Ajoneuvot Nimi muutettu 5.1.2022
Nimi muutettu: VinFast LUX A2.0 eli BMW 5-sarja vietnamilaisittain tarjoiltuna
Toistaiseksi vaatimattomana autonvalmistusmaana tunnettu Vietnam pyrkii isoilla panoksilla maailmanmarkkinoille. Vyörytyksestä vastaa VinFast, eräs tuoreimmista automerkeistä.
Vaikka otsikko markkinoi tätä artikkelia BMW 5-sarjan tapaukseksi, on VinFast ennen kokonaan omia mallejaan maustanut myös paria muuta eurooppalaistuotetta. Aloitetaan kuitenkin 5-sarjalaisesta.
VinFast perustettiin vuonna 2017. Vietnamin ensimmäisen kansainvälisesti varteenotettavan automerkin alkuun panostettiin tosissaan. Tietotaitoa haettiin automaailman isoilta toimijoilta, brändilähettilääksi saatiin jalkapallosuuruus David Beckham, ja ensimmäiset mallit muotoili itse Pininfarina.
Italialaisstudion tehtävänä ei kuitenkaan ollut tuolloin luoda kokonaan uutta koria, vaan muokata jotain olemassaolevaa ja hyväksi havaittua uuden automerkin esiinmarssia varten. Pininfarinan käsiin annettiin juuri tuotannosta poistunut edellissukupolven BMW 5-sarja. Lopputulos näyttää hyvältä.
Vaikka BMW:n hahmo on toki näkyvissä paikoin, on Pininfarina tehnyt hyvää työtä ensinnäkin sen uudelleenmuotoilussa, ja toisaalta vanhentuneen mallin nostamisessa takaisin nykypäivään. Samalla Pininfarina tuli luoneeksi uudelle automerkille ensimmäisen oman muotokielen. Siinä tunnusomaista on ainakin viirumaisten huomiovalojen yhdistyminen valaistuun VinFast -logoon sekä edessä että takana.
Moottorina LUX A2.0:ssa on mallimerkinnänkin mukaisesti 2-litrainen, 4-sylinterisenä ja bensiinikäyttöisenä. Se on sama kuin BMW:ssä ZF:n 8-vaihteista automaattia myöten.
VinFast valmistaa kaikki autonsa omalla tehtaallaan Vietnamin pohjoisosassa, Hai Phongin teknologiakaupungissa.
LUX SA2.0, LUX V8 ja President
LUX A2.0:n kanssa samaa kaavaa noudattavaa LUX SA2.0. Siinä alla lymyää F15-sukupolven X5, sekin totta kai Pininfarinan uudelleenmuotoilemana. Perusmoottorina SA2.0:ssa on sama kaksilitrainen BMW:ltä lainattu, kuin A2.0:ssakin, eikä toteutustapa paljon muutenkaan poikkea sedanista.
Aivan oma lukunsa sen sijaan ovat V8-moottoroidut, saatavuudeltaan rajoitetut mallit. VinFast ei ole vahvistanut moottorin alkuperää, mutta BMW:ltä se ei tule, vaan sen sijaan mitä todennäköisimmin General Motorsilta.
Näin sellainenkin ihme oli mahdollista, että BMW X5:een istutettiin Corvetten 6,2-litrainen pikkulohko Vietnamissa! LUX V8:aa voisi luonnehtia olemukseltaan hillitymmäksi, mutta VinFast President ei pidä kynttilää vakan alla, kuten kuvasta näkyy:
President tarjosi muutaman sadan kappaleen tuotantomäärällä vastuksen Mercedes-AMG GLE 63:lle, tarkemmin sanottuna sen jalometallipäällysteisille Brabus-versioille. Ei hullumpi tapa aloittaa uusi automerkki.
VinFast Fadil – vain logot vaihdettu
Pikkuautoluokkaan VinFast hyppäsi BMW-johdannaisten jälkeen vuonna 2019. Fadilin pohjana toimii ilmiselvästi A-segmentin Opel Karl, seikkailumuoveista päätellen tarkemmin Karl Rocks. VinFast ryhtyi valmistamaan mallia General Motorsilta ostamallaan lisenssillä Vietnamin markkinoille.
Sähköautot agendalla
Aloitettuaan toimintansa yllä esitellyillä malleilla on VinFast tähtäämässä vahvasti sähköautomarkkinoille. Sitä varten merkillä on takanaan koko joukko isoja toimijoita G-sarjan Mercedeksen valmistajasta Magna Steyrista italialaisiin muotoilutaloihin. Ensimmäiset sähköiset VinFast -kaupunkimaasturit ovatkin jo nähneet päivänvalon. Nyt vietnamilaisvalmistajan täytyy vain kerta kaikkiaan lyödä itsensä läpi.