9.10.2022

Leasingyhtiö selvitti – kitka- ja nastarenkailla tapahtuu yhtä paljon liikennevahinkoja

Ajotavalla on todennäköisesti suurempi merkitys kuin sillä, onko autossa kitka- vai nastarenkaat.

Autoleasingyritys LeasePlan on selvittänyt, tapahtuuko kitka- vai nastarenkailla enemmän liikennevahinkoja.

LeasePlanin selvityksen perusteella käy ilmi, ettei rengastyypillä juurikaan ole merkitystä liikenteessä tapahtuneiden vahinkojen määrään. Nastarenkaat ovat edelleen suosituin vaihtoehto työsuhdeautoissa, mutta yhä useampi valitsee uuteen autoonsa alle kitkarenkaat.

LeasePlanillä käytiin läpi viime talvien leasingautojen vahinkotilastoja ja vertailtiin, löytyykö kitkarenkaiden ja nastarenkaiden väliltä selviä eroja talviajan vahingoissa. Talvikausi 2021–2022 toi kitkarenkailla varustettujen autojen vahinkotilastoon pienen suhteellisen nousun. Syy saattaa löytyä säästä, koska viime talvi oli aikaisempia vuosia pidempi – talvipäiviä kertyi kaikkiaan 105 kappaletta, kun edellisenä vuotena niitä oli vain 78.

– Edellisenä talvena kitkarenkailla tapahtui noin 26 prosenttia vahingoista ja nastoilla noin 74 prosenttia. Viime vuonna luvut olivat noin 31 prosenttia ja 69 prosenttia. Vahinkojen määrät ovat kuitenkin olleet hyvin suhteessa rengastyypin yleisyyteen, kitkarenkailla ajettujen vahinkojen osuus kasvaa suurin piirtein samassa tahdissa kuin kitkarenkaitten osuus autokannassa kasvaa, sanoo Commercial Data Analyst Anton Holmström LeasePlanilta.

LeasePlanin seuranta ajoittui talvikuukausille eli joulu–maaliskuille. Vahinkotilastoista poistettiin tuulilasivahingot, toisen osapuolen aiheuttamat vahingot sekä auton paikallaan ollessa tapahtuneet vauriot, kuten ilkivalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajotavalla suurin merkitys

LeasePlanin tilastosta voikin päätellä, ettei rengastyypillä ole suoraa yhtäläisyyttä vahinkojen määrään. Tulos on yllättävänkin hyvin linjassa autojen määrän kanssa. LeasePlanilta todetaan, että ajo-olosuhteilla ja kelin mukaisella ajotyylillä, eli siis kuljettajalla, on eniten merkitystä turvallisessa ajossa.

Peruserona kitka- ja nastarenkaiden välillä voi pitää sitä, että nastat pitävät edelleen paremmin jäisellä tiellä. Nastarenkailla jarrutusmatka on jäällä lyhyempi. Kaikilla muilla pinnoilla, mukaan lukien lumella, uusimmat pohjoisiin olosuhteisiin suunnitellut kitkarenkaat pärjäävät yhtä hyvin. Nastarenkaat koetaan kuljettajien mielessä siksi turvallisiksi, koska niissä on pitoa kaikilla keleillä. Kitkoilla ajavien onkin ennakoitava tilanteita kelin mukaan enemmän kuin nastoilla ajavien, vaikkakin ennakoimista tarvitaan molemmilla rengastyypeillä.

Molemmilla renkailla vankat kannattajat

LeasePlanilla on huomattu, että niin nastoilla kuin kitkoillakin on vannoutuneet kannattajansa ja esimerkiksi leasingkauden aikana harvoin vaihdetaan rengastyyppiä. Uusiin työsuhdeautoihin laitetaan alle kuitenkin aikaisempaa enemmän kitkarenkaita ja varsinkin sähköautoissa kitkat ovat yleinen valinta. Noin puolet kuljettajista valitsee sähköautoon kitkarenkaat. Pakettiautoihin valitaan edelleen lähes poikkeuksetta nastarenkaat.

Tieliikennelain mukaan talvirenkaita tulee käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos ajokeli sitä edellyttää. Nastarenkaita ei saa käyttää enää maaliskuun jälkeen, jos keli ei sitä edellytä. Talvirenkaissa kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään kolme millimetriä. Autoilijan vastuulla on huolehtia, että renkaat ovat turvalliset ja keliin sopivat.

Lähde: LeasePlan

Luetuimmat