3.10.2020 Ajoneuvot Lataushybridi Audi A3 Sportback 40 TFSI e – jopa 67 kilometriä sähköllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi lataushybridi Audi A3 Sportback 40 TFSI e kääntyy numeroarvoiksi muotoon: jopa 67 kilometriä sähköistä toimintamatkaa ja yli 200 hevosvoimaa huipputehoa. Muu onkin pääosin tuttua aakolmosen ystäville. Neljäs sukupolvi on vielä varsin tuore, mutta Audi A3 Sportback 40 TFSI e lisää lataushybridivaihtoehdon mallistoon. Uudet kuoret saanut neljännen sukupolven Audi A3 esiteltiin maaliskuussa ja Moottori koeajoi Audi A3 Sportback 35 TFSI 110kW MHEV S tronic -kevythybridinimihirviön kotimassa elokuun puolella. Ehdimme juuri uutisoida A3-malliston laajenevan kaasuversiolla ja nyt tiedotetaan jo lataushybridistä. Uutuus tarjoaa järjestelmän yhteistehona hieman yli 200 hevosvoimaa. Audi ilmoittaa kulutuksen vielä vanhan NEDC-mittaustavan mukaan ja sille lukema olisi noin 1,5 litraa 100 kilometriä kohden, mutta lataushybridin tapauksessa todellisessa tilanteessa lataaminen tai lataamattomuus ratkaisee kaiken. Siksi lupailtu sähköinen toimintamatka 67 kilometriä (WLTP) on huomattavasti olennaisempi lukema. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Audi A3 Sportback 40 TFSI e Nykyisen Audin nimipolitiikan mukaisesti numero 40 yrittää viestiä auton teholuokasta, TFSI tarkoittaa suorasuihkutuksella varustettua turbomoottoria ja pieni e-kirjain viestii sähköistyksestä. Bensiinimoottori on tässä tapauksessa 1,4-litrainen nelisylinterinen ja tuottaa 110 kilowattia (150 hv) sekä reilut 250 newtonmetriä. Sähkömoottorin teho on 80 kilowattia. Hybridijärjestelmässä näitä lukemia ei suinkaan voi yksinkertaisesti laskea yhteen – 40 TFSI e antaa kuljettajan käyttöön parhaimmillaan 150 kilowattia (204 hv) ja 350 newtonmetriä. Suorituskykyä voi kuvitella kiihtyvyydestä paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen, joka kestä 7,6 sekuntia. Voiva välitetään etuakselille kuusivaihteisen S tronic -kaksoiskytkinautomaattivaihteiston kautta, joka on koteloitu yhteen sähkömoottorin kanssa. Akuston fyysinen koko on säilynyt ennallaan, mutta akkuteknologian kehitys tarjoaa peräti 48 prosenttia lisää kapasiteettia. Nyt Audi A3 Sportback 40 TFSI e pakkaa täysiin akkuihin 13 kilowattitunnin verran sähköenergiaa. Audi myös lupaa auton lähtevän liikkeelle sähköllä aina -28 celsiusasteen pakkaslukemiin ja toisaalta 140 kilometrin tuntinopeuteen saakka. EV-painiketta painamalla auton voi myös erikseen pyytää sähkökäytölle. Hybriditilassa auto pyrkii hyödyntämään sähköä ja polttomoottoria älykkäästi – mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaakaan. Mukana toimitetaan 230 voltin latauskaapeli kotikäyttöä varten. Audi A3 Sportback 40 TFSI e lataa parhaimmillaankin vain 2,9 kilowatin teholla, joten lataushybridin akun täyttäminen tyhjästä kestää yli neljä tuntia. Onneksi myAudi -sovelluksen avulla sisätilat voi esilämmittää tai -jäähdyttää latauspisteen sähköllä, joka auttaa toimintamatkan lisäksi myös matkustusmukavuutta. Kierrätysmuovipullot Huomiovaloihin on tehty hienoinen muutos, sillä niiden 15 led-osiota muodostaa e-kirjaimen symboloimaan lataushybridiä. Kierrätysmuovipulloista valmistettu verhoilumateriaali, kontrastitikkauksella, tulee uutena istuimiin. Samalla myös näyttöihin on tuotu uusia näkymävaihtoehtoja kertomaan hybriditilasta. Muuten uusi tietoviihdejärjestelmä, varusteet ja sisätilat ovat pääosin tuttuja muusta, jo julkaistusta, Audi A3 -mallistosta. Lataushybridin vakiovarusteiksi lupaillaan Audi phone box, nahkainen monitoimiohjauspyörä, kaksialueautomaatti-ilmastointi ja pitkä liuta Audin turvallisuusjärjestelmiä. Vakiovannekoko on 16-tuumaa, mutta varustelu kannattaa varmistaa maahantuojalta mallien ja hinnastojen saapuessa Suomeen. Tavaratilan koko on perusmuodossaan 280 litraa eli vielä 100 litraa perinteisempiä A3-malleja vähemmän. Se ei ole järin paljon. Takapenkit kaatamalla tilaa saa muodostettua parhaimmillaan 1 100 litraa. Tulossa tehoa Audi A3 Sportback 40 TFSI e laajentaa lataushybridien mallistoa siitä, mitä A6, A7, A8, Q5 ja Q7 jo tarjoavat. Samalla se on suora kehitysaskel nimellä A3 Sportback e-tron tunnetusta edeltäjästään. Audi lupailee tehokkaamman, ja muutenkin sporttisemman, version seuraavan piakkoin perässä. Uusi Audi A3 Sportback 40 TFSI e tulee tarjolla suurimmassa osassa Eurooppaa vielä tämän syksyn aikana. Saksassa sen hinnat alkavat 37 500 eurosta, mutta me joudumme vielä hieman odottamaan omiamme. Kuvat ja lähde: Audi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku