14.9.2017

Premiumia kiinalaisittain – Wey ja merkillinen tarina

Wey

Miltä kiinalainen premium tuntuu tänään?

Vielä toistaiseksi ”kiinalainen auto” on helppo keino saada eurooppalaiset automiehet ja –naiset hymyilemään. Yleensä keskustelu johtaa Landwind -maasturin katastrofaalisiin törmäystestituloksiin.

Naureskellessa usein unohtuu se, miten suuret markkinat Kiinassa ovat. Vuonna 2016 Kiinassa valmistettiin yli 28 miljoonaa autoa. Samaan aikaan Yhdysvalloissa oli tyydyttävä 12 miljoonaan, Saksassa vain kuuteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kasvua nimenvaihdolla

Yksi suurimmista paikallisista valmistajista, Great Wall Motor, myi viime vuonna 1,07 miljoonaa autoa. Samaan pystyvät kiinalaismarkkinoilla vain Volkswagen ja General Motors.

Wey

Nyt Great Wall hakee lisää volyymiä tähtäämällä premiumluokkaan. Kiinan vaurastuvalle keskiluokalle ei enää riitä pyörille pääsy, autolta halutaan statusta. Uusi tarina aloitetaan uudella brändillä, joka lainaa nimensä yrityksen perustajalta Jack Weyltä. Jos nimi kuulostaa yllättävän länsimaalaiselta, se on juuri sitä: Wei Jianjunina syntynyt Grear Wallin isä vaihtoi jopa nimensä länsimaalaisemmaksi saadakseen uutuusmerkille hohtoa.

Maasturit nousussa

Tämän vuoden Shanghain autonäyttelyssä esitelty autonvalmistaja Wey keskittyy katumaastureihin. Maasturit valtaavat Kiinan markkinoita, viime vuonna niiden osuus oli jo 37 prosenttia uusien autojen myynnistä.

Wey ei pääse helpolla. Ulkomaalaismerkit vahvistavat asemiaan lisäämällä maastureita. Toinen kiinalaismerkki Geely tuo loppuvuodesta myyntiin uuden Lynk & Co -merkkinsä katumaasturin, joka kätkee myöskin Geelyn omistaman Volvon perusrakenteen.

Wey
Wey esittäytyy vahvasti kiinalaisena, mutta taustalle on haettu länsimaalaista osaamista.

Jack Wey perustelee uutta yläluokan merkkiä perinteisin syin Bloombergille antamassaan haastattelussa. Katumaasturit, etenkin kalliit sellaiset, myydään korkeammalla katteella kuin tavalliset henkilöautot. Tarkoitus on siis rikastuttaa emokonserni Great Wallia ja kasvattaa konsernin merkkitarjontaa.

Vaikka Wey ei vielä myy autoja Kiinan ulkopuolelle, on valmistaja tuonut Frankfurtin autonäyttelyyn joukon katumaastureita. Emokonserni Great Wall haluaa kasvua ulkomailta, ja sen saavuttamisessa lippulaivamerkki Wey nähdään tärkeässä asemassa. Läsnäolo merkittävässä eurooppalaisessa autonäyttelyssä toimii testilaboratoriona, jossa samalla totutetaan ja testataan saksalaiskuluttajia ideaan kiinalaisluksuksesta.

Wey
Wey P8.

Miltä se tuntuu?

Pikavisiitti Wey P8 -maasturiin saa pohtimaan tulevaa. Auto on ladattava hybridi, jonka vasenta etulokasuojaa koristaa meidänkin sähköautoissa nähty Type 2 -latausportti. Auton muodoista löytää viittauksia lukuisiin meidän markkinoilla haluttavina pidettäviin autoihin, mutta minkään yksittäisen mallin kopio Wey ei ole. Linjoista puuttuu kypsyys. Se jokin, joka saa auton näyttämään omalta itseltään. Ajatukset harhailevat Grand Theft Auto -peleihin, joiden kuvitteellisessa ajokkivalikoimassa on samaa sieluttomuutta. Mutta ei P8 ruma ole.

Wey

Sisustakaan ei aiheuta myötähäpeää tai tirskahduksia. Muotokieli jatkaa ulkokuoren linjaa, mutta materiaaleissa tai osien sovituksissa ei ole suurta vikaa.

Ajamatta Weystä saa toki hyvin pinnallisen kuvan. Teknisiä tietoja googlettamalla paljastuu lopulta valmistajan englantia puhuva sivusto. Kiihtyvyydeksi kerrotaan 6,5 sekuntia, ilmeisesti sataseen, ja kulutukseksi luvataan 2,3 litraa. Sadalla kilometrillä kai sekin. Perusteet ovat kuitenkin kunnossa: yhdistelmä etuakselin polttomoottoria ja taka-akselin sähkövoimaa tuo suoraan mieleen Volvon T8-mallit. Tarjolla on myös automaattista hätäjarrutusjärjestelmää ja kuljettajan vireystilan vahtia.

Wey

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Haastava Eurooppa

On vaikea arvioida miten Wey sitten pärjäisi Euroopassa. Suhtaudumme kaikkeen uuteen hieman epäillen, ja vieraisiin automerkkeihin perin epäillen. Jopa sisäänpäin lämpiävästi: Lexuskin on taistellut neljännesvuosisadan ajan paikastaan suurten saksalaisten rinnalla. Eikä kukaan ikinä ole epäillyt tuotteen laatua.

Wey

Kiinassa P8-mallin polttomoottoriserkku Wey VV7s:n hinnaksi kerrotaan 167 800 yuania eli noin 21 500 euroa. Rahalla saa 230 hevosvoimaisen 2-litraisen turbomoottorin kaksoiskytkinvaihteistolla. Vertailun vuoksi 184 hevosvoimainen BMW X3 sDrive20i maksaa 421 000 Yuania eli 54 000 euroa. Tuotteet tuskin ovat aivan vertailukelpoisia ja hinnoista saattaa puuttua lisäkuluja, mutta ero pistää miettimään.

Vielä tänään Wey ei ole uhka Euroopan autoteollisuudelle. Kenties Weystä ei meidän markkinoilla enää koskaan kuulla. Mutta kiinalaisista varmasti kuullaan. Wey on tullut kauas vuoden 2005 Landwindistä. Vauhti tuskin hidastuu seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat