30.10.2020

Sittenkin Stellantis – FCA ja PSA yhdistymässä

Stellantis

Automaailmassa nähdään sittenkin Stellantis eli FCA:n ja PSA:n yli 32 miljardin euron arvoinen yhteenliittymä. Ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä tapahtuva yhdistyminen loisi maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan.

Näyttää siltä, että automaailman kartalla nähdään sittenkin Stellantis uusimpien käänteiden jälkeen. Euroopan unionin kilpailuoikeus vaikutti jo hetken asettavan kapuloita yhdistymisen rattaisiin, mutta yhdistyminen vaikuttaisi kuitenkin toteutuvan. Fiat Chrysler Automobiles ja PSA Group ovat muodostamassa yhteenliittymän nimellä Stellantis ja aiheesta kannattaa lukea Moottorin aiempi yhteenveto.

Stellantis yhdistäisi Fiat Chrysler Automobilesin merkit: Dodge, Fiat, Jeep, Ram ja Maserati nykyisiin PSA Groupin merkkeihin Citroën, DS, Opel ja Peugeot. Tavoitteena olisi saavuttaa vuotuiset 5 miljardin euron säästöt sulkematta tehtaita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sittenkin Stellantis

Kyseessä on valtava asia koko autoteollisuudelle. Arviolta yli 32 miljardin euron arvoinen yhteenliittymä muodostaisi maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan. Nyt näyttää, että Fiat Chrysler Automobiles ja PSA Group saavat Euroopan unionin siunauksen liitolleen.

Automotive News Europen saamien tietojen mukaan autonvalmistajien tarvitsi lähinnä hienosäätää perustamisilmoituksensa sanamuotoja unionin kilpailuoikeuden vaatimaan muotoon, mutta sisältö säilyi käytännössä ennallaan. Myöskään koronaviruspandemiaa ei käytetty, tai tarvinnut käyttää, perusteluna yhteenliittymiselle.

Eräs kilpailuoikeuden huolista oli Stellantiksen mahdollinen monopoli, tai ainakin markkinoiden hallinta, Euroopan pakettiautomyynnin saralla. Tämän huolen hälventämiseksi PSA lupautui kasvattamaan tuotantokapasiteettia Toyotan merkillä myytävien, Ranskan pohjoisosassa sijaitsevassa Sevelnordin tehtaassa valmistettavien, pakettiautojen osalta. Kyseessä on Toyota ProAce ja ranskalaisittain Peugeot Expert sekä Citroën Jumpy.

Näiden lisäksi PSA Group on jo aiemmin ilmoittanut luopuvansa Toyota-yhteistyöstä pikkuautojen suhteen. Samalla nuo mallit, eli Citroën C1 ja Peugeot 108 tulevat poistumaan kokonaan valikoimasta. Tuleva yhteistyö tuonee jotakin uuttaa tilalle.

Fiat Chrysler Automobiles omaa jo pitkällä olevat suunnitelmat esimerkiksi täyssähköisen Fiat 500 -mallin suhteen, mutta näiden oletetaan olevan jäissä yhdistymiseen saakka. Tämän jälkeen suunnitelma voitaisiin toteuttaa PSA:n CMP-pohjalevyn avulla. Tulevaisuus on mielenkiintoinen aiemmin mainittujen automerkkien osalta, sillä erilaisia osia ja osaamista voidaan hyödyntää monella eri tavalla yhdistelemällä.

Yhtymän uskotaan hyötyvän erityisesti Yhdysvaltojen markkinoilla myytävien Ram -lava-autojen ja Jeep -maastoautojen korkeasta katteesta. Tätä tuloa voitaisiin hyödyntää Euroopan ja Kiinan markkinoille tarvittavien tulevien sähköautojen kehityskustannusten kattamiseen.

Vasta viime kuussa Fiat Chrysler Automobiles ja PSA Group tiedottivat muuttaneensa yhteenliittymän ehtoja säästääkseen rahaa juurikin koronapandemian vaikutusten johdosta. Näistä noin 40 prosenttia halutaan saavuttaa tuotteista, noin 40 prosenttia sisäänostossa ja 20 prosenttia muualta kuten markkinoinnista ja olettavasti myös henkilöstökuluista. FCA ja PSA toivovat toteuttavansa yhteenliittymän vuoden 2021 ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

Kuva: FCA, PSA; Lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat