan valmistajan ilmoituksen mukaisesti. Rengasmuutokset tulee toteuttaa niin, että roiskesuojavaatimukset täyttyvät.

Vanteiden vaihdon seurauksena ajoneuvon kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 millimetriä alkuperäiseen verrattuna, ellei ajoneuvon valmistaja muuta ilmoita.

Renkaan ulkohalkaisijaa saa muuttaa ajoneuvon valmistajan ilmoittamaan suurimpaan renkaaseen verrattuna enintään 15 prosenttia. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa, on mahdolliset nopeudenrajoitin ja ajopiirturi kalibroitava sekä nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.

Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä renkaan leveyden muuttaminen ajoneuvon valmistelijan ilmoittamaan leveimpään renkaaseen nähden enintään 50 prosenttia tai 105 millimetriä suuremman arvoista ollessa määräävä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pyöränkulmien muuttaminen

Jotta leveämmät renkaat istuisivat paremmin lokasuojan alle, moni säätää pyöränkulmista erityisesti camberia eli pyörän pystykallistumaa. Camber on neutraali (0 astetta), kun auton edestä katsottuna rengas on täysin pystysuorassa. Negatiivinen camber, mitä usein tuning-autoissa näkee, tarkoittaa camber-kulman säätämistä siten, että pyörän yläreuna on kallistunut koriin päin.

Kilpa-ajoneuvoissa negatiivisen camber-kulman tarkoitus on lähinnä parantaa renkaiden pitoa kaarteissa, mutta monelle se on myös auton ulkonäköä parantava seikka. Tosin jos auto on arkisemmassa käytössä, ei camber-kulmaan kannata koskea, sillä siitä ei ole merkittävää hyötyä, ja se aiheuttaa renkaiden epätasaista kulumista. Kilpa-ajoneuvoissakin negatiivista camberia on vain muutaman asteen verran. Joissain tuning-autoissa näkee jopa 20 astetta, mutta ne ovatkin lähinnä show-tarkoitusta varten.

American Car Show

Teksti: Sini Ylivakeri Kuvat: KOMISSION ASETUS (EU) N:o 1009/2010, Liite II, Moottorin arkisto Lähde: HelppoKatsastus Oy

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Luetuimmat