30.6.2016

Tältä näyttää Toyota C-HR – linjakas crosseri esittäytyy myös sisältä

Toyota C-HR

Ensisilmäyksellä Nissan Jukelta näyttävä Toyota C-HR lupaa auton olevan korkeilla piirteillä varustettu matala auto. Myös ajettavuuden pitäisi olla eurooppalaisella tasolla.

Toyota C-HR, Coupe High-Rider, esittäytyy japanilaisvalmistajan uudessa kuvakavalkaadissa. Samalla saadaan ensimmäinen kurkistus ajoneuvon sisätiloihin. Malli on kohdistettu Auris Touring Sportsin ja RAV4:n väliin. Toyota tavoittelee Euroopassa yli 100 000 auton myyntimäärää vuodessa.

Toyota panostaa Euroopan tuotekehitykseen

Toyotan kohderyhmänä on tällä kertaa yksittäinen asiakaskunta. C-HR on kohdistettu ostajille, jotka valitsevat autonsa tunneseikkoihin ja yksilöllisyyteen perustuen. Laatu ja tyyli ovat heille tärkeitä ja he kokeilevat ensimmäisenä uusia asioita. Mallin taustalla on itse Akio Toyodan päätös sallia suurempi vapaus tyylissä ja tekniikassa pysäyttävien mallien ja paremman ajoilon vuoksi.

Uudesta konseptista huolimatta C-HR:n perusta on tukevasti nykyisyydessä. Toyotan joustavaan TNGA-arkkitehtuuriin perustuva crossover lupaa yhdistää katumaastureiden korkean ajoasennon, linjakkaan muotoilun ja ketterän ajettavuuden. Tavoitteena onkin ollut dynaamisesti ajettava auto, jossa on katumaasturin piirteitä, eikä toisinpäin. Kulmikkaat pyöränkotelot viittaavat jämäkkyyteen, kun taas muuten muotoilussa toistuu pehmeämpi timanttikuviointi.

Toyota C-HR

Pituutta C-HR:llä on 4360 millimetriä, leveyttä 1795 millimetriä ja korkeutta hybridiversiona 1555 millimetriä. Akseliväli on 2640 millimetriä. Ajoneuvo muistuttaa Toyotan mukaan hämmästyttävän paljon Pariisin autonäyttelyssä 2014 nähtyä konseptimallia, joka sai yleisöltä hyvän vastaanoton.

Toyota C-HR

Sisällä ajoneuvo heijastelee Toyotan uutta "Sensual Tech" -suunnittelulinjaa, pyrkien yhdistämään viimeisimmän tekniikan ja muodikkaan tyylikkyyden. Sisustan halki jatkuvat linjat ja kosketusta varten suunnitellut materiaalit tekevät ohjaamosta miellyttävän paikan. 8-tuumainen kosketusnäyttö uudistetulla käyttöliittymällä sekä kaikki käyttökytkimet on kohdistettu lievästi kuljettajaa kohti. Kosketusnäyttö ei ole upotettuna kojelaudan sisään, joten kojelaudan yläosasta on voitu tehdä matalampi paremman näkyvyyden saavuttamiseksi. Kyseessä on myös ensimmäinen kerta, kun Euroopan aistilaadullinen tiimi on päässyt vaikuttamaan täysin uuden mallin syntymään.

Toyota C-HR

Toyota C-HR ei ole kuitenkaan poikkeus turvavarusteiden suhteen, vaan malli saa käyttöönsä kaikki valmistajan Safety Sense -toiminnot. Vakiovarusteiseen turvapakettiin kuuluu jalankulkijatunnistuksella varustettu hätäjarrutustoiminto, mukautuva vakionopeussäädin, kaistavaroitin avustimella, automaattiset kaukovalot ja, matalimman varustetason jälkeen, liikennemerkkitunnistus.

Voimanlähteet ovat turvallista Toyotaa. Auriksesta peritty 1,2-litrainen turbomoottori liikuttaa uutuuscrosseria 116-hevosvoiman turvin, yhdistetyn kulutuksen ollessa 5,7 litraa per 100 kilometriä. Vaihteistona on joko kuusivaihteinen manuaali tai muuttuvavälityksinen CVT-automaatti. Automaatin yhteydessä voi valita joko etu- tai nelivedon.

Toyota C-HR

Lisäksi tarjolle tulee Toyotan tuttu hybridi, joka tuottaa 122 hevosvoimaa ja kuluttaa vain 3,7 litraa per 100 kilometriä. Järjestelmän rakennetta on valmistajan mukaan muokattu matalamman painopisteen saavuttamiseksi.

Toyota C-HR saapuu ennakkomyyntiin syyskuussa, ja tuleville omistajilleen ensimmäisten autojen lupaillaan päätyvän vielä ennen vuoden loppua.

Lähde ja kuvat: Toyota

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat