19.3.2020

M-Sport esitteli uuden rallitykkinsä – lupaavat luokkansa parhaan teho-painosuhteen

M-Sport 2020

Kenties kaikkien aikojen tunnetuin yksityinen rallitalli M-Sport esitteli historian ensimmäisen Rally4-luokan auton. Samoihin kuoriin saatetaan lisätä tulevaisuudessa myös nelivetotekniikka.

Brittiläinen ralliautonvalmistaja M-Sport esitteli ensimmäisen Rally4-luokituksen mukaisen autonsa. Ford Fiesta R2:n viimeisin päivitys on samalla ensimmäinen Rally4-luokiteltu auto koskaan, sillä kansainvälinen autoliitto FIA päätti laittaa luokitukset uusiksi seuraavien vuosien aikana.

Rally4-luokitus vastaa käytännössä nykyistä etuvetoisten R2-autojen luokitusta, ja ensimmäisten uusien Ford Fiesta Rally4 -autojen luvataankin liikkuvan rallireiteillä jo tämän vuoden puolella. 999 kuutioisesta Ecoboost-moottorista irtoaa nyt 210 hevosvoimaa tehoa ja 315 newtonmetriä vääntöä. Kun yhtälöön lisätään vielä vähentynyt massa, M-Sport lupaa päivittyneen Fiestan teho-painosuhteen olevan nykyisen RC4-luokan paras.

Lisäksi auton jäähdytystä, ohjausta, jousitusta, vaihteiston välityksiä ja vetoakseleita on parannettu. Uusi Ford Fiesta Rally4 2020 ja vuoden 2019 Ford Fiesta R2-autoon saatava päivityspaketti ovat tilattavissa huhtikuun alusta alkaen.

Vuodesta 2021 lähtien valmistajat voivat luokitella autoja myös uuteen Rally3-luokkaan, jossa autot ovat käytännössä Rally4-luokan autoja muutettuna nelivetoisiksi. M-Sportin 2020 Ford Fiesta voi siis hyvinkin saada lähitulevaisuudessa kuoriensa sisälle nelivetotekniikan.

Lähde ja kuvat: M-Sport

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat