5.12.2022

Toyota bZ Compact SUV Concept: lisää sähköä

Toyota ei ole hoppuillut täyssähköautojensa kanssa, mutta hiljalleen niiden määrä alkaa vihdoin lisääntyä.

Olemme koeajaneet jo Toyota bZ4X:n Suomen kamaralla sekä kertoneet tulevasta bZ3:sta. Niiden lisäksi bZ-mallisto kasvaa lähitulevaisuudessa myös kompaktilla crossoverilla, joka kulkee toistaiseksi vain nimellä Toyota bZ Compact SUV Concept. Tuotantomalli saanee kuitenkin malliniemen bZ3X. Pääsimme tutkimaan sitä hieman lähemmin Toyotan vuosittaisessa japanilaisten tulevaisuutta valottavassa foorumissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eurooppaan tehty

bZ-konseptin muodot ovat syntyneet Toyotan Euroopan muotoilukeskuksessa, joka on erinomainen asia: samassa studiossa on piirretty myös vielä polttomoottoritekniikaa hyödyntävä toisen sukupolven C-HR. Ja juuri sen rinnalle kompakti sähkökatumaasturi tulee täydentämään Toyotaan asiakkailleen tarjoamia vaihtoehtoja. Toyotalla uskotaan edelleen vakaasti vaihtoehtojen runsauteen, kaikki munia ei haluta laittaa samaan koriin.

Konseptin tuotantoon ottamisesta ei tosin kerrottu vielä mitään, mutta tuskin meidän kovin kauan tarvitsee odottaa. Itse asiassa bZ Compact SUV näyttää silmämääräisesti olevan jopa astetta lähempänä tuotantoa kuin C-HR konsepti. Sähköversio on yksityiskohdiltaan rauhallisempi ja siten aikuismaisempi. Se näyttäisi myös olevan hieman suurempi. Pyörät ovat silti C-HR:n tapaan hyvin lähellä auton kulmia, ja takalasi on korostetun viisto.

Tuulitunnelit määräävät nykyään enemmän autojen muotoilua kuin varsinaiset muotoilijat. Konsepti ei myöskään ole niin kompakti kuin ensivilkaisu antaa olettaa. Suurin syyllinen tähän on 21-tuumainen rengaskoko, joka hämää auton mittasuhteita. Mittaa konseptilla on 4,54 metriä. Se on noin 15 senttiä vähemmän kuin bZ4X:ssä.

Sama pohja kuin bZ4X:ssä?

Toyota ei kerro vielä mitään bZ Compact SUV -konseptin tekniikasta. Olettaa voi, että peruspalikat ovat samat kuin isoveli 4X:ssä. Toisaalta Toyotalla on oltu ilmiselvästi hieman yllättyneitä siitä, miten nopeasti sähköautojen myynti on lähtenyt Euroopassa kasvamaan, ja miten 800 voltin pohjalevyistä puhutaan jo tulevaisuuden standardina. Siksi Lexus on kehittänyt jo oman 800 voltin pohjalevynsä. Sitä ei ole tosin vielä kerrottu, missä autossa tuo tekniikka tulee ensimmäisenä käyttöön.

Juttelimme foorumissa hetken myös Lexuksen pääinsinöörin Takashi Watanaben kanssa, ja hän kertoi kustannusten määrittelevän autoihin laitettavan tekniikan. Elikkä kalliimpiin Lexuksiin olisi ehkä tulossa 800 V -pohjaratkaisu, kun taas edullisempien Toyotien olisi ainakin ensialkuun tyytyminen 400 V -pohjaan. Toyota tuskin haluaa myöskään heittää 400 V -arkkitehtuuriaan ihan heti roskakoppaan, sen verran paljon sen kehittämiseen on käytetty resursseja.

Jatkuvasti muuttuva markkinatilanne ja asiakkaiden vaatimukset Euroopassa tosin varmasti vaikuttavat päätösten tekoon myös Toyotalla. Tällä hetkellä Euroopassa on vallalla kilpavarustelu sähköautojen tekniikassa.

Laadukkaat materiaalit ja ilmava ohjaamo

Oven avaus bZ Compact SUV -konseptiin paljastaa sisätilojen olevan astetta futuristisempien kuin auton ulkokuorien.

Ensi-istumalta kuljettajan paikalla on todella avarat oltavat. Tuulilasi ulottuu pitkälle eteen, kojelauta on hentoinen, ratti on typistetty puolikkaaksi, ja keskikonsoli on erittäin ilmava.

Seuraavaksi huomio kiinnittyy laadukkaan oloisiin ja käteen miellyttäviltä tuntuviin materiaaleihin. Ekohengessä ohjaamossa on käytetty paljon kierrätettyjä sekä kasvipohjaisia materiaaleja.

Takapenkillä on niin ikään väljät oltavat, tasapohjainen lattia tarjoaa kaikille takamatkustajille hyvät jalka- ja polvitilat.
Jos me saisimme päättää, ottaisimme auton saman tein tuotantoon.

Teksti ja kuvat: Vesa Eskola

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat