12.9.2020

Kolmikärjen teroitus: Maserati MC20 on superauto suomalaisvärillä ja sähköllä

Maserati MC20 front

Keskimoottorinen Maserati MC20 palauttaa merkin huipulle 630-hevosvoimaisella V6-moottorilla. Suomalainen työpanos ja luvattu sähköversio tekevät superautosta erityisen mielenkiintoisen.

Maserati MC20 on italialaisvalmistajan tuore superauto, joka latoo pöytään lukemat 630 hevosvoimaa ja kiihtyvyyden 0-100 km/h 2,9 sekunnissa. Erityisen mielenkiintoiseksi auton tekee sekä lupaus tulevasta täyssähköversiosta että suomalaisen muotoilijan työpanos.

Maserati MC20 interior

Lahden muotoiluinstituutista valmistunut Ilja Oikarinen on ajoneuvomuotoilija, jonka työnantajana toimii Fiat Chrysler Automobiles. Nyt hän on ollut mukana Maseratin uuden superauton muotoilussa ja perinteiseen suomalaiseen tapaan haluamme tietenkin omia saavutuksen koko kansalle. Jutun lopussa on nähtävillä Twitter-viesti, jossa Stance Finland, eli Lahden ajoneuvomuotoilijoiden keskittymä, onnittelee alumniaan tehdystä työstä.

Tuo Maserati MC20 on suunniteltu alusta pitäen mahdollistamaan sekä coupén että avoauton muodot, mutta myös täyssähköversion valmistamisen. Toistaiseksi saimme tiedot vain perinteisestä coupé-koriin verhotusta polttomoottoriversiosta, mutta emme aio valittaa.

Maserati MC20 top

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maserati MC20

Nimipolitiikka on yksinkertainen. MC tarkoittaa jatkossakin Maserati Corse eikä suinkaan master of ceremonies. Numerot kirjainten perässä viittaavat surullisenkuuluisaan vuoteen 2020, jonka Maserati mainostaa merkitsevän myös uutta alkua kyseiselle brändille. Valmistajan mukaan autosta tekee erityisen aerodynaaminen hyötysuhde, uusi Nettuno-moottori sekä tietenkin italialainen sporttinen sielu.

Maserati MC20 engine

Nettuno tarkoittaa palotiloissaan Maserati Twin Combustion -teknologiaa hyödyntävää 3,0-litraista kahdesti ahdettua V6-moottoria, jonka Maserati kertoo olevan pitkän tauon jälkeen jälleen omaa tuotantoa. Huipputeho 630 hevosvoimaa saavutetaan kierrosluvulla 7500 kierrosta minuutissa, joka on korkeahko turboahdetulle moottorille. Huippuvääntö 730 newtonmetriä on tarjolla välillä 3000 - 5000 kierrosta minuutissa.

Osin hiilikuitua hyödyntämällä auto on saatu pidettyä alle 1500 kilogramman lukemassa, joka tarkoittaa paino/-tehosuhteena lukemaa 2,33 kg/hv. Suoritusarvoina seuraa 0-200 km/h alle 8,8 sekuntia ja huippunopeutta vähintään 325 kilometriä tunnissa.

Maserati MC20 rear end

Trident ja hiilikuitua

Maserati MC20 omaa hyvin perinteiset keskimoottoriauton mittasuhteet ja tämähän ei ole ikinä huono asia. Aerodynamiikkaan kerrotaan kiinnitetyn erityistä huomiota, jotta riittävä downforce saadaan aikaan puhtaista muodoista tinkimättä. Tämän huomaa ylimääräisten sojottavien siipien uupumisesta.

Maserati MC20 doors

Hieno yksityiskohta on keskimoottorin kurkkaamiseen tarkoitettuun lasiin istutettu trident, eli valmistajan kolmisakarainen atrain. Autoon on asennettu näyttävyyttä lisäväät ylöspäin aukeamaan saranoidut saksiovet.

Auton alaosat ovat ulkovärivalinnasta riippumatta aina tummat, sillä joko hiilikuitupinta jätetään näkyviin tai se voidaan maalata mustaksi. Värejä on alkuun kuusi: Bianco Audace, Giallo Genio, Rosso Vincente, Blu Infinito, Nero Enigma sekä Grigio Mistero ja ne on kaikki kehitetty juuri tätä mallia varten.

Maserati MC20 gauges

Sisätiloissa on pyritty kuljettajakeskeisyyteen yksinkertaisin muodoin. Sekä mittaristo että tietoviihdejärjestelmä on rakennettu 10-tuumaiselle näytölle, joista jälkimmäinen toki kosketusnäytöllä.

Hiilikuituinen keskikonsoli on ilahduttavan pelkistetty sisältäen vain puhelimen langattoman latauspaikan, ikkunannostimet, vaihteenvalitsimet, tietoviihdejärjestelmän käyttökytkimen sekä ajotilanvalitsimen – kaikki muu löytyy ohjauspyörästä. Ajotiloja on neljä (GT, Wet, Sport ja Corsa) ja näiden lisäksi ajonvakautus on kytkettävissä pois päältä ikään kuin viidentenä valintana.

Maserati MC20 side

Hiilikuitua on kannettu myös ulkoa sisälle. Keskikonsolin lisäksi myös ratin takaa löytyvät vaihteenvalitsinlavat sekä ohjauspyörä on samaa komposiittimateriaalia. Muualta ohjaamosta löytyy runsaasti Alcantaraa ja nahkaa sinisin korostuksin.

Maserati MC20 saadaan tuotantoon vielä tämän vuoden aikana, mutta toimituksia tuskin tulee ennen ensi vuotta. Hintaa kysyvällä ei autoon ole varaa, joten hintojen uupuminen ei liene ongelma.

Lähde ja kuvat: Maserati

Luetuimmat