Ajoneuvot | Uutinen | 15.10.2020

Taloyhtiöt herätys – sähköautojen latauspaikkojen toteutukseen tehotukea

Tehokannustimella avustusta voi saada 55 prosenttia toteutuneista kustannuksista, enintään 90 000 euroa.

Jaa artikkeli

Taloyhtiöissä on syytä herätä ja aloittaa sähköautojen latausmahdollisuuksien hankekartoitus ajoissa. Autonkäyttäjät haluavat ladata sähköautojaan ja lataushybridejään mieluiten oman kodin pysäköintipaikalla – yleisimmin yön tunteina.

Latauspaikkoja on taloyhtiöissä kuitenkin vielä niukasti, mutta haasteena on, että niiden rakentaminen voi vaatia aikaa ja merkittäviä rakennustöitä esimerkiksi sähköjärjestelmien vahvistamiseksi.

ARAlta merkittävää avustusta

Latausinfran parantamiseen saa ARAn avustusta. Avustus on tarkoitettu asuinrakennuksen omistaville yhteisöille kuten taloyhtiöille ja vuokrataloyhteisöille sekä niiden omistamille pysäköintiyhtiöille. Vuonna 2020 avustuksen suuruus on 45 prosenttia toteutuneista kustannuksista, enintään 90 000 euroa.

Tehokannustimella avustusta voi saada 55 prosenttia, jos vähintään puolella paikoista voi ladata 11 kW tai suuremmalla teholla. Ensi vuoden avustusmäärät eivät ole vielä tiedossa, mutta todennäköisesti ne ovat samaa suuruusluokkaa.

Kysely asukkaille tarpeen

Kun asukkaiden kiinnostus latauspisteiden hankintaan on selvitetty esimerkiksi kyselyllä, kannattaa aloittaa parkkipaikkojen sähköjärjestelmän kartoitus sähköalan ammattiliikkeen toimesta. Liikkeitä kannattaa kilpailuttaa ja lähettää tarjouspyyntö useammalle sähköasennusliikkeelle.

Selvitettäviä asioita ovat muun muassa sähköliittymän mitoitus ja sähkökeskuksen kapasiteetti, joiden on riitettävä latauspisteiden sähkönsyöttöön. Lisäksi on selvitettävä latauspisteiden kaapelointi, teho ja malli. On myös päätettävä latausjärjestelmän älykkyyden taso (kuormanhallinta), millä voi vaikuttaa sähköliittymän sähköenergian ja sähkönsiirron perusmaksujen hintaan.

Hankekartoituksen voi tilata isännöitsijä, huoltoyhtiö, tai taloyhtiön edustaja.

Autopaikan omistajuus vaikuttaa

Taloyhtiöiden päätöksenteko on monipolvista. Mikäli autopaikat ovat taloyhtiön hallinnassa, hankkeen kustannukset voidaan jakaa yhtiöjärjestyksen vastikeperusteella kaikkien osakkeenomistajien kesken, jos uudistuksella kiinteistö saadaan vastaamaan ajankohdan tavanmukaisia vaatimuksia ja osakkeenomistajan maksuvelvollisuus pysyy kohtuullisena.

Jos autopaikat ovat osakkeenomistajien hallinnassa ja hankkeesta tulee merkittävää hyötyä vain heille, voi taloyhtiön yhtiökokous päättää enemmistöpäätöksellä, että vastiketta hankkeen kustannuksista maksavat vain näiden autopaikkojen osakkeenomistajat. Tähän tarvitaan niin sanottu tuplaenemmistöpäätös, (AOYL 6:32.5) eli tarvitaan myös autopaikkaosakkeenomistajien yhtiökokouksen päätös, jossa enemmistön tulee olla hankkeen kannalla.

Ladattavien autojen katras kasvaa

Ladattavien autojen eli lataushybridien ja täyssähköautojen valikoima laajenee ja kysyntä kasvaa. Syyskuussa 2020 ladattavien henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä kasvoi lähes 24 prosenttiin.

Kasvun taustalla on ladattavien autojen laajentunut mallivalikoima ja parantunut saatavuus sekä hankintakannustimet ja veroedut. Ladattavien autojen osuus on tammi–syyskuun 2020 aikana ollut Suomessa noin 17 prosenttia.

Eräs lataussavotta: Aikaa palaa kuukausikaupalla

Latauspisteiden tarveselvitykseen, hankekartoitukseen, tarjouspyyntöihin, kilpailutukseen ja tarjousten valintaan kuluu yllättävän paljon aikaa.

Esimerkkinä neljän taloyhtiön omistama parkkiyhtiö, jonka pysäköintiluolassa on satakunta autopaikkaa, jotka ovat osakkaiden hallinnassa. Ennen hankekartoituksen konkreettista aloitusta latauspiste-asiasta keskusteltiin pari vuotta.

Luolan sähkönsyöttöjärjestelmää täytyy vahvistaa merkittävästi latauspisteitä varten.

Kun ARAn avustukset kohenivat tänä vuonna, asia nytkähti viimein eteenpäin. Viime kesänä jokaisesta taloyhtiöstä valittiin henkilö työryhmään, jonka vetäjän toimesta tarjouspyynnöt lähetettiin neljälle sähköalan yritykselle. Kolmelta saatiin perusteellinen vastaus. Työryhmä kävi tutustumassa erääseen taloyhtiöön, johon latausinfra oli jo rakennettu.

Kolmea tarjousta tarkennettiin yhteismitallisiksi katselmuksella ja neuvottelulla paikan päällä. Valitun tarjouksen perusteella saatiin selville hankkeen tarkat kustannukset ja sen jälkeen lähetettiin yksityiskohtainen kysely asukkaille. Asia päätetään kunkin neljän taloyhtiön yhtiökokouksissa sekä parkkiyhtiön yhtiökokouksessa lähiaikoina ja sitten päästään vihdoin hankkeen käynnistämiseen ja ARA-tuen hakemuksen lähettämiseen.

Mikäli kyseessä on isompi taloyhtiö tai sen omistama parkkiyhtiö, latauspistehankkeen tarvekyselyyn, hankkeen kilpailuttamiseen ja päätöksentekoon kuluu aikaa kuukausikaupalla. Projekti kannattaa aloittaa mahdollisimman pian, koska latauspisteiden tarve tulee nopeasti kasvamaan ja ARA-avustusta on vielä saatavana.

Timo Turkula

Jaa artikkeli

Keskustelu