Ajoneuvot | Klassikko | Uutinen | 31.5.2020

Targan tarina – Porschen turvallisuuspaineessa kehittämä avoauto antoi nimensä uudelle korimallille

Turvallisuuspaineet saivat saksalaiset innovoimaan. Tuloksena syntyi 911 Targa – ja samalla aivan uusi autoluokka.

Jaa artikkeli

Porsche 911 Targa syntyi ympäristön paineesta: 1960-luvulla epäiltiin perinteisten avoautojen tulevan kielletyksi Yhdysvaltojen liikenneviranomaisten toimesta. Kun uusi kuusisylinterinen 911 – tai alkujaan 901, mutta se on eri tarina – korvasi 356-malliston, kehitettiin avokattoisten versioiden seuraajaksi uudenlainen avoauto.

Turvakaaresta designtuote

Porsche 911 Targa 1967

Vuosimallin 1967 Porsche 911 Targa

Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltiin vuonna 1965 uusi Porsche 911 Targa. Etumatkustajien pään päällä paistoi aurinko, mutta B-pilarien kohdalla matkustamon ympäri kiersi jykevä harjatulla ruostumattomalla teräksellä viimeistelty turvakaari. Ohjaamon takaosan sulki avattava takaikkuna – tämä tosin kehittyi nopeasti lasiseksi.

Porsche 911 Targa 1967

Kaikki ei ennen ollut paremmin, mutta automainokset ehkä olivat: kuvassa vuoden 1967 911 Targan mainos.

Yhtiö valitsi uutuusmallin nimen moottoriurheiluhistoriasta: avomalli nimettiin italialaisen maantiekilpailu Targa Florion mukaan. Yhtiö kertoo nimiehdotuksen olleen pitkään 911 Flori, kunnes kotimaan myyntijohtaja Harald Wagner esitti nimeksi 911 Targaa.

Sinänsä hienolta kuulostava sana targa tosin tarkoittaa italiaksi levyä tai rekisterikilpeä, mutta tämä selvisi Porschelle tarinan mukaan vasta myyntiesitteen laadinnan aikana. Toisaalta levyhän se irroitettava kattopalakin on, eli nimi on todella osuva.

Uusi autoluokka

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF noudattaa alkuperäistä Targa-henkeä.

911 Targa aloitti lopulta uuden autoluokan: irrotettavalla kattopalalla varustettua korityyppiä kutsutaan yhä tänään targakatoksi, ja vuosien myötä rakennetta on nähty niin lukuisissa Corvetteissa, ensimmäisessä Dodge Viperissä, lukuisissa Ferrareissa, Toyotan MR-2:ssa ja Suprissa, Fiat X1/9:ssä kuin Porschen omassa 914-mallissakin. Nykyisin Targa-ratkaisua hyödyntävät tuoreiin Chevrolet Corvette, Mazda MX-5 RF ja tietysti uusin versioi 911 Targasta.

Targa säilyi avomallin rinnalla

Porsche 911 Targa on säiilynyt tuotannossa esittelystään saakka, mutta välillä automalli ehti eksyä vähän kauemmas alkuperäisestä ideasta.

Porsche 911 Targa / 911 Targa 1990 964

Vuosimallin 1990 Porsche 911 Targa edustaa 964-sukupolvea.

Vuonna 1973 alkuperäinen kromipuskurinen 911-malli uusiutui G-sarjaksi kutsuttuun sukupolveen, jonka ilmettä hallitsevat Yhdysvaltojen markkinolle suunnitellut törmäyspuskurit. Targa jatkoi mallistossa mukana, mutta turvakaaren viimeisitelyn pystyi valitsemaan alkuperäisen harjatun teräksen ja mustan väliltä.

Vuonna 1983 Porsche lopulta esitteli 911-mallistoon ensimmäistä kertaa perinteisen avoversion, kun 911 SC Cabriolet ilmestyi. Targa jatkoi kuitenkin rinnalla konseptilleen uskollisena läpi 1980-luvun, ja vuonna 1989 esitellystä 964-sukupolvesta tarjottiin ensimmäistä kertaa Targaa myös nelivetona: 911 Targa 4.

Porsche 911 Targa / Porsche 911 Targa / 964

Targa jatkoi mallistossa vuonna 1983 esitellyn avomallin rinnalla. Kuvassa vuonna 1989 esitelty 964-sukupolven 911-mallisto.

Välillä vain lasikatto

Suuri muutos koitti vuonna 1993, kun 911 siirtyi sukupolveen nimeltä 993. Ulkoasu muuttui huomattavasti leveämmäksi ja solakammaksi, ja nyt 911 Targa tarkoitti suurta avattavaa lasikattoa. Sama rakenne jatkui vuonna 1997 esitellyssä 996-sukupolvessa, joka olikin ensimmäinen kerta, kun Porschen ikoninen urheiluauto suunniteltiin täysin uusiksi. Nyt Targan erikoisuus oli avattava takalasi, joka helpotti takaistuinten taakse jäävän tavaratilan käytettävyyttä. Sama rakenne jatkoi vuonna 2006 esiteltyyn 997-sukupolveen.

Porsche 911 Targa / 911 Targa 4S 997

Sukupolvet 993, 996 ja 997 911 Targa tarjosi avattavan lasikaton. Auton tunnistaa ikkunan sivuprofiilista, joka poikkeaa 911 Carrerasta: Targa perustui avomallisen 911:sta koriin. Kuvassa vuoden 2009 Porsche 911 Targa 4S.

Vuonna 2011 911 uudistui jälleen täysin, kun maailman näki uusi 991-sukupolvi. 911 Targaa saatiin jälleen odotella hetki, mutta vuonna 2014 mallisarjan fanit palkittiin. Uusi Targa oli hylännyt avattavan lasikattonsa: nyt palattiin takaisin alkuperäiseen teemaan suurine turvakaarineen. Visuaalisen retroilun vastapainoa tarjosi teatraalinen kattomekanismi, joka avasi etuistuimia peittäneen kangaspalan tietysti täyssähköisesti. Samaa teemaa jatkaa tietysti uuden 992-sukupolven 911 Targa.

Porsche 911 Targa (992)

Uusin 911 Targa jatkaa alkuperäisellä teemalla.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Porsche

Jaa artikkeli

Keskustelu