23.2.2021

Uusi Mercedes-Benz C-sarja kasvaa ja sähköistyy entisestään – hybridin toimintamatka jopa 100 km

Uusi Mercedes-Benz C

W205-sukupolven Mercedes-Benz C-sarja on ehtinyt jo seitsemisen vuoden ikään, joten nyt on aika esitellä seuraava W206-sukupolvi. Auto on kasvanut hieman mitoiltaan, mutta suurimmat muutokset nähdään digipuolen lisäksi lataushybrideissä, joiden toimintamatka on kaksinkertaistunut.

Tähdellinen D-segmenttiläinen, eli Mercedes-Benz C-sarja siirtyy uuteen sukupolveen. W205:n seuraajasukupolvi on luonnollisesti nimeltään W206.

Sukupolvenvaihdoksen yhteydessä auto saa tuttuja ominaisuuksia etenkin vastikään uudistuneesta S-sarjan lippulaivasta.Uusi Mercedes-Benz C

Nykyautoille tyypillisesti uusi sukupolvi tarkoittaa C-sarjalle suurempia mittoja: pituutta on jatkossa 4 751 mm ja leveyttä 1 820 mm riippumatta siitä onko auto porrasperäinen vai farmari. Akseliväli on kasvanut 25 mm, eli se on nyt 2 865 mm.

Uusi Mercedes-Benz C

Tämä tarkoittaa tietenkin myös kasvaneita sisätiloja. Kuljettajan jalkatilat eivät ole kasvaneet, mutta takajalkatilaa on 21 mm aiempaa paremmin. Pääntilaa on aiempaa paremmin etenkin takaistuimilla. Kasvanut leveys tarkoittaa etuistuimilla matkaavilla 26 mm leveämpää olkapäätilaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Digiä kansalle

Audi A4:ää ja BMW:n 3-sarjaa vastaan kilpaileva C-sarja saa yhtenä isoimpana uudistuksina S-sarjassa esiintyneen toisen sukupolven MBUX-tietoviihdejärjestelmän pystysuuntaisella kosketusnäytöllä. Vakiona ruudun koko on 9,5 tuumaa ja lisävarusteena näytön voi ruksia 11,9-tuumaiseksi.

Uusi Mercedes-Benz C

Kiinteä haptisella palautteella varustettu kosketuslevy on saanut väistyä eli tietoviihdejärjestelmää komennetaan pääasiallisesti näytön kautta. Toki autoa voi käyttää myös puhekomennoilla, jotka aktivoidaan käyttöön tutulla ’’Hey Mercedes’’ -komennolla.

Myös mittaristo vaihtuu aiempaa suuremmaksi, jonka myötä myös C-sarja siirtyy mallisisarustensa kanssa kahden näytön järjestelmään, kun aiemmin sen digimittaristo oli muotoiltu muistuttamaan perinteistä mittaristoa. Digimittaristo on jatkossa vakiovaruste, mutta jos pankkitilillä on liikaa painetta voi sitä kasvattaa 10,25-tuumaisesta 12,3-tuumaiseksi.

Jopa 100 km pelkällä sähköllä

Myös moottorivalikoima muuttuu. Mallisarjan tärkeimmät voimalinjat lienee uudet lataushybridit. Polttomoottorit ovat samat kuin aiemmin, mutta sähkömoottori tarjoaa 9 kilowattia aiempaa enemmän tehoa.

Uusi Mercedes-Benz C

Oleellisinta hybridimallissa on sen huomattavasti aiempaa suurempi ajoakku. Akun kokonaiskapasiteetti on uudessa C-sarjassa 25,4 kilowattituntia, kun ennen se oli 13,5 kWh. Tämä tarkoittaa täysin sähköisen WLTP-toimintamatkan kasvua 51 kilometristä jopa sadan kilometrin paikkeille. Uuden akun luvataan myös täyttyvän sadan prosentin varaukseen parhaillaan 30 minuutissa CCS-pikalatauksella. Vaihtovirtalataus on vakiona 11 kW:n (3 x 16 A) tehoinen.

Latausmalli on päässyt myös eroon aiemmasta akun sijainnista johtuneesta kyhmystä tavaratilassa.

Jatkossa vain neloskoneita ja automaattivaihteistoja

Ei-ladattavat mallit on jatkossa varustettu 48-voltin kevythybridijärjestelmällä ja myös dieselmoottorissa on integroitu käynnistingeneraattori. Muuten esimerkiksi uuden OM654-dieselmoottorin erot edeltäjäänsä ovat maltillisia: iskutilavuutta on kasvatettu 1 950 kuutiosta 1 992:een, ruiskutuspainetta on kasvatettu 2 500 barista 2 700:een ja molemmat turboahtimet ovat jatkossa muuttuvageometrisiä. Tehoa on tarjolla parhaillaan 195 kW (265 hv) plus 15 kW:n sähköinen reservi.

Kaikkiaan uusi C-sarja on saatavilla C 180, C 200, C 200 4Matic, C 300, C 300 4Matic, C 220 d ja C 300 d -malleina.

Uusi Mercedes-Benz C

Mercedes ilmoitti jokin aika sitten luopuvansa manuaalivaihteistoista kompaktisarjan autoissaan ja tämä koskee myös uutta C-sarjaa, joka on varustettu aina yhdeksänportaisella 9G-Tronic-automaatilla.

Uusi Mercedes-Benz C

Ensimmäiseksi C-sarjalaiseksi usein mielletystä W201-korimallista alkaen C-sarjaan on saanut ainakin kuusisylinterisellä moottorilla – jatkossa Ceet ovat aina neloskoneisia. Tämä koskettaa myös Mercedes-AMG -tehomallia, jonka C63-mallissa on nykyisen sukupolven kohdalla ollut kaksi kertaa enemmän sylintereitä kuin jatkossa.

Mopoksi ei uutta tehomalliakaan tarvitse kuitenkaan pelätä, sillä sen uuden 2-litraisella neloskoneella varustetun hybridivoimalinjan luvataan tuottavan yli 500 hevosvoiman tehon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mallistoon mukaan jokapyöräohjaus

Uutena ominaisuutena C-sarjan ketteryyttä voi parantaa lisävarusteisella nelipyöräohjauksella, jonka myötä takapyörät voivat kääntyä enimmillään 2,5 astetta enimmillään 60 kilometrin tuntinopeudessa. Tämä ominaisuus pienentää kääntöympyrää 43 senttimetrillä.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz

Luetuimmat