9.4.2021

Mercedeksen tehobrändi AMG sähköistyy – yli 600 kW tehoa hybridistä

AMG sähköistyy

Myös AMG sähköistyy tulevaisuudessa ja ensimmäinen tuote tullaan näkemään jo tänä vuonna.

AMG sähköistyy monen muun valmistajan, merkin ja brändin tavoin. Ensimmäinen sähköistetty Mercedes-AMG tullaan näkemään vielä tämän vuoden puolella.

Hyvä arvaus voisi olla, että tulossa olisi lataushybridi yli 400 hevosvoimaisella 2,0-litraisella nelisylinterisellä moottorilla ja vielä ainakin 100 hevosvoimaa lisää taka-akselilla sijaitsevalla sähkömoottorilla. Voisiko kyseessä olla uuden C-sarjan AMG-vaihtoehto?

Mercedes-Benz aikoo jatkossa kuitenkin sähköistää suorituskykyyn tähtäävää brändiä kahdella rintamalla. Näihin lukeutuvat edellä mainittujen lataushybridien lisäksi myös täyssähkömallit. Näin kuljetaan kohti paikallispäästötöntä tulevaisuutta

– Uudella strategiallamme siirrämme tärkeimmän DNA:mme sähköiseen tulevaisuuteen, sanoi Mercedes-AMG:n pomo Philipp Schiemer.

Sähköistämistä tehdään varmasti osin myös sakon uhalla. Viime vuonna Mercedes-Benz vältti vain niukasti Euroopan unionin tiukkojen päästörajojen ylittämisestä seuraavat sakot, joten työtä on jatkettava sillä saralla.

Mercedes-Benz uskoo vähintään 50 prosenttia henkilöautomallistostaan olevan sähköistetty vuoteen 2030 mennessä. Samalla polttomoottorivaihtoehtojen uskotaan kaventuvan merkittävästi.

AMG sähköistyy

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

AMG sähköistyy

Mercedes-AMG on vain pieni osa kokonaisuutta, mutta brändin alla myytyjen autojen WLTP-mittaustavan mukaiset keskipäästöt ovat olleet korkeahkoja. Suorituskykyinen brändi on ollut tunnettu upeista V8-moottoreista, mutta nyt AMG sähköistyy ja samalla moottoreista saattaa tippua sylintereitä.

Valmistaja on silti kertonut aikovansa valmistaa myös V8-moottorilla varustettuja lataushybridimalleja. Neljä sylinteriä löytänee kuitenkin tiensä aiempaa useampaan Mercedes-AMG malliin.

Lataushybridien avulla Mercedes ottaa ensimmäisen askeleen kohti täyssähköistä AMG-mallia, mutta välttää monia täyssähköautoihin liittyviä huolia. Tämä strategia saattaa auttaa konservatiivisten asiakkaiden kanssa.

AMG sähköistyy

Tekniikasta 600 kW

Tuleva AMG Performance Hybrid -voimalinja lupailee yli 600 kilowatin yhteistehon olevan teknisesti mahdollinen ja että se tarkoittaisi alle 3 sekunnin kiiihtyvyyttä paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen. Tämä tuskin tulee olemaan aivan ensimmäinen esitelty sähköistetty AMG-malli.

Valmistaja nimittäin esittelee seuraavana askeleenaan nelipyttyiseen turbomoottoriin paritetun hybridivoimalinjan. Tuo 2,0-litrainen turbomoottori tuntee tehtaan tunnuksen M 139 ja on tuttu poikittain asennettuna A-sarjan 45 -malleista.

Jatkossa tästä kehitetty moottori tullaan asentamaan pitkittäin hieman suurempaankin malliin. Tavoitteena on samalla valmistaa maailman suurimmalla litrateholla varustettu nelisylinterinen sarjatuotantoauton moottori. Eräs uutuuden innovaatioista on sähkömoottorilla varustettu turboahdin, jolla halutaan poistaa turboviive käytännössä lähes kokonaan.

Tällöin tehoa on ryydittämässä myös hybridivoimalinjan taka-akselille asennettu sähkömoottori ja sen käyttöön kaivattava 6,1 kilowattitunnin akkupaketti. Taka-akselille on suunnitteilla myös kaksipykäläinen vaihteisto tehokkuutta ja korkeita nopeuksia silmällä pitäen.

Kuvat ja lähde: Daimler

Luetuimmat