20.12.2019

Toyota: autonominen ajaminen nähdään ensin hyötyajoneuvoissa

Toyota autonomia

Toyotan mukaan itseajamisen ensiaskeleet nähdään hyötyajoneuvoissa ja takseissa niiden rajatumman käyttäjäkunnan ja hallitumman käyttötavan takia.

2019 on ollut autonomisen ajamisen krapulavuosi, sillä 2017 ja 2018 lauotut väitteet on todettu mahdottomiksi, ei kehityksen suuntaa olla kuitenkaan kiistämässä. Toyota Research Instituten Advancaed Development -osaston johtaja James Kuffner arvioi nyt, että tason 4 autonomiaa tullaan näkemään ensimmäiseksi hyötyajoneuvoissa ja takseissa. Autonomian taso 4 viittaa ajoneuvoon, joka pystyy ajamaan täysin itsenäisesti tietyissä olosuhteissa, kuten esimerkiksi moottoriteillä.

– Vie hiukan kauemmin saavuttaa taso 4 yksityishenkilöiden ajoneuvoissa, Kuffner kommentoi.

Monien kilpakumppaneiden tavoin autovalmistajasta liikkuvuusyhtiöksi itseään brändäävä Toyota on kehittelemässä muun muassa liikkuvia kauppoja, kattavampia ambulanssiyksiköitä ja liikkuvuuspalveluita. Autonomiatoimintojen uskotaan soveltuvan paremmin tiukan kuljettaja- ja omistajakunnan ajoneuvoihin, jotka saavat säännöllistä huoltoa.

– Taso 4 on se mihin pyrimme, että se saapuisi ensin liikkuvuuspalveluihin, Kuffner kommentoi.

Toyota aikoo kuitenkin tuoda tason 4 liikkuvuuspalveluita kokeilukäyttöön Japanissa jo ensi kesänä osana Tokion kesäolympialaisia.

Toyotan ja sen alihankkijakumppani Denson pelisuunnitelma autonomisen ajamisen suhteen on pitkäjänteisempi kuin monilla kilpailijoilla, kehityskaaren yltäessä useille vuosikymmenille. Yhtiö on nyt tuomassa mallistoon joukon ajoneuvoja, joissa on tason 2 autonomisia ominaisuuksia. Käytännössä moottori- ja maantiekäyttöön suunnitellut ajoavustimet ovat olleet Toyotan kilpailijoiden valikoimissa jo useita vuosia.

Lähde: Automotive News Kuva: Toyota

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat