1.4.2022

Uudenkaupungin uusi tähti on syttymässä – perustavia tietoja tulevasta GLC:stä julki

Mercedes-Benz GLC

Yksi suosituimmista D-segmentin katumaastureista ja eräs tähtimerkin kaikkein tärkeimmistä malleista, GLC-sarja, uudistuu pian perusteellisesti. Uusikaupunki tulee olemaan yksi uudenkin sukupolven valmistuspaikoista.

GLC korvasi Mercedeksen mallistossa suoraan aiemman GLK-sarjan. GLK erottui kilpaillussa luokassa perin kulmikkaalla muotoilullaan, mutta GLC:ssä linjaa hieman pyöristettiin. Mercedeksen julkaisemista virallisista naamiokuvista voimme hyvin erottaa uuden sukupolven GLC:n suuret linjat. Vaikuttaa siltä, että vankat muotoiluvivahteet on säilytetty, mutta koriprofiilia on hieman madallettu, mikä sulavoittaa yleisilmettä.

Mercedes-Benz GLC
GLC käy testejä Ruotsin Lapissa.

Tarkemmat yksityiskohdat pysyttelevät vielä tässä kohtaa naamioteippien (ja pöllyävän lumen) alla, mutta kuvittelemalla mielessään tuoreen C-sarjan farmarin ilmettä ja yhdistämällä sitä tähän, voi varmasti muodostaa melko aukottoman kuvan pian julkistettavan GLC:n ilmiasusta.

Mercedes-Benz GLC

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitä saa odottaa?

GLC on pitänyt jopa Mercedeksen myydyimmän mallin valtikkaa käsissään, ja johtanut erästä kilpailuimmista autoluokista, joten sen täytyy pysyä markkinoiden vauhdissa mukana – mieluiten siellä kärkijoukoissa.

Mercedes avaa ennakkotiedotteessaan tulevan GLC:n tekniikkaa jo varsin auliisti. Ajoavustimilta voi odottaa kaikkea sitä, mitä sen tekninen perusta, uusi C-sarja, on tähän mennessä esitellyt, ja GLC:n kohdalla toki myös maastoajoa on avustettu aina toisen sukupolven MBUX:n toteutustapaa myöten. GLC tulee olemaan kolmas malli S:n ja C:n jälkeen, jossa 2-polven MBUX otetaan käyttöön. Lisäksi monet jo aiemmassa polvessa käytössä olleet järjestelmät ovat saaneet parannuksia, mainittakoon tässä vaiheessa esimerkiksi Active Distance Assist, joka voi nyt reagoida ajoradalla paikallaan seisovaan ajoneuvoon aiemman kuudenkympin sijaan jopa satasen vauhdista.

Bensiiniä ja dieseliä - molempia myös sähköllä

Stuttgartilaisvalmistaja avaa myös tulevan kassamagneettinsa moottoripalettia. Mercedes-Benz on sitoutunut edelleen myös dieselmoottorien kehittämiseen, ja sellainen tulee olemaan vaihtoehtona myös tulevan GLC:n keulalle, niin yksin (48 voltin kevythybridinä) kuin lataushybridivoimalinjankin osana.

GLC tullaan lanseeraamaan kahden eri polttomoottorin kera, molemmat kaksilitraisia ja nelisylinterisiä. Dieselvaihtoehto OM654M:n teholukemat asettuvat 195 kilowattiin (262 hv) ja 550 newtonmetriin, kun taas bensiinimoottori antaa 190 kilowattia ja 400 newtonmetriä. Vielä täydellisesti yksilöimättömät lataushybridimallit perustuvat samoille voimanlähteille. Sähkömoottori yhdistyy niihin uudelleen suunnitellun 9G Tronic -vaihdelaatikon kautta. 100 kilowatin ja 440 newtonmetrin sähkömoottorilla voi ajaa ajoakun varassa Mercedeksen lupauksen mukaan ”reilusti yli 100 kilometriä”. Tulevat AMG-versiot antavat vielä odottaa itseään hyvän tovin – mahdollisine V-moottoreineen.

Uudenkaupungin uusi tähti käy parhaillaan läpi laajaa testiohjelmaa, jossa sille kertyy noin 7 miljoonaa testikilometriä vaihtelevissa olosuhteissa ja maastoissa, ympäri maailmaa, Suomi mukaan lukien. Virallista ensiesittelyä saamme odottaa vielä syksyyn asti, mutta tulihan tässä jo mukava maistiainen ennakkoon.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat