31.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Macan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Halutuin Porsche tankataan mustasta letkusta. Hyvää: Ajettavuus, kuskin paikka, viimeistely, suorituskyky. Huonoa: Rengasmelu, pääntila takana. Moottori on jo todennut Porschen uuden kompaktin katumaasturin selvittävän niin nopean rata-ajon kuin haastavan maastoreitinkin helposti. Nyt on rankimman koeajon vuoro koto-Suomen nastojen rouhimissa urissa ja routaheitoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTiloiltaan käytännöllinenPorschen puritaanisimmat 911-fanit eivät enää jaksa päivitellä maasturimalliston laajentamista. Cayennen ja dieselmoottorien menestys on jo lannistanut vastustuksen. Macanin mallinimi ja urheiluauton piirteitä maasturiin yhdistelevä ulkonäkö jakavat silti mielipiteitä voimakkaasti.Vierastamisen täytyy olla enemmän periaatteellista, sillä Macan on eittämättä luokkansa ehdotonta aatelia niin ominaisuuksiltaan kuin voimaa uhkuvalta olemukseltaankin. Moni tietää alustan olevan lainaa Audi Q5:stä, mutta tuskin kukaan keksisi sitä autossa istumalla tai sitä ajamalla, niin erilaiseksi Porsche on uutuutensa taikonut.Tiloiltaan käytännöllinen ja ulkomitoiltaan kompakti Macan tulee varmasti tuplaamaan Porschen myynnin, kaikki maahan saatavat autot viedään käsistä. Kun tavaratilakin on reilun kokoinen, harmittamaan jää vain coupemaisen kattolinjan takia matalat pääntilat takaistuimilla. Erikoisesti konepelti aukeaa isosti lokasuojia myöten jättäen reiät ajovalojen kohdalle, etukäteen olisi odottanut 911-tyyppistä kapeaa nokkapeltiä valojen välissä.Tyköistuva ja mukavaKuskin paikalla tunnelma on tyköistuva, sopii kaikille kuin räätälin tekemä puku. Ensiluokkaiset materiaalit ja viimeistely eivät jätä sijaa valituksille, sen sijaan nappuloiden ja kytkimien runsaus keskikonsolissa hengästyttää varsinkin täydellisemmin varustelluissa malleissa. Positiivisena seikkana niiden käyttö on intuitiivisen helppoa satunnaisellekin käyttäjälle, ups anteeksi, eihän Porschea lainata kavereille.Koeajo Suomessa ei lupaa hyvää. Auton alla komeilee valtavat 295 milliä leveät 20-tuumaiset renkaat. Iloinen yllätys odottaa kuitenkin. Ensinnäkin kosketuspintaa on niin paljon, että pienimmät epätasaisuudet tasoittuvat. Lisävarusteinen ilmajousitus silittää isommat heitot ilman renkaiden apua.Tien urat eivät onnistu heiluttamaan päättäväisesti kiihtyvää Porschea juuri ollenkaan. Urissa ajamisen huomaa vain karheamman pinnan aiheuttamasta melusta, urien välissä kyyti on hiljaisempaa. Perusrengastus on korkeaprofiilisempi 18-tuumainen, mutta sitä ei ollut mahdollisuutta kokeilla.Ruudikas dieselKoeajoauton moottori oli malliston halvin ja myydyin kolmilitrainen diesel, joka on tuttu monen Audin nokalta. Macanille ja Audi Q5:lle ilmoitetaan lähestulkoon samat paino-, teho- ja suoritusarvot. Vaihteistokin on aina Audin kaksoiskytkinvaihteisto, vaikka Porschella PDK:sta (Porsche Doppel Kupplung) puhutaankin.Macan tuntuu Ingolstadtin serkkua hätäisemmältä, kiihtyvyys paikaltaan ja ohituksessa sykähdyttää jatkuvuudellaan ja katkottomilla vaihdoillaan. Toisaalta luvattuun kuuden litran kulutukseen tuntui mahdottomalta yltää, mutta kahdeksikolla alkavakin lukema lienee hyväksyttävä arvo auton kyvyt huomioiden.Dieselin suoritusarvot riittänevät useimmille, mutta tarjolla on myös kaksi bensiinisiskoa. Molemmat ovat turboahdettuja veekuutosia (340/400 hv), vaikka vain toisen mallinimi on Turbo.Porschen malliston rakennetta tunteva olettaa ilman muuta, että Macan-mallisto tulee laajenemaan alaspäin perusmalleilla ilman S-kirjainta. Tullemme näkemään nelisylinteristen kaksilitraisten Audin moottorien paluun Porschen mallistoon, siinäpä taas kauhistelemista boksereita palvoville.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Porsche Macan S Diesel Hinta alkaen 82 035 € Koeajetun auton hinta varusteineen 132 390 € Ajoneuvovero 149 €/ v Moottori 2 967 cm³, V6-dieselmoottori, yhteispaineruiskutus, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, jatkuva neliveto Teho 190 kW (258 hv), 4000-4250 r/min Vääntö 580 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 580 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km 6,8 (kaup.) / 5,8 (maant.) / NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4681 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2807 mm Tavaratila: 500-1500 l Omamassa: 1880 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?