10.4.2018

Le Mansista eläkkeelle: Porsche 919 kellotti Span Formulaa nopeammin!

Mitä tapahtuu kun eläkkeelle jäävä mestarikilpuri Porsche 919 hylkää sääntöjen kahleet? Vaatimattomasti Formula 1:stä nopeampi kierrosennätys Spassa.

Vaikka Porsche 919 on väistymässä kestävyysautoilun mestaruussarja WEC:stä, ei LMP1-luokan kilpuri aio vajota yöhön hiljaisesti. Saksalaisyhtiön legendaksi kohonnut hybridikilpuri on eläköityessään vapautunut sääntökirjan ikeestä, joten uutena mallinimenä on Porsche 919 Evo.

Porsche 919 kellotti Span Formulaa nopeammin

Kultakellon sijaan Porsche 919 juhlisti eläkepäiviä pistämällä Spa–Francorchampsin radan kierrosennätyksen uuteen uskoon. Porschen kilpakuljettaja Neel Jani suoritti 7 004 metriä pitkän belgialaisradan ajassa 1:41,770 ja kierros alitti edellisen rataennätyksen, muuan Lewis Hamiltonin viime vuoden paalupaikka-ajan, 0,783 sekunnilla. Kierroksella Jani saavutti 359 km/h huippunopeuden ja keskinopeudeksi kierrokselle saatiin melkoisen absurdi 245,61 km/h. Samalla kierros oli peräti 12 sekuntia nopeampi kuin LMP1-luokan paalupaikka-aika viime vuonna.

– Tämän päivän rataennätys todistaa erään aikansa innovatiivisimman kilpa-auton suorituskyvyn. Tavoitteemme oli osoittaa, mihin Porsche 919 Hybrid pystyy, kun vapautamme sen sääntöjen asettamista rajoituksista, kommentoi Porschen LMP1-projektin johtaja Fritz Enzinger.

Porsche 919 kellotti Span Formulaa nopeammin

– 919 Evo on brutaalin hämmästyttävä. Se on ehdottomasti nopein auto, jota olen koskaan ajanut. Pidon määrä on täysin uudella tasolla minulle, en olisi voinut kuvitella tätä etukäteen. Nopeus millä kaikki tapahtuu kierroksen aikana 919 Evossa on niin nopeaa, että reaktioajalle asetetut vaatimukset ovat täysin eri kuin mihin olin tottunut WEC:ssä, kommentoi puolestaan Neel Jani rataennätyksen sotaratsuaan.

https://youtube.com/watch?v=wZfJVO1VM5k

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Polttakaa sääntökirja

Le Mansissa ja WEC-sarjassa voittoja vuosina 2015–2017 kerännyt Porsche 919 pääsi vihdoin esittämään auton täyden suorituskyvyn. Evo-kehitysversio yhdisti autoon joitakin kaudelle 2018 suunniteltuja parannuksia, muutamia aerodynaamisia muutoksia sekä vapautukset WEC-sarjan energiarajoituksista.

Aerodynaamisiin muutoksiin kuului muun muassa suurempi etudiffuusori ja "erittäin suuri takasiipi", jotka molemmat oli varustettu myös aktiivisilla DRS-järjestelmillä ilmanvastuksen vähentämiseksi suoraosuuksilla. Käytössä oli 53 prosenttia enemmän downforcea ja aerojärjestelmän tehokkuus oli Porschen mukaan parantunut peräti 66 prosentilla verrattuna viime vuoden aika-ajokierrokseen Spassa.

Porsche 919 kellotti Span Formulaa nopeammin

2,0-litrainen turboahdettu V4-moottori esimerkiksi pystyi tuottamaan nyt 720 hevosvoimaa tavallisen 500 hevosvoiman sijaan, kiitos uuden moottorinohjausohjelmiston ja poistetun polttoainerajoittimen. Esimerkiksi viime kaudella yksi kierros Span moottorirataa oli rajoitettu 2,464 litraan bensiiniä. Moottorissa käytettiin tavallista kisabensiiniä, jonka bioetanolipitoisuus on 20 prosenttia.

Myös hybridijärjestelmän sähköpuoli oli vapautettu 6,37 megajoulen kierroskohtaisesta rajoituksesta, sillä auton järjestelmät kykenivät keräämään energiaa talteen reilusti tehokkaamminkin. Nyt ajetulla rataennätyksellä järjestelmät vauhdittivat menoa peräti 8,49 megajoulella. Etuakselilla sijaitsevan sähkömoottorin teho nousi käytännössä 400 hevosvoimasta 440 hevosvoimaan.

Porsche 919 kellotti Span Formulaa nopeammin

Muutoksia tehtiin myös jarrujärjestelmään, ohjaustehostukseen ja tukivarsia vahvistettiin. Sääntökirjan polttamisen jälkeen autoa kevennettiin vielä 39 kilogrammalla poistamalla muun muassa tuulilasinpyyhin, ilmastointi, kilpailuelektroniikka, pneumaattinen tunkkijärjestelmä sekä ajovalot. Porschen mukaan myöskään Micheliniä ei tarvinnut pyytää kahdesti kehittämään projektiin uusi rengasseos.

Porsche 919 Tribute Tour jatkuu

Jäähyväiskiertue jatkuu vielä, sillä seuraavaksi saksalaiskilpuri nähdään Nürburgringin Nordschleifella 24h-kilpailun yhteydessä. Mikäli kesäloma suuntautuu Goodwood Festival of Speediin, voi kilpurin nähdä sielläkin ennen Brands Hatchin Festival of Porschea. Keikkakalenterin päätöspaikkana on näillä näkymin ikoninen Laguna Seca Yhdysvalloissa.

Myös Formula 1 -autot ovat nopeutuneet viime kaudesta, joten ihan vielä Span kierrosennätyksen haltijaa ei kannata hakata kiveen.

Teksti: Aake Kinnunen Lähde: Porsche Kuvat: Porsche, Aake Kinnunen

Luetuimmat