15.8.2022 Ajoneuvot Sähköauton nastarengastesti: Lumikeli antaa anteeksi pieniä virheitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin talvirengastestissä käsittelyssä ovat sähköautoihin sopivat nastarenkaat. Nastarengastestimme autona toimi nelivetoinen Tesla Model 3, jossa testattu rengaskoko on 235/45 R18. Kyseessä on amerikkalaisvalmistajan niin sanottu peruskoko. Mukaan testiin löytyi kahdeksan nastarengasmallia: Continental Ice Contact 3 Falken Winterpeak F-Ice 1 Goodyear Ultra Grip Arctic 2 Landsail Ice Star IS37 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 10 EV Toyo Observe Ice-Freezer Yokohama Ice Guard IG65 Testimme edellisessä osassa keskityttiin jääpitoon ja tällä kertaa käsittelyssä ovat testirenkaiden toimivuus lumisissa olosuhteissa. Renkaiden väliset erot kaventuvat, mutta jyvät erotellaan akanoista myös hohtavan valkoisella päällysteellä. Lumella tehdyissä kiihdytys- ja jarrutuskokeissa renkaiden väliset erot kaventuvat jopa kymmenesosaan siitä, mitä ne ovat jäällä. Lumikiihdytyksessä kolmen kärki oli sama, mutta järjestys vaihtui hieman: Michelin kiihtyi hieman Hakkapeliittaa nopeammin, ja Goodyear sijoittui tässäkin kolmanneksi. Landsail ja Yokohama ylsivät jaetulle nelossijalle. Continental jäi kaksikosta pari prosenttia. Toyo ja Falken sudittivat edellämainitussa järjestyksessä viimeisille sijoille. Michelin oli myös jarrutuksessa etevin. Continental petrasi suoritustaan ja pysähtyi toiseksi lyhimmällä matkalla. Nokian, Landsail ja Goodyear asettuivat 0,3 prosentin sisälle toisistaan. Loppukolmikko pysähtyi järjestyksessä Toyo, Yokohama ja Falken. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Isoja eroja ajettavuudessa Renkaiden ajettavuutta arvioitiin paitsi lumikäsittelyradalla myös niin kutsutulla lumitasolla, joka käytännössä on monen kaistan levyinen ja satoja metrejä pitkä testisuora. Käsittelyradan kierrosajat kellotettiin, ja lumitasolla voitiin suorittaa esimerkiksi kaistanvaihtoja, poikkeutuksia ja jarrutuksia kovassa nopeudessa. Lumiradalla kolmen kärki on kierrosaikojen puolesta todella tasainen. Marginaalisesti nopein on Michelin ennen Hakkapeliittaa. Vielä pienempi ero tuli kolmanneksi kirineeseen Continentaliin. Michelinin ajettavuus on lumiradalla luontevaa. Rengas kääntyy hyvin ja vastustaa peräluistoja asiallisesti. Polanteissa voi esiintyä hieman aliohjautuvuutta. Nokian on lumiradalla totutunlainen. Rengas on kaarteissa kaikkein tarkin, ja ajolinjaa voi halutessaan muuttaa. Peräluistot ovat rauhallisempia kuin esimerkiksi vanhemmassa Hakkapeliitta 9 -renkaassa, mutta ne auttavat autoa kääntymään. Continental on lumella kuin eri rengas jääkokeiden tuloksiin verrattuna. Radalla Ice Contact 3:lla on helppo ajaa, hyvä aika saavutetaan ”yrittämättä”, eikä rengas varsinaisesti yllätä missään. Tasaista puurtamista häntäpäässä Goodyear on lumiradalla kierrosajoiltaan aivan kärkikolmikossa kiinni. Käytös on kuitenkin jonkin verran äkkinäisempää. Keula tottelee hyvin, mutta peräluistot alkavat jyrkemmin ja kestävät hieman pidempään. Landsail jää radalla kärkiajoista pari prosenttia. Japanilaiset kilpakumppanit kuitenkin sijoittuvat sen taakse vielä tuntuvammalla erolla. Käytös radalla on hyvää tasoa, kun malttaa ajaa siivosti: rengas ei yllätä ja kääntyy kaarteisiin varsin hyvin. Aivan kuten kärkikolmikolla, myös kolmella viimeiseksi sijoittuneella renkaalla rata-ajat ovat hyvin lähellä toisiaan. Toyo on aivan marginaalisesti nopeampi kuin Falken ja Yokohama, mutta käytös radalla on vaarallisinta. Keula kääntyy todella hitaasti, mutta perä lipsahtaa nopeasti käännöksen loppuvaiheessa ja vaatii todella nopean vastaohjauksen. Falken aliohjautuu lumiradalla selvästi, jos vauhtia on liikaa. Kun auto puskee, rengas ei reagoi ohjaukseen, ja pidon palautumista joutuu odottelemaan. Jos keula kuitenkin saa pitoa, seurauksena on yliohjautumista. Lumitasolla käytös on heikointa. Käsittelemme lisää testituloksia Moottorin verkkosivuilla, mutta kokonaisuudessaan nastarengastestiin voit tutustua Moottori-lehden numerossa 8/2022. Teksti: Tuomas Rajala ja Juuso kallioinen Kuvat: ville-veikko heinonen Testin toteutus :Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?