6.6.2019

Suhteen nopea loppu: Fiat Chrysler vetäytyy Renault-yhteistyöstä

FCA Fiat Chrysler Automobiles logo

Fiat Chrysler Automobiles ei suostunut Ranskan valtion edustajien pyyntöön siirtää äänestystä.

Toissa viikolla automaailmassa kuohui: Fiat Chrysler Automobilesin, FCA:n, kerrottiin liittoutuvan Renaultin kanssa. Tieto tuli vain kuukausia sen jälkeen, kun ranskalaisten suhde japanilaiseen Nissaniin alkoi viilentyä osana Carlos Ghosnin pidätystä seurannutta valtataistelua.

Rypevä FCA on pitkään etsinyt automaailmasta kumppania. Muun muassa Fiatia, Alfa Romeota, Lanciaa, Jeepiä, Chrysleriä ja RAMia edustava konserni on jäänyt pahasti jälkeen etenkin sähköistymisessä. Etenkin Euroopassa konsernia uhkaavat suuret päästösakot ensi vuodesta eteenpäin, mitkä yhtiö ainakin väliaikaisesti onnistui välttämään ostamalla Teslan samaan päästökimppaan sadoilla miljoonilla euroilla.

Renault Clio
Olisiko uusi Renault Clio tarjonnut pohjan seuraavalle Puntolle?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ranska viivytti

Nyt FCA on kuitenkin vetänyt 35 miljardin dollarin tarjouksen takaisin Renaultilta. Automotive News Europen saamien tietojen mukaan Renaultin johto ei päässyt sopimukseen määräaikaan mennessä, sillä Ranskan valtion edustajat vaativat äänestyksen siirtämistä. Ranskan valtio omistaa 15 prosenttia Renaultista.

FCA syytti sopimuksen kaatumisesta Ranskan hallitusta.

–On käynyt selväksi, ettei Ranskan poliittinen tilanne tällä hetkellä mahdollista yhteistyön menestyksekästä etenemistä, Fiatin edustajat kommentoivat.

Kiistakumppanina Nissan

Alkuun FCA-Renault -yhteistyöhön nyrpeästi suhtautunut Nissankin olisi lopulta saatu käännytettyä suopeaksi, kertoo Automotive News Europe. Nissan on mukana neuvotteluissa Renaultin osakkeenomistajana, mikä on osa Carlos Ghosnin luomaa Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssia. Automotive Newsin mukaan FCA:n edustajat pitivät Nissanin mukanaoloa tärkeänä vielä hetki ennen neuvotteluiden kariutumista.

Vasta G20-kokouksen jälkeen

Lopulta Nissanin edustajat jättivät äänestämisen väliin, vasemmistoa edustava CGT-liitto äänesti yhteistyötä vastaan ja muut edustajat puolesta. Ranskan hallituksen edustajat vaativat kuitenkin äänestyksen lykkäystä, ja diili kaatui.

Ranskan valtiota Renaultilla edustavan Martin Vialin mukaan maan talousministeri Le Maire olisi halunnut keskustella aiheesta japanilaiskollegansa kanssa Tokiossa viikonloppuna osana G20-kokousta, ja lopullinen äänestys olisi tehty vasta sen jälkeen. Le Mairen mukaan kyse olisi ollut Nissanin varauksettomasta tuesta diilille.

Äänestyksen viivästyttäminen ei kuitenkaan käynyt FCA:lle.

Äänestyksen kaatuminen on takaisku FCA:n tuoreen johtajan John Elkanin lisäksi Renaultin pääjohtajalle Jean-Dominique Senardille, josta olisi tullut uuden yhtiön pääjohtaja.

Fiat 500S Cabrio Twinair 105 hv Start & Stop
Fiat kaipaisi kipeästi muutakin myytävää, kuin ikääntyvän 500:n.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitä jos?

Diilin kaaduttua FCA jatkaa kumppaninsa etsimistä. Toteutuessaan FCA-Renault -liitto olisi tuonut edustajien mukaan 5 miljardin euron vuotuiset säästöt, ja varmasti myös paljon yhteistyötä yritysten autoihin. Fiat olisi varmasti hyötynyt Renaultin sähköosaamisen lisäksi perusrakenteista, joille olisi voinut rakentaa esimerkiksi uuden Punton ja Meganen. Automaailmasta olisi voinut tulla hyvin erilainen, jos Ranskan edustajat olisivat suostuneet äänestämään määräaikaan mennessä. Voimme vain spekuloida, miten ratkaisu vaikutti kumpaankin konserniin ja automaailmaan ylipäänsä.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat