14.6.2016

Koeajo: pihi, muttei tossukka – Škoda Octavia 1.0

Skoda Octavia 1.0 TSI

Elokuussa Suomeen rantautuvan uutuuden Škoda Octavia:n konepellin alla lymyää kolme sylinteriä, 115 hevosvoimaa ja litrainen moottori. Hyvää: kulutus, kolmisylinterisen kyvyt. Huonoa: jousitus.

Litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori on Škoda Octavia:n uusi voimanlähde.

Koeajon perusteella yhdistelmä omaa hyvät eväät nousta suosikiksi – ainakin jos autoilija arvostaa edullisia kilometrejä, vähäisiä päästöjä ja järkevää hankintahintaa.

Skoda Octavia 1.0 TSI

Škodalla ja eritoten Octavialla on vankat kannatusjoukot ja velvoittava asema markkinoilla, onhan Škoda Octavia maan myydyin automalli.

Litrainen uutuusmoottori korvaa aiemman 1,2-litraisen bensiinimoottorin. Aiempaa pienemmästä voimanlähteestä tiristetään ulos hieman enemmän tehoa kuin edeltäjästään.

Moottorissa on potkua 115 hevosvoimaa (85 kW) ja vääntöä arkiajoon riittävät 200 newtonmetriä mukavan laajalla kierrosalueella 2 000–3 500 r/min. Vääntö on kasvanut 25 newtonmetriä sitten 1,2-litraisen moottorin.

Skoda Octavia 1.0 TSI

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Riittävät kyvyt

Koeajossa Prahassa, automerkin rintamailla, käy ilmi, ettei tulokkaalla jää liikennevirran jalkoihin. Ohituksiakaan ei kannata arastella: ne hoituvat järkevän ennakoinnin avulla. Menoa reipastaa turboahdin, joka on monelle autoilijalle se jokin, josta ei tingitä.

Ohituskiihtyvyys 60–100 km/h vie 13,9 sekuntia, jossa on parannusta entiseen 1,1 sekuntia. Kiihdytys välillä 80–120 km/h kestää 14,1 sekuntia, jossa on kohennusta aiempaan peräti 2,7 sekuntia.

Skoda Octavia 1.0 TSI

Mukavan pihi

Kolmisylinteriselle ominaiseen ääntelyyn tottuu nopeasti. Käyntiäänien karkeus ja myös moottorien värinät on taltutettu niin taiten, että moottorin kuulee olevan elossa vasta 4 000 kierroksen tietämillä.

Skoda Octavia 1.0 TSIHiilidioksidipäästöt ovat 108 grammaa kilometrillä. Koeajetun autoyksilön luvattu keskikulutus on 4,7 litraa sadalla kilometrillä. Koeajon aikana ajotietokoneen kertoma keskikulutus huitelee 5,7–6,7 litrassa.

Toivomisen varaa

Auto käyttäytyy yhdellä sanalla ilmaistuna luontevasti. Ohjaus on riittävän tarkka ja täsmällinen myös nautittavaan mutka-ajoon. Maantiellä rattituntuma kertoo ennustettavasti mitä renkaiden alla tapahtuu. Ohjaus keskittää ja palauttaa hyvin.

Alusta ja jousitus jättävät toivomisen varaa.

Auto on perusvakaa etenijä, mutta jousitus ja alusta saisivat jämäkämmin kuolettaa sivuttaisheilahtelut. Ilmiö on käsillä jyrkissä käännöksissä kaupunkisokkelikoissa ja kaistanvaihdoissa moottoritiellä.

Rivakassa ajossa auto hieman pompottaa – kiitos Mladá Boleslavin rokonarpisten pikkuteiden.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pyhistä pyhin

Matkanteon vähäiset epämukavuudet sietää, kun tietää perillä odottavan palkinnon.

Skoda Octavia 1.0 TSIKaikkien Škodan nimiin vannovien pyhiinvaelluskohde Prahasta koilliseen. Mainiossa museossa käy selväksi merkin kunniakas historia myös rallipoluilla ja matka autojätiksi, joka valmistaa vuosittain yli miljoona autoa ja tunnetaan kaikilla mantereilla.

Museo sijaitsee Škodan synnyinkaupunki Mladá Boleslavissa, päätehtaan vieressä.

Syksyllä Suomeen

Kesäkuussa koeajettu tulokas rantautuu Suomeen syksyn tullen, todennäköisesti elokuussa.

Škoda Octavian myydyin bensaversio on ollut 1,4-litrainen TSI, mutta heti sen vanavedessä on tullut 1,2-litrainen.

Skoda Octavia 1.0 TSI

Nyt koeajettu versio oli yksilitraisten Octavioiden kattavimmin vakiovarusteltu Style-malli. Sen hinta kipuaa 27 740 euroon.

Edullisin Active-malliversio maksaa 21 594 euroa. Ja edullisin kaksoiskytkinvaihteinen DSG-versio Ambition-varusteisena maksaa 24 533 euroa. Jos Octaviansa haluaa farmarikorisena nousee edeltävien esimerkkien mukaisen mallin hinta 824 tai 930 euroa.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Škoda Octavia 1.0 TSI DSG Style

Hinta alkaen

27 740 €

Moottori

Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

85 kW (115 hv), 5500 r/min

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,0 s

Huippunopeus

202 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

108 g/km

Mitat

pituus 4659 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2686 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat