3.3.2024

Maistiainen: Lotus Eletre – sähäkkä sähkö-SUV Suomeen vielä tänä vuonna?

Lotus Eletre Oslo

2,5 tonnia keveyttä sähköisessä katumaasturin muodossa. Colin Chapman ei ehkä olisi Eletrestä innoissaan, mutta Geely-Lotukselle Eletre on mielenkiintoinen aluevaltaus.

Brittiläinen Lotus Cars on tullut tunnetuksi oikeastaan kaikesta muusta paitsi järkälemäisistä katumaastureista. Yhtiö on toki leikkinyt ajatuksella ennenkin, mutta kiinalaisen Geelyn imperiumiin liittyminen sai ajatukset uusille urille Hethelissäkin.

Lotus Eletre Oslo

Kiinan Wuhanissa valmistettava Lotus Eletre tehdään Geelyn SEA-S-perusrakenteelle, joka on varattu erityisesti sähköisille urheiluautoille. Se on toinen asia, miten sporttinen 1,63 metriä korkea ja 5,1 metriä pitkä sähkökatumaasturi oikeasti on. Tehoa Eletressä on vähimmilläänkin 450 kW (603 hv) ja Eletre R:ssä lukemat ovat jo 675 kW (905 hv).

Koeajettu perusmalli kiihtyy 0–100 km/h 4,5 sekunnissa ja huippunopeuttakin on 258 km/h. Akku on kaikissa versioissa 112 kilowattituntia, sen suurin latausteho on huikeat 350 kW ja WLTP-toimintamatka on pienemmällä moottorilla 600 kilometriä.

Keveistä urheiluautoista tunnetulta Lotukselta 2,5 tonnia painava Eletre on melkoinen tyylinmuutos. Oslolaisen messuhallin jäisillä ympärysteillä auto ei juuri pääse esiintymään edukseen. Tour-ajotilassa kaksikammioinen ilmajousitus toimii pehmeästi ja antaa korin liikkua sivusuunnassa. Sport on tuntuvasti napakampi, joskaan ei vielä paukkukova, ja ylimääräisten liikkeiden puute antaa kuljettajalle luottamusta "avata kaasua" aikaisessa vaiheessa. Hyvä ajaa, kuten Lotukselta sopii odottaa.

Lotus Eletre Oslo

Eletren sisusta on sekin radikaalisti erilainen edellisiin Lotuksiin verrattuna. Hyper OS:ksi nimetty tietoviihdejärjestelmä keskittyy näyttämään makealta yhdessä sisustan valonauhojen kanssa. Istuimet ovat hyvin säätyvät ja ne asettuvat miellyttävän tyköistuviksi Sport-ajotilassa. Eletreen on saatavissa kaksi- tai kolmipaikkainen takapenkki, joka samalla vaikuttaa reilun 600 litran tavaratilaan. Tunnelma on hyväntuulinen usein tummanpuhuvien saksalaisten jälkeen. Oviin ujutetut kamerapeilit tosin eivät säväytä.

Saksassa Lotus Eletren hinnat alkavat 95 990 eurosta.

Lotuksen osastolla keskustelu suuntautuu siihen, mistä median edustaja on kotoisin. Suomen suhteen Lotuksella on suunnitelmia, joita luonnehditaan "kumppanin etsimiseksi".
– Eli ensi vuonna?
– Paremminkin tänä vuonna, kuuluu vastaus.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat