15.8.2022

Sähköauton nastarengastesti: Lumikeli antaa anteeksi pieniä virheitä

Moottorin talvirengastestissä käsittelyssä ovat sähköautoihin sopivat nastarenkaat.

Nastarengastestimme autona toimi nelivetoinen Tesla Model 3, jossa testattu rengaskoko on 235/45 R18. Kyseessä on amerikkalaisvalmistajan niin sanottu peruskoko. Mukaan testiin löytyi kahdeksan nastarengasmallia:

  • Continental Ice Contact 3
  • Falken Winterpeak F-Ice 1
  • Goodyear Ultra Grip Arctic 2
  • Landsail Ice Star IS37
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nokian Hakkapeliitta 10 EV
  • Toyo Observe Ice-Freezer
  • Yokohama Ice Guard IG65

Testimme edellisessä osassa keskityttiin jääpitoon ja tällä kertaa käsittelyssä ovat testirenkaiden toimivuus lumisissa olosuhteissa. Renkaiden väliset erot kaventuvat, mutta jyvät erotellaan akanoista myös hohtavan valkoisella päällysteellä.

Lumella tehdyissä kiihdytys- ja jarrutuskokeissa renkaiden väliset erot kaventuvat jopa kymmenesosaan siitä, mitä ne ovat jäällä. Lumikiihdytyksessä kolmen kärki oli sama, mutta järjestys vaihtui hieman: Michelin kiihtyi hieman Hakkapeliittaa nopeammin, ja Goodyear sijoittui tässäkin kolmanneksi. Landsail ja Yokohama ylsivät jaetulle nelossijalle. Continental jäi kaksikosta pari prosenttia. Toyo ja Falken sudittivat edellämainitussa järjestyksessä viimeisille sijoille.

Michelin oli myös jarrutuksessa etevin. Continental petrasi suoritustaan ja pysähtyi toiseksi lyhimmällä matkalla. Nokian, Landsail ja Goodyear asettuivat 0,3 prosentin sisälle toisistaan. Loppukolmikko pysähtyi järjestyksessä Toyo, Yokohama ja Falken.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isoja eroja ajettavuudessa

Renkaiden ajettavuutta arvioitiin paitsi lumikäsittelyradalla myös niin kutsutulla lumitasolla, joka käytännössä on monen kaistan levyinen ja satoja metrejä pitkä testisuora. Käsittelyradan kierrosajat kellotettiin, ja lumitasolla voitiin suorittaa esimerkiksi kaistanvaihtoja, poikkeutuksia ja jarrutuksia kovassa nopeudessa.

Lumiradalla kolmen kärki on kierrosaikojen puolesta todella tasainen. Marginaalisesti nopein on Michelin ennen Hakkapeliittaa. Vielä pienempi ero tuli kolmanneksi kirineeseen Continentaliin.

Michelinin ajettavuus on lumiradalla luontevaa. Rengas kääntyy hyvin ja vastustaa peräluistoja asiallisesti. Polanteissa voi esiintyä hieman aliohjautuvuutta. Nokian on lumiradalla totutunlainen. Rengas on kaarteissa kaikkein tarkin, ja ajolinjaa voi halutessaan muuttaa. Peräluistot ovat rauhallisempia kuin esimerkiksi vanhemmassa Hakkapeliitta 9 -renkaassa, mutta ne auttavat autoa kääntymään.

Continental on lumella kuin eri rengas jääkokeiden tuloksiin verrattuna. Radalla Ice Contact 3:lla on helppo ajaa, hyvä aika saavutetaan ”yrittämättä”, eikä rengas varsinaisesti yllätä missään.

Tasaista puurtamista häntäpäässä

Goodyear on lumiradalla kierrosajoiltaan aivan kärkikolmikossa kiinni. Käytös on kuitenkin jonkin verran äkkinäisempää. Keula tottelee hyvin, mutta peräluistot alkavat jyrkemmin ja kestävät hieman pidempään.

Landsail jää radalla kärkiajoista pari prosenttia. Japanilaiset kilpakumppanit kuitenkin sijoittuvat sen taakse vielä tuntuvammalla erolla. Käytös radalla on hyvää tasoa, kun malttaa ajaa siivosti: rengas ei yllätä ja kääntyy kaarteisiin varsin hyvin.

Aivan kuten kärkikolmikolla, myös kolmella viimeiseksi sijoittuneella renkaalla rata-ajat ovat hyvin lähellä toisiaan. Toyo on aivan marginaalisesti nopeampi kuin Falken ja Yokohama, mutta käytös radalla on vaarallisinta. Keula kääntyy todella hitaasti, mutta perä lipsahtaa nopeasti käännöksen loppuvaiheessa ja vaatii todella nopean vastaohjauksen.

Falken aliohjautuu lumiradalla selvästi, jos vauhtia on liikaa. Kun auto puskee, rengas ei reagoi ohjaukseen, ja pidon palautumista joutuu odottelemaan. Jos keula kuitenkin saa pitoa, seurauksena on yliohjautumista. Lumitasolla käytös on heikointa.

Käsittelemme lisää testituloksia Moottorin verkkosivuilla, mutta kokonaisuudessaan nastarengastestiin voit tutustua Moottori-lehden numerossa 8/2022.

Teksti: Tuomas Rajala ja Juuso kallioinen  Kuvat: ville-veikko heinonen  Testin toteutus :Test Finland Oy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat