14.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: pihi, muttei tossukka – Škoda Octavia 1.0 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Elokuussa Suomeen rantautuvan uutuuden Škoda Octavia:n konepellin alla lymyää kolme sylinteriä, 115 hevosvoimaa ja litrainen moottori. Hyvää: kulutus, kolmisylinterisen kyvyt. Huonoa: jousitus. Litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori on Škoda Octavia:n uusi voimanlähde.Koeajon perusteella yhdistelmä omaa hyvät eväät nousta suosikiksi – ainakin jos autoilija arvostaa edullisia kilometrejä, vähäisiä päästöjä ja järkevää hankintahintaa.Škodalla ja eritoten Octavialla on vankat kannatusjoukot ja velvoittava asema markkinoilla, onhan Škoda Octavia maan myydyin automalli.Litrainen uutuusmoottori korvaa aiemman 1,2-litraisen bensiinimoottorin. Aiempaa pienemmästä voimanlähteestä tiristetään ulos hieman enemmän tehoa kuin edeltäjästään.Moottorissa on potkua 115 hevosvoimaa (85 kW) ja vääntöä arkiajoon riittävät 200 newtonmetriä mukavan laajalla kierrosalueella 2 000–3 500 r/min. Vääntö on kasvanut 25 newtonmetriä sitten 1,2-litraisen moottorin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävät kyvytKoeajossa Prahassa, automerkin rintamailla, käy ilmi, ettei tulokkaalla jää liikennevirran jalkoihin. Ohituksiakaan ei kannata arastella: ne hoituvat järkevän ennakoinnin avulla. Menoa reipastaa turboahdin, joka on monelle autoilijalle se jokin, josta ei tingitä.Ohituskiihtyvyys 60–100 km/h vie 13,9 sekuntia, jossa on parannusta entiseen 1,1 sekuntia. Kiihdytys välillä 80–120 km/h kestää 14,1 sekuntia, jossa on kohennusta aiempaan peräti 2,7 sekuntia.Mukavan pihiKolmisylinteriselle ominaiseen ääntelyyn tottuu nopeasti. Käyntiäänien karkeus ja myös moottorien värinät on taltutettu niin taiten, että moottorin kuulee olevan elossa vasta 4 000 kierroksen tietämillä.Hiilidioksidipäästöt ovat 108 grammaa kilometrillä. Koeajetun autoyksilön luvattu keskikulutus on 4,7 litraa sadalla kilometrillä. Koeajon aikana ajotietokoneen kertoma keskikulutus huitelee 5,7–6,7 litrassa.Toivomisen varaaAuto käyttäytyy yhdellä sanalla ilmaistuna luontevasti. Ohjaus on riittävän tarkka ja täsmällinen myös nautittavaan mutka-ajoon. Maantiellä rattituntuma kertoo ennustettavasti mitä renkaiden alla tapahtuu. Ohjaus keskittää ja palauttaa hyvin.Alusta ja jousitus jättävät toivomisen varaa.Auto on perusvakaa etenijä, mutta jousitus ja alusta saisivat jämäkämmin kuolettaa sivuttaisheilahtelut. Ilmiö on käsillä jyrkissä käännöksissä kaupunkisokkelikoissa ja kaistanvaihdoissa moottoritiellä.Rivakassa ajossa auto hieman pompottaa – kiitos Mladá Boleslavin rokonarpisten pikkuteiden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyhistä pyhinMatkanteon vähäiset epämukavuudet sietää, kun tietää perillä odottavan palkinnon.Kaikkien Škodan nimiin vannovien pyhiinvaelluskohde Prahasta koilliseen. Mainiossa museossa käy selväksi merkin kunniakas historia myös rallipoluilla ja matka autojätiksi, joka valmistaa vuosittain yli miljoona autoa ja tunnetaan kaikilla mantereilla.Museo sijaitsee Škodan synnyinkaupunki Mladá Boleslavissa, päätehtaan vieressä.Syksyllä SuomeenKesäkuussa koeajettu tulokas rantautuu Suomeen syksyn tullen, todennäköisesti elokuussa.Škoda Octavian myydyin bensaversio on ollut 1,4-litrainen TSI, mutta heti sen vanavedessä on tullut 1,2-litrainen.Nyt koeajettu versio oli yksilitraisten Octavioiden kattavimmin vakiovarusteltu Style-malli. Sen hinta kipuaa 27 740 euroon.Edullisin Active-malliversio maksaa 21 594 euroa. Ja edullisin kaksoiskytkinvaihteinen DSG-versio Ambition-varusteisena maksaa 24 533 euroa. Jos Octaviansa haluaa farmarikorisena nousee edeltävien esimerkkien mukaisen mallin hinta 824 tai 930 euroa.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Škoda Octavia 1.0 TSI DSG Style Hinta alkaen 27 740 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 4659 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2686 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa