17.9.2020

Nissan Z Proto – manuaalivaihteinen urheiluauto tulee tuotantoon

Nissan Z Proto

Nissan Z Proto tarkoittaa vanhoja Z-malliston muotoja, kahdesti ahdettua V6-moottoria ja manuaalivaihteistoa. Malli tulee myös tuotantoon, mutta...

Jos Nissan Z Proto tuntuisi olevan liian hyvää ollakseen totta, niin juuri siitä on kyse – Eurooppalaisille. Tuotantoon luvattu malli ei taida tulla Eurooppaan unionin tiukoista päästörajoitteista johtuen. Tämä Z-malliston historiasta muotoja ammentava, kahdesti ahdetulla V6-moottorilla ja manuaalivaihteistolla varustettu, urheiluauto on silti haaveilun arvoinen.

Nissan Z Proto

Datsun 240Z esiteltiin vuonna 1969, joten Z-mallistolla on takanaan yli 50 vuotta perinnettä ja se velvoittaa. Onneksi Nissanin nykyinen toimitusjohtaja Makoto Uchida on mallisarjan fani ja ymmärtää urheiluauton merkityksen.

– Puhtaana urheiluautona Z edustaa Nissanin henkeä. Se on olennainen malli Nissanin Next-kehityssuunnitelmassa ja todiste kyvystämme tehdä mitä muut eivät uskalla. Näin Z-sarjan fanina, olen innoissani saadessani julkaista seuraavan Z-mallin olevan tulossa, paljastaa Uchida.

Nissan Z Proto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nissan Z Proto

Japanissa suunniteltu Z Proto omaa piirteitä ensimmäisen sukupolven (S30) Datsun 240Z -mallista, mutta modernilla otteella. Väriksi valittu, ja mustaan kattoon paritettu, kirkas keltainen on sekin valmistajan mukaan suosittu valinta kahden ensimmäisen sukupolven Z-malleista. Retroilun tuominen nykypäivään, ja oikeastaan tulevaisuuteen, ei ole helppo tehtävä.

Nissan Z Proto

– Muotoilijamme tekivät lukemattomasti hahmotelmia ja tutkimme jokaista aiempaa sukupolvea sekä mikä teki niistä suosittuja. Lopulta päätimme, että Z Proton tulisi kulkea kaikilla vuosikymmennillä, tulevaisuus mukaanlukien, kertoo Nissanin suunnitelupuolen johtaja Alfonso Albaisa.

Konepellin muoto ja ajovalot ovat ottaneet vaikutteita ensimmäisestä sukupolvesta, mutta neliskulmainen keulamaski tulee nykyisestä versiosta. Kylkilinjassa on haluttu imeä kaikki mahdollinen ensimmäisen sukupolven S30-mallista. Perän takavalot sen sijaan polveutuvat Z32-sukupolvesta.

Nissan Z Proto

Moderni, mutta vintage

Sisätilojen puolella on haluttu parittaa nykyaikainen teknologia vanhan ajan Z-mallien henkeen. Ohjeistusta on kuulemma haettu moottoriurheilun puolelta ja tämä näkyy mittaristossa. Tiedot on sijoiteltu saatujen vinkkien mukaisesti 12,3-tuumaiselle digitaalimittaristolle – esimerkkinä punarajan sijainti kello kahdessatoista.

Ohjauspyörä on uusi ja sen kehä kurottaa kuljettajaa kohti. Keltaiset koristetikkaukset ja muut yksityiskohdat on valittu vain näön vuoksi.

Kaikille oma Z

Alkuperäinen Z, eli S30, luotiin tarjoamaan urheiluauton riemu ja jännitys mahdollisimman monelle. Nissanin mukaan tämä on ollut keskiössä koko mallihistorian ajan, eikä sitä saa nytkään unohtaa. Nissan haluaa sen olevan helposti lähestyttävä asiakkaiden näkökulmasta.

Jokainen sukupolvi on saanut aiempaa tehokkaammaan moottorin, joten tästä voi vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä. Silti moottorin teho ei suinkaan ole Z-mallien keskiössä. Nissanilla halutaan pitää teho tasapainossa auton muiden ominaisuuksien kanssa.

Nissan Z Proto

Nissan Z Proto tulee kuitenkin tuntumaan tehokkaalta sen pitkän keulapellin alla majailevan tuplaturbotetun V6-moottorin voimin, joka on paritettu kuusipykäläiseen manuaalivaihteistoon. Auton teholukemista ei kuitenkaan hiiskuta mitään. Ilmeisesti sitä ei vielä olla päätetty, sillä prototyyppiä aiotaan vielä hienosäätää oikean ajokokemuksen saavuttamiseksi.

– Kesällä tapahtuneen Ariya-sähköauton julkaisulla aloitimme uuden aikakauden sähköistämisen ja autonomian saralla. Uusi Z tuo kuljettajille aidon urheiluauton tarjoaman jännityksen, sanoo Uchida.

Kuvat ja lähde: Nissan

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat