15.8.2022 Ajoneuvot Sähköauton nastarengastesti: Lumikeli antaa anteeksi pieniä virheitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin talvirengastestissä käsittelyssä ovat sähköautoihin sopivat nastarenkaat. Nastarengastestimme autona toimi nelivetoinen Tesla Model 3, jossa testattu rengaskoko on 235/45 R18. Kyseessä on amerikkalaisvalmistajan niin sanottu peruskoko. Mukaan testiin löytyi kahdeksan nastarengasmallia:Continental Ice Contact 3 Falken Winterpeak F-Ice 1 Goodyear Ultra Grip Arctic 2 Landsail Ice Star IS37 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 10 EV Toyo Observe Ice-Freezer Yokohama Ice Guard IG65Testimme edellisessä osassa keskityttiin jääpitoon ja tällä kertaa käsittelyssä ovat testirenkaiden toimivuus lumisissa olosuhteissa. Renkaiden väliset erot kaventuvat, mutta jyvät erotellaan akanoista myös hohtavan valkoisella päällysteellä.Lumella tehdyissä kiihdytys- ja jarrutuskokeissa renkaiden väliset erot kaventuvat jopa kymmenesosaan siitä, mitä ne ovat jäällä. Lumikiihdytyksessä kolmen kärki oli sama, mutta järjestys vaihtui hieman: Michelin kiihtyi hieman Hakkapeliittaa nopeammin, ja Goodyear sijoittui tässäkin kolmanneksi. Landsail ja Yokohama ylsivät jaetulle nelossijalle. Continental jäi kaksikosta pari prosenttia. Toyo ja Falken sudittivat edellämainitussa järjestyksessä viimeisille sijoille.Michelin oli myös jarrutuksessa etevin. Continental petrasi suoritustaan ja pysähtyi toiseksi lyhimmällä matkalla. Nokian, Landsail ja Goodyear asettuivat 0,3 prosentin sisälle toisistaan. Loppukolmikko pysähtyi järjestyksessä Toyo, Yokohama ja Falken.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsoja eroja ajettavuudessaRenkaiden ajettavuutta arvioitiin paitsi lumikäsittelyradalla myös niin kutsutulla lumitasolla, joka käytännössä on monen kaistan levyinen ja satoja metrejä pitkä testisuora. Käsittelyradan kierrosajat kellotettiin, ja lumitasolla voitiin suorittaa esimerkiksi kaistanvaihtoja, poikkeutuksia ja jarrutuksia kovassa nopeudessa.Lumiradalla kolmen kärki on kierrosaikojen puolesta todella tasainen. Marginaalisesti nopein on Michelin ennen Hakkapeliittaa. Vielä pienempi ero tuli kolmanneksi kirineeseen Continentaliin.Michelinin ajettavuus on lumiradalla luontevaa. Rengas kääntyy hyvin ja vastustaa peräluistoja asiallisesti. Polanteissa voi esiintyä hieman aliohjautuvuutta. Nokian on lumiradalla totutunlainen. Rengas on kaarteissa kaikkein tarkin, ja ajolinjaa voi halutessaan muuttaa. Peräluistot ovat rauhallisempia kuin esimerkiksi vanhemmassa Hakkapeliitta 9 -renkaassa, mutta ne auttavat autoa kääntymään.Continental on lumella kuin eri rengas jääkokeiden tuloksiin verrattuna. Radalla Ice Contact 3:lla on helppo ajaa, hyvä aika saavutetaan ”yrittämättä”, eikä rengas varsinaisesti yllätä missään.Tasaista puurtamista häntäpäässäGoodyear on lumiradalla kierrosajoiltaan aivan kärkikolmikossa kiinni. Käytös on kuitenkin jonkin verran äkkinäisempää. Keula tottelee hyvin, mutta peräluistot alkavat jyrkemmin ja kestävät hieman pidempään.Landsail jää radalla kärkiajoista pari prosenttia. Japanilaiset kilpakumppanit kuitenkin sijoittuvat sen taakse vielä tuntuvammalla erolla. Käytös radalla on hyvää tasoa, kun malttaa ajaa siivosti: rengas ei yllätä ja kääntyy kaarteisiin varsin hyvin.Aivan kuten kärkikolmikolla, myös kolmella viimeiseksi sijoittuneella renkaalla rata-ajat ovat hyvin lähellä toisiaan. Toyo on aivan marginaalisesti nopeampi kuin Falken ja Yokohama, mutta käytös radalla on vaarallisinta. Keula kääntyy todella hitaasti, mutta perä lipsahtaa nopeasti käännöksen loppuvaiheessa ja vaatii todella nopean vastaohjauksen.Falken aliohjautuu lumiradalla selvästi, jos vauhtia on liikaa. Kun auto puskee, rengas ei reagoi ohjaukseen, ja pidon palautumista joutuu odottelemaan. Jos keula kuitenkin saa pitoa, seurauksena on yliohjautumista. Lumitasolla käytös on heikointa.Käsittelemme lisää testituloksia Moottorin verkkosivuilla, mutta kokonaisuudessaan nastarengastestiin voit tutustua Moottori-lehden numerossa 8/2022.Teksti: Tuomas Rajala ja Juuso kallioinen Kuvat: ville-veikko heinonen Testin toteutus :Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 4.9.2024 Renkaat Rengastesti: kitkoja kohti – mikä on tämän hetken paras kitkarengas? 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat – purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja