29.6.2016

Maailman nopein viisiovinen perheauto – uusi Porsche Panamera

Porsche Panamera

Korjatut muodot ja uusittu ohjaamo siivittävät Panameran seuraavalle vuosikymmenelle.

Porsche Panamera on auto, jota voi lähestyä monesta suunnasta. Kyse on viisiovisesta sedanista, jonka takaistuimen voi kaataa kolmessa osassa. Vaihtoehtoisesti voi suunnata Nürburgring Nordschleifelle, jonka Turbo-versio kiertää ällistyttävään 7 minuuttiin ja 38 sekuntiin.

Ehkä merkittävintä Panameran uudistuksessa on ulkonäkö. Alkuvaikutelma erittäin hililtystä uudistuksesta häviää, kun uutuutta vertaa suoraan edeltäjäänsä. Ensimmäisen Panameran vaikutelma väkivaltaisesti venytetystä 911-mallista on hävinnyt täysin.

Porsche Panamera
Porsche Panamera paljastettiin näyttävässä show'ssa, joka yhdisti videoleikkeitä, tanssiesityksiä ja hieman autoakin.

Malliuudistuksessa mittasuhteet on saatu kuntoon, joten Panamera näyttää aiempaakin enemmän viisioviselta 911:sta. Urheiluauton ajattomaan eleganssiin 5,049 metrinen (+30 mm) viistoperä ei sentään yllä. Massiivisuutta häivytetään perää halkovalla punaisella ledinauhalla, joka kätkee myös kolmiulotteisen Porsche-tekstin. Keulailmettä parantavat uudet särmikkäämmät etuvalot.

Vaikka uutuuden ulkonäkö on onnistunut, toivoisi Porschen vähitellen yllättävän. Legendaarisen 911-mallin muotokieltä on vuosien varrella sovellettu jo niin monta kertaa, että vaihtelu alkaisi virkistää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muodon alla uusi auto

Vaikka muotoiluvallankumousta jäätiin odottamaan, on kyse täysin uudesta autosta.

Huippumalli Panamera Turbo saa Volkswagen-konsernin nelilitraisen V8-moottorin, jonka sylinteriryhmien väliin on mahdutettu kaksi turboahdinta. Aiemmin esimerkiksi Audi S6 ja RS 6 -malleista tuttu voimalaitos kehittää Porschen muutoksin 550 hevosvoimaa ja 770 newtonmetriä.

Porsche Panamera
Etsi täältä Panamera Turbon moottori.

Toinen kasikone on tarjolla Panamera 4S Dieselissä. 422 hevosvoimainen tuplaturbo on muunnos Audi SQ7:n keulalla esitellystä moottorista, mutta Porscheen se on saapunut ilman sähköistä ahdintekniikkaa.

Kiitos 285 kilometriin tunnissa yltävän huippunopeuden, Porsche ylpeilee uutuuden olevan maailman nopein diesel. Kulutuksen kerrotaan kuitenkin jäävän 6,7–6,8 litraan sadalla kilometrillä.

Porsche Panamera
Sisusta on ajattoman selkeä.

Stuttgartilaiset ovat kehittäneet konsernimoottorien perään uuden kahdeksanvaihteisen PDK-kaksoiskytkinvaihteiston. Esimerkiksi Audi toimittaa SQ7:n ja RS 6:n perinteisellä automaattivaihteistolla, toki kahdeksanportaisena. Omalla vaihteistolla Porsche halunnee pitää kiinni teknisestä omavaraisuudesta ja tarjota erityylistä ajokokemusta.

Jokapaikan nelipyöräohjaus

Perusmallina tarjotaan bensiinikäyttöistä Panamera 4S:ää. 2,9-litrainen V6 moottori tuottaa turbojen avulla 440 hevosvoimaa. Sekin riittää vaivattomaan etenemiseen, sillä satasen vauhti saavutetaan 4,4 sekunnissa (Sport Chrono -paketilla 4,2 s.). Lähiaikoina autosta saapuu myös ladattava hybridiversio.

Porsche Panamera
Panamera Turbon kulkua vakautetaan kaksiosaisella takasiivellä, joka nousee ylös ja levenee.

Huimaa Nürburgringin kierrosaikaa, moottoritieajoa ja pysäköintiä helpotetaan nyt nelipyöräohjauksella. Aiemmin muun muassa 911 Turbossa ja 911 GT3:ssa hyödynnetty järjestelmä vakauttaa menoa korkeissa nopeuksissa ja tuo kaivattua ketteryyttä alhaisiin nopeuksiin.

Hipaisuja ja kosketuksia

Arkeen mukavuutta tuo myös täysin uusittu ohjaamo. Porschen perinteiden mukaisesti kojelauta on yhä yksinkertainen ja  suoraviivaisen muotoinen. Mittaristoa hallitsee suuri pyöreä perinteinen kierroslukumittari, jota reunustavat muokattavat näyttöruudut. Asetelma mahdollistaa perinteikkään viiden analogimittarin lisäksi esimerkiksi suuren kartan.

Porsche Panamera
Kierroslukumittaria ympäröivistä näytöistä huolimatta mittaristonäkymän saa asetettua perinteiseksi.
Porsche Panamera
...tai sitten ruudulle voi tuoda suuren kartan.

Perinteisistä katkaisimista suuri osa on nyt korvattu hipaisukytkimillä ja suurella kosketusnäytöllä. Järjestelmän käyttöliittymä on tuoreista 911 Carrera ja 718 Boxster -malleista tuttu, mutta Panameran 12,3-tuumainen versio se mahdollistaa uusia toimintoja, kuten navigaatio- tai radiotietoja näyttävän pikkuikkunan avaamisen.

Porsche Panamera
Suuri kosketusnäyttö ja keskikonsolin hipaisukytkimet kuuluvat Porschen Advanced Cockpit -suunnitteluun.

Järjestelmän käyttöliittymä vaikutti suoraviivaiselle, mutta huomattavasti aiempaa suuremman toimintomäärän vuoksi lopullinen käytettävyys selviää vasta koeajolla.

Porsche Panamera saa hinnat lähipäivinä, ja ensimmäisten autojen pitäisi saapua maahan vuodenvaihteen tienoilla.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat