13.3.2024

Mercedes-AMG E53 tarkoittaa 612 hevosvoimaa, lataushybridi-rivikuutosta ja nelivetoa

E53 on ensimmäinen Mercedes-AMG -näkemys tuoreesta W214:stä, sekä sedanina että farmarina. Sen voi omaksua joko sellaisenaan, mutta se toimii myös erinomaisena lämmittelykierroksena tulevalle E63 -huippumallille.

Mercedes-Benz onnistuu pitämään uutta E-sarjaansa mukavan tasaisin väliajoin otsikoissa. W214:n ensiesittelyn vuosipäivä lähestyy, ja siitä lähtien Mercedes on tiputellut julkisuuteen hiljalleen eri versioita. Farmarimallin, All-Terrain -elämäntapafarmarin sekä jopa Kiinan markkinoiden jatketun sedanin jälkeen vuorossa on ensimmäinen AMG-malli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähkömoottorista lisää boostia

Uusi Mercedes-AMG E53 on suora seuraaja W213-polven edeltäjälleen. Kuten uutuus, myös väistyvä E53 luottaa 3,0-litraiseen suorakuutoseen, mutta W214:ssä se onkin saanut kaverikseen 120 kilowatin sähkömoottorin.

Autossa on siis lataushybridivoimalinja, jonka kruununa olevan kuusisylinterisen bensiinimoottorin teho on 330 kilowattia eli 449 hevosvoimaa. Kun siihen laitetaan pariksi se 163 hevosvoiman sähkömoottori 21 nettokilowattitunnin akulla ruokittuna, ylletään järjestelmän kokonaistehossa 585 hevosvoimaan.

Mikäli tämä ei syystä tai toisesta riitä, lisäherkkuna saatava AMG Dynamic Plus Package mahdollistaa pyöreän 450 kilowatin eli 612 hevosvoiman järjestelmätehon, mutta tämä huippulukema edellyttää vielä erikseen Launch Controlin Race Start -moodin aktivointia.

E53 pitää toki kaikilla tavoilla tunnistaa AMG-malliksi ja erottaa muista E-sarjan versioista. Auto on esimerkiksi pari senttiä leveämpi, siinä on tunnistettava maski, isommat ilmanottoaukot ja neljä pakoputken ulostuloa. Luonnollisesti auto on saanut myös jäykistyksiä koriin ja alustaan sekä tehokkaamman jarrukaluston.

Dynamic Plus -paketin kera auto kiihtyy parhaimmillaan nollasta sataan 3,8 sekunnissa, ja kulkee sedanina 280 km/h, farmarina puolestaan 275 km/h. Uusi E53 ei siis täten ole enää kovin kaukana vanhan polven V8-vetoisesta E63:sta, mikä tietysti lisää painetta tehdä tulevasta W214 -polven E63:sta vielä reilusti edeltäjäänsä väkevämpi.

Kuten muillakin uuden E-sarjan lataushybridiversioilla, myös E53 Hybrid 4Maticilla on mahdollista taivaltaa pelkällä sähköllä jopa yli 100 kilometriä. Täyssähköajotilassa auton huippunopeus on vähemmän superautomaiset 140 km/h, eikä 120 kilowatin sähkömoottorin kannata odottaa sinkoavan paritonnista autoa kovin ripeästi mihinkään yksinään.

Tässä onkin havaittavissa pieni ristiriita, joka koskee kaikkia tehomalleiksi tarkoitettuja lataushybrideitä. Nimittäin, kukaan tuskin ostaa Mercedes-AMG E53:a ekoautoksi, ajaen sillä ensisijaisesti sähköpainotteista ekoajoa. Silti, hiilidioksidipäästöpohjainen autovero lasketaan pienimpien mahdollisten päästöjen perusteella, ja ero voi olla saman teholuokan polttomoottoriautoihin jopa kymmeniä tuhansia euroja, vaikka ajossa syntyvät todelliset päästöt olisivatkin samaa luokkaa.

Mercedes-AMG E53 Hybrid 4Matic+ tulee Euroopassa myyntiin kahtena eri korimallina kevään aikana. Kärkenä tulee täyteen varusteltu Edition 1.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat