Ajoneuvot | Uutinen | 2.12.2019

Saksan autoteollisuutta kadehtivat kaikki, mutta nyt sitä kohtaa väistämätön kriisi

Financial Timesin artikkeli maalaa synkän kuvan autoteollisuuden mahtimaan tulevaisuudesta.

Jaa artikkeli

Audi irtisanoo 9 000 Saksassa. Daimler vähentää 10 000 maailmanlaajuisesti. Myös saksalaiset alihankkijat Continental ja Bosch leikkaavat työvoimaa. Yhteensä irtisanomisia on jo ilmoitettu 50 000 työntekijän edestä, kertoo Financial Times (artikkeli saattaa olla maksumuurin takana).

Irtisanomisilla automaailman ylhäisenä teknologiajohtajana ja edelläkävijänä tunnettu Saksan autoteollisuus varautuu historialliseen kriisiin.

– Autoteollisuus on keskellä kauaskantoista muutosta, summaa Volkswagen Groupin pääjohtaja Herbert Diess.

–Olemme nähneet murroksen pari ensimmäistä vaihetta, mutta tässä kirjassa on monta lukua, summaa Daimlerin toimitusjohtaja Ola Källenius.

Syitä lähestyvään kriisiin on monia. Näistä helpoiten ennakoitavissa on ollut vaiheittainen siirtyminen sähköautoihin.

Sähköautojen kehittäminen sitoo valtavasti resursseja, mutta samalla luodaan uusia ajoneuvoja, joiden rakenne on paljon perinteisiä autoja yksinkertaisempi. Sähköautot ovat kalliita, mutta niitä valmistavat tehtaat tarvitsevat vähemmän työntekijöitä, ja sähköautojen komponentit tarvitsevat vähemmän alihankkijoita.

Sähköistymistä ei silti voi lykätä, siihen autoalan pakottavat EU:n päästötavoitteet ja niistä lipsumisesta koituvat miljardisakot.

Markkinat kutistuvat

Maailman automyynti näyttää myös hidastuvan. Financial Timesin mukaan kuluvan vuoden automyynnin ennakoitiin rikkovan sadan miljoonan ajoneuvon raja, mutta nyt tulos näyttää jäävän lähemmäs 90 miljoonaa kappaletta. Vuodelta 2020 ei odoteta parempaa tulosta.

Syynä on maailmantalouden hidastuminen yhdistettynä Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppakriisiin ja Brexitiin. Esimerkiksi Kiinan automarkkinat ovat hidastuneet 17 kuukautta putkeen.

Autoteollisuuden tulot siis laskevat juuri silloin, kun tulevaisuuteen varautuminen vaatii eniten resursseja.

Pidemmällä tulevaisuudessa uusien autojen ostajia ennakoidaan olevan nykyistä vähemmän. Ihmisten tarpeet ja kiinnostukset muuttuvat, ja uudet Uberin ja Waymon kaltaiset liikkuvuuspalvelut voivat vastata seuraavien sukupolvien tarpeisiin omistusautoja enemmän, kertoo Financial Times.

Kallista uhkapeliä

Volkswagen T-Cross ja Mercedes-Benz GLE.

Tulevia vuosikymmeniä vaikeampaa voi kuitenkin olla jo lähitulevaisuudessa. Financial Timesin artikkelin kenties tärkein pointti on varsin hyytävä: saadakseen resursseja sähköautojen kehittämiseen ja valmistukseen, tulee autotehtaiden siirtää painopistettä korkeatuottoisten polttomoottoriautojen kehityksestä ja valmistuksesta toistaiseksi tappiollisten sähköautojen puolelle. Financial Timesin mukaan Volkswagen Groupin kokoisten jättiläisten resurssit vielä riittävät moiseen, mutta murros iskee erityisen pahasti Daimlerin ja BMW:n kaltaisiin premium-pelaajiin.

Kustannusäästöt vaikeita

Rahaa sähköautokehitykseen siis haetaan kiristämällä vyötä – viime vuosien menestyksessä alan talouskuri kun saattoi käydä vähän leväperäiseksi. Kustannusten leikkaaminen työvoimaa vähentämällä on silti Saksassa äärimmäisen vaikeaa. Ammattiliitot ovat maassa vahvoja, ja esimerkiksi  Volkswagen Groupin hallituksessa työntekijöiden edustajilla ja paikallispoliitikoilla on vahva edustus. Suuret irtisanomiset ovat erittäin vaikeita toteuttaa ja yhden työntekijän irtisanominen voi maksaa jopa 100 000 euroa, vaikka yhtiön – ja siten jäljelle jäävien työpaikkojen – selviäminen pidemmällä aikavälillä olisi niistä kiinni. Oikea visio ja halu toteuttaa se ei siis vielä takaa saksalaiskonsernille helppoa tulevaisuutta.

Ja vaikka työvoimaa ei tarvitsisi vähentää, tarvitsee ala uusia osaajia: linjatyöntekijöiden ja konensinöörien sijaan nyt tarvitaan ohjelmoijia.

Tulevaisuus näyttää, ketkä autoteollisuuden pelaajat onnistuvat samaan aikaan vähentämään resurssejaan ja kehittämään juuri oikeanlaisia ajoneuvoja asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Riskinä kuitenkin on autoteollisuuden vallanvaihto ja pelinappulana sadat tuhannet työpaikat.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Financial Times

Jaa artikkeli

Keskustelu