5.12.2022 Ajoneuvot Toyota C-HR Prologue: raisuli-Toyotan uudet kujeet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven C-HR jatkaa edeltäjänsä jäljillä, ja jos mahdollista vieläkin räväkämmän näköisenä. Pariisin autonäyttely, syksy 2014. Toyota tuo näytteille C-segmentin katumaasturin konseptin, joka poikkeaa aika lailla kaikesta muusta, mitä japanilaisilla on sillä hetkellä mallistossaan. Autossa on enemmän särmää kuin koko muussa mallistossa yhteensä. Jos auton keulamerkki olisi teipattu piiloon, ei autoa edes tunnistaisi Toyotaksi. Toyotalla on seurattu selvästikin Nissan Juken menestystarinaa. Autoilijat odottavat selvästikin pienemmiltä katumaastureilta persoonallisen räväkkää ulkomuotoa. C-HR:n tuotantomalli esitellään Genevessä keväällä 2016, ja monien hämmästykseksi sen muodot eivät ole juuri laimentuneet. Sen verran muutosta oli toki tapahtunut, että tuotantoversio sai takaovet. Niiden ovenkahvat on tosin piilotettu, eli auto näyttää ensivilkaisulla vielä kaksioviselta. Myös coupémaiset muodot ovat tallella, joten siten auton mallinimi C-HR eli Coupé High Rider on vielä oikeutettu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Euroopassa muotoiltu Ensimmäinen C-HR sai muotonsa Euroopan muotoilukeskuksessa, joten luonnollisesti myös sen seuraajan linjat on hiottu valmiiksi siellä. Keulan ilmeessä on vielä tuttuja piirteitä, mutta uusien kapeiden ja erillään olevien ajo- ja päiväajovalojen myötä maski on muuttunut selvästi. Keula jatkuu nyt myös entistä ylemmäs, maskin ja konepellin sauma on selvästi entistä taaempana. Tämä on ollut mahdollista tekemällä ylimääräinen taitoskohta ajovalojen ja päiväajovalojen väliin. Samalla maskin tumma osa on kasvanut hieman. Tämä saattaa tosin muuttua vielä aavistuksen, sillä johonkin se rekisterikilpi pitää tuotantoautossa sijoittaa. Luultavasti tuotantomallin maski on myös vähemmän kolmiulotteinen. Kyljissä suurin muutos on selvästi kasvanut olkalinja, jonka myötä etuoven kohdalle on syntynyt uusi timanttikuvio. Helman pokaukset ovat myös erilaiset, mustat muoviosat ovat nyt edeltäjästä poiketen pienemmät ja suoremmat, ja ne nousevat ylös perää kohden yhdistyen C-pilarin tummiin osiin. Näin kori on kaksivärinen, mikä luo autoon jännän kontrastin. Ratkaisu on samantapainen kuin Aygo X:ssä. Uutta on nyt se, että myös katon takaosaan saa nyt erillisen kontrastivärin, eli C-HR on tavallaan kolmivärinen. On mielenkiintoista nähdä, millaisia väriyhdistelmiä tuotantoversioihin tuodaan. Myös perä on kokenut selviä muutoksia. Takavalot ovat kapeammat ja suorat, mutta niistä lähtee myös kapea siivu C-pilariin. Takalasi on yhä erittäin viisto, ja katto luo sen päälle pienen spoilerikatteen. Visuaalisesti uutuus näyttää edeltäjäänsä sulavalinjaisemmalta. Vähentyneen peltipinnan myötä kori ei näytä enää korostetun maasturimaiselta. Takaosan muotojen ja värikombon ansiosta C-HR näyttää myös dynaamisemmalta, vaikka se vain seisoo paikallaan. Lähes tällaisenaan tuotantoon Vaikka Prologue on virallisesti vielä konseptiauto, se kertoo melko tarkasti sen, mitä on odotettavissa. Varsinaiset muodot ja auton koko säilynevät sellaisenaan tuotantoon, mutta muutama yksityiskohta kuten sivupeilit korvataan kustannustehokkaimmilla ratkaisulla. Myös konseptin 21-tuumaiset renkaat vaihtuvat maltillisempaan kokoon. Samoin etuhelma ja takadiffuusori pelkistetään varmasti tuotantoversioon. C-HR:ssä on yhä särmää, mutta samalla sen terävimmät kulmat on hiottu hieman sulavimmiksi. Valitettavasti emme päässeet kurkkaamaan vielä auton sisälle, mutta Toyotan mukaan matkustamoon on luvassa hieman enemmän tilaa kuin mitä edeltäjässä oli. Ohjaamon voi puolestaan odottaa olevan aika lähellä uutta Priusta. Sekä ladattavana että itsensä lataavana C-HR tulee luonnollisesti myyntiin hybridivoimalinjalla, mutta toisen sukupolven myötä tarjolle tulee myös ladattava vaihtoehto. Saako C-HR saman isomman akuston kuin viidennen sukupolven Prius, se jää nähtäväksi. Toyota ei julkaissut vielä auton teknisiä tietoja. Se kuitenkin tiedetään, ettei täyssähköistä versiota C-HR:stä tule, vaikka toki Toyotalta tulee sellainenkin tarjolle C-segmenttiin – mutta bZ-perheen jäsenenä. Tuosta bZ Compact SUV -konseptista pääsimme jopa ottamaan istumatyypit. Tuotantoon uusi C-HR saadaan ensi vuoden aikana. Toyotan crossover-paletti alkaa vähitellen varsin kattava, kun mallistosta löytyvät myös RAV4:n alapuolelta myös Yarisin ja Corollan Cross-versiot. Toisaalta juuri tämä antaa samalla Toyotalle mahdollisuuden kokeilla C-HR:llä niitä hieman rohkeampia ratkaisuja. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe