29.8.2019

Peugeot 3008 Hybrid4 – kolmella moottorilla neliveto ja 300 hevosvoimaa

Peugeot 3008 GT Hybrid4 SUV on saanut viralliset päästömittauksien tulokset. Uusi hybridinelivetomalli vuonna 2016 julkaistusta 3008 SUV:sta on varustettu yhdellä bensiini- ja kahdella sähkömoottorilla.

Kolmesataa hevosvoimaa, 29 g/km ja 59km. Nämä lukuarvot kiteyttävät Peugeot 3008 GT Hybrid4 -mallin tärkeimmät asiat. Peugeot 3008 GT on ollut aikaisemmin saatavilla ainoastaan dieselmoottorilla, joten vähäpäästöinen ladattava bensiinihybridi on piristävä lisäys mallikatraaseen.

Yhdistämällä 200-hevosvoimainen PureTech-bensiinimoottori, edessä sijaitseva 110-hevosvoimainen sähkömoottori, sekä takana sijaitseva 112-hevosvoimainen toinen sähkömoottori saadaan suoralla yhteenlaskulla varsin mukavat 422 hevosvoimaa. Hybridijärjestelmän yhteisteho on kuitenkin 300 hevosvoimaa.

Ajoakun kapasiteetti on 13,2 kilowattituntia ja sen avulla voi ajaa jopa 59 kilometriä pelkän sähkön voimin WLTP-mittauksen mukaan. Wallbox-latausasemalla akku latautuu tyhjästä täyteen ajassa 1h 45 minuuttia.

Hevosvoimat eivät tuo autoon lisää päästöjä. WLTP -mittauksissa malliston CO -päästöiksi on mitattu 29–32 grammaa per sata kilometriä lisävarustevalinnoista riippuen. Nollasta sataan kiihtyvyydeksi on ilmoitettu 6,5 sekuntia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudet voimalinjat, uudet varusteet

Valmistaja kehuu EMP2 -alustan ja uuden monivarsituennalla toteutetun taka-akselin tekevän ajamisesta aiempaa miellyttävämpää. Taka-akselin sijoittelun kerrotaan onnistuneen niin, ettei auton sisä- tai tavaratiloista ole tarvinnut tinkiä.

Hybrid4-voimalinja tulee saataville varustelluimmassa GT-versiossa Alcantra Greval Grey -verhoilulla ja tammipuisilla Grey Oak -koristeluilla. Lataushybridimallin yhteydessä 3008:aan tulee myös uusia ajoavustimia: aktiivinen vakionopeudensäädin jarrutus- ja liikkeellelähtötoiminnolla ja ajolinja-avustin. Kyseiset varusteet esiteltiin aiemmin Peugeot 508:ssa.

Pari kuukautta nelivetoisen hybridimallin jälkeen tarjolle tulee myös 225 hevosvoimainen etuvetoinen lataushybridi, joka on toteutettu 180-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla ja yhdellä etuosaan sijoittuvalla 110-hevosvoimaisella sähkömoottorilla.

Lähde ja kuvat: Peugeot                            

Luetuimmat