28.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris Teksti Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan pienin Hybridi uusiutui ja laski hintojaan. Hyvää: luotettavaksi koettu hybriditekniikka, etumatkustajien tilat, peruutuskamera. Huonoa: ratin syvyyssäätö liian pieni. Ulkoisesti uusi Toyota Yaris on pikkuveljensä Aygon linjoilla. Muotoilu on paikoitellen jopa rohkeata ja trendikästä. Hybridimallin mittaristoa hallitsee iso nopeusmittari ja sen vasemmalla puolella oleva eco-mittari. Sen viisarin liikeistä näkee milloin ajetaan taloudellisesti ja energiaa säästäen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vahvaa hybrid-osaamista Hybridi-tekniikka on Toyotan vahvaa osaamisaluetta ja Yariksen voimanlähde perustuu Priuksessa käytettyyn tekniikkaan. Bensiinimoottorin tilavuus on vain pari desilitraa pienempi. Hybridimallin vaihteistona on aina Multidrive-s automaatti. Turvallisuudesta huolehtii muun muassa seitsemän turvatyynyjä ja ajonvakautusjärjestelmä. Kolariturvallisuuden puolesta Yaris on yltänyt viiteen Euro NCAP -tähteen. Ratin syvyyssäätö niukka Yariksen sisätiloissa on tilantuntua ja avaruutta. Autoon on myös helppo istua kookkaan oviaukon ansiosta. Istuin on mukavan korkealla ja näkyvyys joka suuntaan hyvä. Ratin syvyyssäätö on valitettavan lyhyt, ja siksi hyvää ajoasentoa on hankala löytää. Kun ratti on sopivalla etäisyydellä niin vastaavasti reisituki jää niukaksi. Active-varustetason seitsentuumaisella näyttöruudulla hallitaan navigointia ja viihdettä. Siitä löytyy myös mainio peruutuskamera. Tavaratilan lattiakannen alla on yllättävän kookas lisätila. Penkit kaatuvat kahdessa osassa kun tavaratilaa tarvitaan enemmän. Äänieristys kohentunut Ajoltaan Yaris Hybrid ei yllätä. Ei hyvässä eikä pahassa. Äänieristystä on parannettu edellisestä mallista. Voimakkaassa kiihdytyksessä moottorin ääni kantautuu selvästi ohjaamoon ja tunnelma on kuin vaihteisto luistaisi reippaasti. Muuten ajaminen on helppoa automaattivaihteiston ansiosta. Taajamissa voi liikkua hiiviskellen pelkän sähkömoottorin voimalla. Valmistajan lupaama keskikulutus on pihiä luokkaa: 3,3–3,6 litraa satasella. Koeajossa keskikulutus nousi 5,1 litraan auton oman ajotietokoneen mukaan. Teksti: Jari Saarentaus Kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active Hinta alkaen 20 984 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 143 € Ajoneuvovero 69 €/ v Moottori 1497 cm³, 4-sylinterinen bensiinimoottori. Teho , 4800 r/min Vääntö (3600–4400 r/min) Teho , 111 r/min Vääntö (3600–4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 55 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km 3,3 (kaup.) / 3,6 (maant.) / NEDC-kulutus 3,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 75 g/km Mitat pituus 3950 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1510 mm, Omamassa: 1160 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku