Ajoneuvot | Esittely | 16.8.2018

Maistiainen: kevyesti viilattu – Škoda Fabia

Pikku-tsekin ilme uudistui ja päivityksiä on tehty myös pintaa syvemmällä. Tuorein versio saapuu Suomeen syyskuussa.

Jaa artikkeli

Škoda Fabian kolmas sukupolvi on esitelty vasta vuonna 2014, joten se joutuu vielä pärjäämään muutaman vuoden pienen ehostuksen turvin, josta esimakua tarjottiin kansainväliselle lehdistölle merkin kotikentällä Tšekissä.

Škoda Fabia

Auton perusrakenne ei ollut vuonna 2014:kaan uusinta uutta, vaan pikemminkin parannettu versio edellisestä sukupolvesta. Nyt Fabia on ainoa konsernin etuvetomalleista ilman uutta modulaarista MQB-perusrakennetta.

Maltillisista uudistuksista huolimatta kiitosta saaneet tilat ja ajo-ominaisuudet sinnittelevät kilpailukykyisinä, vaikka muilta merkeiltä on pukannut kokonaan uusia malleja markkinoille samaan kokoluokkaan.

Viistoperän rinnalla Fabian valtti on edelleen tarjota farmariversio suorastaan hulppealla tavaratilalla jokseenkin ainoana tässä kokoluokassa.

Škoda Fabia

Ensikoeajon yhteydessä tuntumaa oli tarjolla molemmista korimalleista, joiden myyntiosuuksien arvellaan Suomessa asettuvan tasapainotilaan 50/50. Molemmille löytyy siis ottajansa.

Škoda Fabia Combi

Arvokkaampi ilme

Parhaiten tuoreet uudistukset huomaa keulasta: maski on prameampi, valot ja puskuri sutjakammat muodoiltaan. Takana valot ja puskuri ovat miedommin uudistetut. Toiminnallisesti uutta on LED-valoihin siirtyminen.

Sisäilmettä on uudistettu uudella kaksivärisellä verhoilulla. Mittaristo on aiempaa selkeämpi ja monitoiminäyttö pykälää isompi.

Škoda Fabia

Uusina avustimina kaistanvaihtovaroitin, peruutusvaroitin ja kaukovaloavustin ovat tarjolla lisävarusteina.

Active-perusvarustus on jokseenkin karsittu. Kokonaisuuteen ei kuulu edes hätäjarrutusavustinta. Sen ja vakionopeudensäätimen takia useimmille pykälää varustellumpi Ambition lienee sopivin varustetaso.

Tarjolla on toki vielä kaksi ylempääkin varustetasoa, Style ja Monte Carlo. Hintahaitari vaihtoehtojen välillä venyy kaikkiaan 14 376 eurosta aina 22 526 euroon.

Škoda Fabia

Lisävarustelemalla ja personoimalla hintalappuun on helppo kartuttaa lisäeuroja, sillä vaihtoehtoja riittää.

Litraiset kolmisylinteriset

Fabian kaikki moottorivaihtoehdot ovat kolmisylinterisiä litraisia bensiinimoottoreita. Lanseeraushetken tehoversiot ovat 75, 95 tai 110 hevosvoimaa. Kaksi jälkimmäistä moottoria ovat TSI-mallia, ensimmäinen puolestaan MPI-moottori. Erot löytyvät polttoaineen ruiskutuksesta ja ahtamistekniikasta.

Škoda Fabia

Moottorit kuulostavat tutuilta, ja sitä ovatkin, mutta niihin on nyt lisätty esikatalysaattori ja TSI-malleihin myös pakokaasujen hiukkassuodatin. Moottorinohjausjärjestelmää on muokattu uuteen uskoon päästöjen minimoimiseksi.

Diesel- tai kaasumoottoreita Fabiaan ei saa, sillä Škoda uskoo bensiinimoottoriin pikkuautoluokassa. Vaihteisto on tehokkaimmassa mallissa joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti, muutoin vaihteisto on viisivaihteinen ja käsivalintainen.

Škoda Fabia

Varman päälle päivitetty

Fabialla ajaessa mikään kohta hallintalaitteissa tai ajettavuudessa ei ensituntuman perusteella herätä moitteen sijaa.

Ajotuntuma on tuttu ja eteneminen vaivatonta myös mutkateillä.

Moottorivaihtoehdoista TSI-mallien tarjoama teho miellyttää, mutta perusmallillakin ehtii perille, vaikka tehoreserviä saattaa jäädä kaipaamaan esimerkiksi nopeissa kiihdytyksissä.

Škoda Fabia

Tilat, äänieristys ja jousitus miellyttävät. Kokonaisuus ei kuitenkaan anna aihetta ylettömään ylistykseenkään, sillä mikään ominaisuus ei välttämättä enää yllä luokan kirkkaimpaan kärkeen. Ehdotonta wau-elämystä pikkuautostaan mielivät saattavat autokaupoilla tiirailla myös toiselle puolelle aitaa.

Päivitetty Škoda Fabia on ensikoeajon perusteella siis pelkästään järkevä ja hyvä, jonkun mielestä kenties tylsyyteen asti, mutta silloin kiistely on siirtynyt jo makuasioiden puolelle.

Teksti: Petri Munukka ja Antti Hentinen Kuvat: Antti Hentinen

Jaa artikkeli

Keskustelu