Renault Clio – neljännesvuosisata menestystä
13 miljoonaa myytyä autoa, parhaiten myynyt ranskalainen auto koskaan, Ranskan myydyin auto 18 vuotena ja ensimmäinen auto, joka on valittu Euroopan Vuoden Autoksi kahdesti. Renault on syystäkin ylpeä pikkuisesta Cliostaan.
Clio on Kreikan tarustossa muusa ja sanan taustalla oleva kleio tarkoittaa ”tehdä kuuluisaksi”. Nimi on siis ainakin osittain ollut enne Renaultin pikkuruisen suosikkimallin kohdalla. Mutta mistä ja mihin malli on oikein kulkenut?
Clion tarkoitus oli korvata supersuosittu Renault 5, mutta suoran seuraajan sijasta Renault halusi sijoittaa uutuuden hiukan ylemmäs markkinointisegmentissään. Tuloksena oli edelleen kompakti ajoneuvo, joka kuitenkin lainasi ominaisuuksia suuremmista ajoneuvoista.
Ensimmäisen sukupolven Clio esiteltiin vuonna 1990 ja jo vuonna 1991 malli kaappasi itselleen Euroopan Vuoden Auto -arvonimen. Auto valloitti sydämiä tarjoamalla varustelistallaan lukkiutumattomat ABS-jarrut, ilmastoinnin, sähköisesti ohjatun automaattivaihteiston ja jopa sähkösäätöiset ja lämmitetyt sivupeilit. Varusteiden lisäksi myös tilavuus ja muotoilu olivat esimerkillisiä. 3,70 metriä pitkä David ei siis pelännyt Goljatia eikä Renault 5:sta. Samalla Renault valmistajana katkaisi mallinumeroihin perustuvan perinteensä ja siirtyi mallinimiin.
Toisen sukupolven Clio saapui vuonna 1998. Pituutta kertyi seitsämän senttimetriä lisää ja etuturvatyynyjen lisäksi myös sivuturvatyynyt kuuluivat mallin vakiovarusteisiin.
2005 saapunut kolmos-Clio ravisteli konseptia hiukan rajummin. 3,99 metriä pitkä auto sai myös farkkumallin, varustelun noustessa jälleen uudelle tasolle navigaation ja kahdeksan turvatyynyn voimin. Jälkimmäinen ominaisuus nostikin Clion luokkansa ensimmäiseksi viiden tähden suoriutujaksi Euro-NCAP -törmäystesteissä. Auto pokkasi myös Euroopan Vuoden Auto -palkinnon toistamiseen vuonna 2006, tehden historiaa olemalla ensimmäinen kahdesti palkittu automalli.
Vuonna 2012 saapui neljäs Clio. Automallien paisumistrendi oli kasvattanut Renaultin pikkuisen jo yli nelimetriseksi, tarkan pituuden ollessa 4,06 metriä. Malli esitteli samalla Renaultin uuden visuaalisen identiteetin ja toi varustelistalle R-Link -viihdejärjestelmän.
Sporttibonus!
Mallin historiaan ovat aina kuuluneet myös Clion erilaiset urheiluversiot, joskin niitä on näkynyt maamme teillä harmittavan harvoin.

Clio Williams ei nimestään huolimatta juurikaan liittynyt Williams F1-talliin. Auto sen sijaan oli erinomainen.
Lähde ja kuvat: Renault