20.10.2022

Renault 5:n syntymästä jo 50 vuotta! – Sitä juhlistettiin äärimmäisellä konseptilla!

Renault R5 Turbo 3E sähköauto konsepti drift

Renault esitteli Pariisin autonäyttelyssä äärimmäisen tutkielman, jolla juhlistetaan legendaarisen Renault 5:n 50-vuotista taivalta.

Renault 5 on valmistusaikanaan yksi Euroopan myydyimmistä automalleista ja sitä valmistetiin aikoinaan vuodesta 1972 vuoteen 1996 kaikkiaan kolmella eri vuosikymmenellä.

Renaultin 5-mallin syntymästä on kulunut nyt 50 vuotta ja tätä Renault kunnioitti Pariisin autonäyttelyssä julkistamalla äärimmäisen tutkielman, jonka nimi on R5 Turbo 3E. Sen esikuvina ovat legendaariset Renault 5 Turbo ja Turbo 2, jotka olivat aikoinaan valmistetun automallin mallisarjan arvostetuimpia urheilullisia malleja. Mallinimi kertoo konseptin olevan Turbo 2:n seuraaja ja E-kirjain paljastaa autossa käytettävän energian eli sähkön.

Ennen autot olivat terästä, nyt Renaultin esittelemän konseptin kori on hiilikuitua. Korin muodot muistuttavat erehdyttävästi automallin esikuvia. Auton etupuskurissa kolme vaakasuoraa linjaa tuovat mieleen Renault 5 Turbo 2:n etupuskurin.

Renault R5 Turbo 3E sähköauto konsepti drift
Pariisin autonäyttelyssä drifteri oli siististi parkissa konseptiautojen korokkeella.

Renault 5:n turboversiot olivat tunnettuja tehoistaan, ja niin myös R5 Turbo 3E. Autossa on putkirunko antamassa vauhdin myötä turvaa, minkä lisäksi autossa on FIA:n hyväksymä turvakehikko. Moottorien teho on 280 kilowattia (380 hv) ja suurin 700 newtonmetrin vääntömomentti on käytettävissä heti liikkeelle lähdettäessä. Uuden aikakauden ”R5 Turbo 2” kiihtyy nollasta sataan 3,5 sekunnissa. Autossa on on 42 kilowattitunnin ajoakku, mikä riittää useiden kierroksien ratailoitteluun.

Autossa on myös Drift-ajotila, jonka vuoksi sen pyörät kääntyvät 50 asteen kulmaan. Driftetereissä tärkeä käsijarrun kahva on nostettu ylös ja keskelle, missä se korostuu kirkkaankeltaisena. Ohjaamon hiilikuituiset kuppi-istuimet, turvavyöt ja ohjauspyörä ovat Sabeltin käsialaa.

Autoa esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä ja Renaultin sisäpiiristä kerrottiin, että Turbo 3E:n -tyyppisen auton tuotantoa voidaan harkita nykyisillä sähkörakenteilla, mutta myymälään ei kannata rynnätä aivan vielä.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat