23.9.2022

Mitsubishi ASX:n toinen sukupolvi on nyt tosiasia – sitä on myös vahva Renault-yhteistyö

13 vuoden malli-ikään ehtivä ASX pääsee vihdoin ansaitulle eläkkeelle, kun seuraaja etenee tuotantoon ensi kevääksi. Uutuusmalli on ensimmäinen esimerkki Mitsubishin vahvasta allianssiyhteistyöstä Euroopassa, ja kyseessähän on uudelleenbrändätty Renault Captur.

Mitsubishin tulevaisuus Euroopassa on ollut vaakalaudalla, ja ehdittiinhän timanttimerkki jo välissä tuomita läntisestä Euroopasta ulos. Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssin vahva yhteistyö koettiin kuitenkin paremmaksi ratkaisuksi, ja näin Mitsubishin Euroopan-mallisto tulee jatkossa olemaan vahvan ranskalaispainotteista. Tästä ensimmäinen esimerkki on Renault Capturiin perustuva ASX:n uusi sukupolvi, mahdollisesti seuraava puolestaan Clio-pohjainen Colt.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eri painotuksilla

Uusi ASX eroaa väistyvästä edeltäjästään monin tavoin. Lähdetäänpä liikkeelle siitä, että auto on sekä ulkoisesti että sisäisesti lähes täydellinen kopio hyvin eri otteella kymmenen vuotta alkuperäisen ASX:n jälkeen lanseeratusta Renault Capturista. Ulkoisesti oikeastaan ainoat erottavat tekijät Renault-kaksoseen löytyvät maskista, logoista ja mallinimistä. Jopa sellaiset yksilöivät tekijät, kuin vanteet, on repäisty suoraan Renaultin katalogista, ainoastaan keskiöissä on totta kai Mitsubishin logot.

ASX:n pohjana on (muiden muassa) Euro-Capturin kanssa sama CMF-B -alusta. Tällä tiedolla on merkitystä sen vuoksi, että muualla maailmassa myytävä ja muun muassa Kazakstanissa ja Brasiliassa valmistettava Kaptur Global Access (Etelä-Amerikassa myös Captur) rakentuu Dacia Dusterin B0-alustalle, ja on äärimitoiltaan hieman suurempi. Euroopan markkinoille tarkoitettuna ASX tullaan valmistamaan kuitenkin Capturin rinnalla Espanjassa.

Sisälläkään ei juuri uutta auringon alla. Monitoiminäytön koot vaihtelevat malliversiosta riippuen 4,2:sta seitsemään ja aina 10,25:een asti.

Moottoripuolella uutta Mitsubishille

Mitsubishi-asiakkaat ovat tähän mennessä tottuneet erikokoisiin bensiini- ja dieselmoottoreihin sekä lataushybrideihin. Uusi ASX päivittää nämä käsitykset pudottamalla dieselit pois valikoimasta, ja lisäämällä siihen uuden hybridivaihtoehdon. Kaikkiaan uutuuteen tulee saamaan viisi erilaista voimalinjavaihtoehtoa, jotka saadaan luonnollisesti sellaisenaan Capturin paletista.

Kolme viidestä vaihtoehdosta on bensiinimoottoreita. Löytyy 1,0-litrainen kolmisylinterinen MPI-T -turbobensa 67 kilowatin tehoilla. Sen yläpuolella on 1,3-litrainen nelisylinterinen, niin ikään ahdettu bensiinimoottori DI-T, joka erotellaan kuusivaihteiseen manuaaliversioon (103 kW) ja seitsenvaihteiseen kaksoiskytkinautomaattiversioon (116 kW). Sähköistettyä puolta edustavat 1,6-litraiseen bensiinimoottoriin perustuvat hybridivaihtoehdot. Niin kutsuttu itselataava hybridijärjestelmä antaa 1,3 kilowattitunnin akun kera 107 kilowatin kokonaisteholukemat. Plug-in- eli lataushybridi nojaa samaan polttomoottoriin, kahteen sähkömoottoriin ja siinä on 10,5 kilowattitunnin ajoakku. Järjestelmästä saadaan ulos 118 kilowatin eli 160 hevosvoiman tehot, kyseessä on siis ainakin alkuvaiheessa malliston voimakuningas.

Lähteet: Mitsubishi, Carscoops Kuvat: Mitsubishi Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat