17.9.2020 Ajoneuvot Nissan Z Proto – manuaalivaihteinen urheiluauto tulee tuotantoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Z Proto tarkoittaa vanhoja Z-malliston muotoja, kahdesti ahdettua V6-moottoria ja manuaalivaihteistoa. Malli tulee myös tuotantoon, mutta... Jos Nissan Z Proto tuntuisi olevan liian hyvää ollakseen totta, niin juuri siitä on kyse – Eurooppalaisille. Tuotantoon luvattu malli ei taida tulla Eurooppaan unionin tiukoista päästörajoitteista johtuen. Tämä Z-malliston historiasta muotoja ammentava, kahdesti ahdetulla V6-moottorilla ja manuaalivaihteistolla varustettu, urheiluauto on silti haaveilun arvoinen. Datsun 240Z esiteltiin vuonna 1969, joten Z-mallistolla on takanaan yli 50 vuotta perinnettä ja se velvoittaa. Onneksi Nissanin nykyinen toimitusjohtaja Makoto Uchida on mallisarjan fani ja ymmärtää urheiluauton merkityksen. – Puhtaana urheiluautona Z edustaa Nissanin henkeä. Se on olennainen malli Nissanin Next-kehityssuunnitelmassa ja todiste kyvystämme tehdä mitä muut eivät uskalla. Näin Z-sarjan fanina, olen innoissani saadessani julkaista seuraavan Z-mallin olevan tulossa, paljastaa Uchida. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nissan Z Proto Japanissa suunniteltu Z Proto omaa piirteitä ensimmäisen sukupolven (S30) Datsun 240Z -mallista, mutta modernilla otteella. Väriksi valittu, ja mustaan kattoon paritettu, kirkas keltainen on sekin valmistajan mukaan suosittu valinta kahden ensimmäisen sukupolven Z-malleista. Retroilun tuominen nykypäivään, ja oikeastaan tulevaisuuteen, ei ole helppo tehtävä. – Muotoilijamme tekivät lukemattomasti hahmotelmia ja tutkimme jokaista aiempaa sukupolvea sekä mikä teki niistä suosittuja. Lopulta päätimme, että Z Proton tulisi kulkea kaikilla vuosikymmennillä, tulevaisuus mukaanlukien, kertoo Nissanin suunnitelupuolen johtaja Alfonso Albaisa. Konepellin muoto ja ajovalot ovat ottaneet vaikutteita ensimmäisestä sukupolvesta, mutta neliskulmainen keulamaski tulee nykyisestä versiosta. Kylkilinjassa on haluttu imeä kaikki mahdollinen ensimmäisen sukupolven S30-mallista. Perän takavalot sen sijaan polveutuvat Z32-sukupolvesta. Moderni, mutta vintage Sisätilojen puolella on haluttu parittaa nykyaikainen teknologia vanhan ajan Z-mallien henkeen. Ohjeistusta on kuulemma haettu moottoriurheilun puolelta ja tämä näkyy mittaristossa. Tiedot on sijoiteltu saatujen vinkkien mukaisesti 12,3-tuumaiselle digitaalimittaristolle – esimerkkinä punarajan sijainti kello kahdessatoista. Ohjauspyörä on uusi ja sen kehä kurottaa kuljettajaa kohti. Keltaiset koristetikkaukset ja muut yksityiskohdat on valittu vain näön vuoksi. Kaikille oma Z Alkuperäinen Z, eli S30, luotiin tarjoamaan urheiluauton riemu ja jännitys mahdollisimman monelle. Nissanin mukaan tämä on ollut keskiössä koko mallihistorian ajan, eikä sitä saa nytkään unohtaa. Nissan haluaa sen olevan helposti lähestyttävä asiakkaiden näkökulmasta. Jokainen sukupolvi on saanut aiempaa tehokkaammaan moottorin, joten tästä voi vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä. Silti moottorin teho ei suinkaan ole Z-mallien keskiössä. Nissanilla halutaan pitää teho tasapainossa auton muiden ominaisuuksien kanssa. Nissan Z Proto tulee kuitenkin tuntumaan tehokkaalta sen pitkän keulapellin alla majailevan tuplaturbotetun V6-moottorin voimin, joka on paritettu kuusipykäläiseen manuaalivaihteistoon. Auton teholukemista ei kuitenkaan hiiskuta mitään. Ilmeisesti sitä ei vielä olla päätetty, sillä prototyyppiä aiotaan vielä hienosäätää oikean ajokokemuksen saavuttamiseksi. – Kesällä tapahtuneen Ariya-sähköauton julkaisulla aloitimme uuden aikakauden sähköistämisen ja autonomian saralla. Uusi Z tuo kuljettajille aidon urheiluauton tarjoaman jännityksen, sanoo Uchida. Kuvat ja lähde: Nissan Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku