9.9.2023 Ajoneuvot Tämä on nyt sitä tulevaisuutta: vetypolttokennolla käyvä Toyota Hilux FCEV -konsepti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman laajimmalle levinneen automallin ja samalla hyötyajoneuvon toimiminen polttokennovetoisen voimalinjan demokappaleena palvelee hyvin tarkoitustaan vetypolttoaineen asianajajana tulevaisuuden käyttövoimana. Toyota Hiluxia on viime aikoina pyöritelty erilaisten vaihtoehtoisten käyttövoimien "koelaboratoriona" tonniluokan pickupin ominaisuudessaan. Jokin aika sitten Thaimaassa nähtiin täyssähköinen Hilux, ja viime vuonna sekä Land Cruiseriin että Hiluxiin saatiin täällä Euroopassa kelpuutus 100-prosenttisesti uusiutuvalle HVO100 -biodieselille. Nyt vuorossa on vetypolttokennolla kulkeva Hilux -konsepti, joka esiteltiin niin ikään Euroopassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli 600 kilometriä tankkauksella Toyota Hilux FCEV on syntynyt reilun vuoden kehitystyön tuloksena, Toyota Motor Manufacturing UK:n, Ricardon, ETL:n, D2H Advanced Technologiesin ja Thatcham Researchin yhteistyönä, osittain Ison-Britannian hallituksen tuella. Hilux FCEV valmistettiin ja esiteltiin TMUK:lla Englannin Derbyssä, jossa valmistetaan Corollan viisiovisia malleja Länsi-Euroopan markkinoille. Tiimi otti Hilux FCEV:n kehityksen pohjaksi Toyotan vetyuranuurtajuuden ehdottoman keihäänkärjen, Mirain. Pohjana on siis yli 10 vuotta ja kaksi sukupolvea kokemusta katulaillisesta ja tuotantokelpoisesta polttokennoautosta. Vety-Hiluxissa on kolme korkeapainevetysäiliötä, jotka sijaitsevat akseleiden välissä keskellä autoa, siis suunnilleen siinä, missä normaalisti sijaitsee sähköauton akusto. Lisäksi takana lavan alla on korkeajänniteakku, joka täyshybridiautojen tavoin varastoi jarrutusenergian. Vetyjärjestelmän ydin, polttokenno, sijaitsee puolestaan konepellin alla. Voiman pyörille lopullisesti jauhava sähkömoottori sijaitsee taka-akselilla. Kuten tiedämme vetyasemalla - jos sellaisia vain olisi - ei tarvitse vetyauton kanssa viettää juurikaan kauempaa kuin vastaavasti bensiiniä, dieseliä tai vaikkapa biokaasua tankatessa. Muutaman minuutin tankkauksella pääsee Hilux FCEV:llä Toyotan mukaan jopa yli 600 kilometriä, mikä olisi vastaavankokoisella ja -tehoisella täyssähköpickupilla mahdoton paikka, kuten vaikkapa Euroopan ensimmäinen esimerkki asiasta, Maxus T90 EV, osoittaa. Vety-Hiluxin tulevaisuus jää Toyotan tiedotteen perusteella avoimeksi. Auto on todennäköisesti lähdössä näyttelykierrokselle Euroopassa ja miksei muuallakin maailmassa, mutta tuotantoasuiseen Toyota Hilux FCEV:een voi ajatella olevan vielä matkaa. Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe