12.9.2020 Ajoneuvot Kolmikärjen teroitus: Maserati MC20 on superauto suomalaisvärillä ja sähköllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keskimoottorinen Maserati MC20 palauttaa merkin huipulle 630-hevosvoimaisella V6-moottorilla. Suomalainen työpanos ja luvattu sähköversio tekevät superautosta erityisen mielenkiintoisen. Maserati MC20 on italialaisvalmistajan tuore superauto, joka latoo pöytään lukemat 630 hevosvoimaa ja kiihtyvyyden 0-100 km/h 2,9 sekunnissa. Erityisen mielenkiintoiseksi auton tekee sekä lupaus tulevasta täyssähköversiosta että suomalaisen muotoilijan työpanos. Lahden muotoiluinstituutista valmistunut Ilja Oikarinen on ajoneuvomuotoilija, jonka työnantajana toimii Fiat Chrysler Automobiles. Nyt hän on ollut mukana Maseratin uuden superauton muotoilussa ja perinteiseen suomalaiseen tapaan haluamme tietenkin omia saavutuksen koko kansalle. Jutun lopussa on nähtävillä Twitter-viesti, jossa Stance Finland, eli Lahden ajoneuvomuotoilijoiden keskittymä, onnittelee alumniaan tehdystä työstä. Tuo Maserati MC20 on suunniteltu alusta pitäen mahdollistamaan sekä coupén että avoauton muodot, mutta myös täyssähköversion valmistamisen. Toistaiseksi saimme tiedot vain perinteisestä coupé-koriin verhotusta polttomoottoriversiosta, mutta emme aio valittaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maserati MC20 Nimipolitiikka on yksinkertainen. MC tarkoittaa jatkossakin Maserati Corse eikä suinkaan master of ceremonies. Numerot kirjainten perässä viittaavat surullisenkuuluisaan vuoteen 2020, jonka Maserati mainostaa merkitsevän myös uutta alkua kyseiselle brändille. Valmistajan mukaan autosta tekee erityisen aerodynaaminen hyötysuhde, uusi Nettuno-moottori sekä tietenkin italialainen sporttinen sielu. Nettuno tarkoittaa palotiloissaan Maserati Twin Combustion -teknologiaa hyödyntävää 3,0-litraista kahdesti ahdettua V6-moottoria, jonka Maserati kertoo olevan pitkän tauon jälkeen jälleen omaa tuotantoa. Huipputeho 630 hevosvoimaa saavutetaan kierrosluvulla 7500 kierrosta minuutissa, joka on korkeahko turboahdetulle moottorille. Huippuvääntö 730 newtonmetriä on tarjolla välillä 3000 - 5000 kierrosta minuutissa. Osin hiilikuitua hyödyntämällä auto on saatu pidettyä alle 1500 kilogramman lukemassa, joka tarkoittaa paino/-tehosuhteena lukemaa 2,33 kg/hv. Suoritusarvoina seuraa 0-200 km/h alle 8,8 sekuntia ja huippunopeutta vähintään 325 kilometriä tunnissa. Trident ja hiilikuitua Maserati MC20 omaa hyvin perinteiset keskimoottoriauton mittasuhteet ja tämähän ei ole ikinä huono asia. Aerodynamiikkaan kerrotaan kiinnitetyn erityistä huomiota, jotta riittävä downforce saadaan aikaan puhtaista muodoista tinkimättä. Tämän huomaa ylimääräisten sojottavien siipien uupumisesta. Hieno yksityiskohta on keskimoottorin kurkkaamiseen tarkoitettuun lasiin istutettu trident, eli valmistajan kolmisakarainen atrain. Autoon on asennettu näyttävyyttä lisäväät ylöspäin aukeamaan saranoidut saksiovet. Auton alaosat ovat ulkovärivalinnasta riippumatta aina tummat, sillä joko hiilikuitupinta jätetään näkyviin tai se voidaan maalata mustaksi. Värejä on alkuun kuusi: Bianco Audace, Giallo Genio, Rosso Vincente, Blu Infinito, Nero Enigma sekä Grigio Mistero ja ne on kaikki kehitetty juuri tätä mallia varten. Sisätiloissa on pyritty kuljettajakeskeisyyteen yksinkertaisin muodoin. Sekä mittaristo että tietoviihdejärjestelmä on rakennettu 10-tuumaiselle näytölle, joista jälkimmäinen toki kosketusnäytöllä. Hiilikuituinen keskikonsoli on ilahduttavan pelkistetty sisältäen vain puhelimen langattoman latauspaikan, ikkunannostimet, vaihteenvalitsimet, tietoviihdejärjestelmän käyttökytkimen sekä ajotilanvalitsimen – kaikki muu löytyy ohjauspyörästä. Ajotiloja on neljä (GT, Wet, Sport ja Corsa) ja näiden lisäksi ajonvakautus on kytkettävissä pois päältä ikään kuin viidentenä valintana. Hiilikuitua on kannettu myös ulkoa sisälle. Keskikonsolin lisäksi myös ratin takaa löytyvät vaihteenvalitsinlavat sekä ohjauspyörä on samaa komposiittimateriaalia. Muualta ohjaamosta löytyy runsaasti Alcantaraa ja nahkaa sinisin korostuksin. Maserati MC20 saadaan tuotantoon vielä tämän vuoden aikana, mutta toimituksia tuskin tulee ennen ensi vuotta. Hintaa kysyvällä ei autoon ole varaa, joten hintojen uupuminen ei liene ongelma. Design 🇫🇮 👍 we can be proud of our graduate/alumni. Good job Ilja 👍 #labuniversity #Lahti #vehicledesign #instituteofdesign #finnishdesign https://t.co/EonUXtfL23 — Stance Finland (@StanceFinland) September 9, 2020 Lähde ja kuvat: Maserati Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?