19.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: uudet kasvot, uusi sydän – Toyota Avensis Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paljon uutta, mutta myös sitä samaa vanhaa. Hyvää: sivistynyt moottori, helposti lähestyttävä kokonaisuus. Huonoa: ajoasento, kova jousitus, tunnoton ohjaus. Vaikka Toyota puhuu neljännen sukupolven Avensiksesta, hiljattain myyntiin tullut Toyota Avensis on vain uudistettu painos vuonna 2008 esitellystä kolmannesta polvesta. Silti tätä voi pitää pikemminkin kasvojenvaihtona kuin -kohennuksena, sen verran paljon keulan muotoja on muokattu.Moottorivalikoiman suurin uutuus, Aurisiin kesällä esitelty 1,2-litrainen bensiiniturbo ei ikävä kyllä tule tarjolle Avensikseen. On siis tyytyminen vanhoihin 1,6-, 1,8- ja 2,0-litraisiin vapaasti hengittäviin kierroskoneisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPehmeää Weisswurstia…Tuoretta moottoria kannattaakin hakea dieselpuolelta, missä japanilaismoottorit on syrjäytetty BMW:n 1,6- ja kaksilitraisilla voimanlähteillä. Ensimmäisenä Toyotana baijerilaisnakuttajasta pääsi nauttimaan tila-auto Verso jo toissa keväänä.Koeajossa on dieseleistä pienempi. Se, kuten isoveljensäkin, on tarjolla vain manuaalivaihteistolla. Automaattidiesel, joka pitkän odotuksen jälkeen saatiin Avensikseen edellisessä malliuudistuksessa, on siis jälleen siirtynyt taksikuskien toivelistalle.Muuten siinä, että Toyotan moottori on peräisin Saksasta, ei ole mitään pahaa. Bemareissa ja Mineissä mylly on osoittautunut sivistyneeksi, ja sama on havaittavissa myös Avensiksen keulalla. Meno on värinätöntä, hiljaista ja riittävän voimakasta.Kuusivaihteisen laatikon välitykset ovat hyvin pitkät: todellisessa 80 km/h vauhdissa kierroksia on suurimmalla vaihteella vain 1 200 r/min. Jyrinätön veto vaatiikin yhdeksänkympin ajonopeutta. Moottoritiellä alemmat kierrokset tuovat tietysti pelkkää säästöä....ja puoliraakaa riisiäSisälläkin on tapahtunut tyyliharppauksia. Kojelauta on uuden muotoinen ja selkeän harmoninen. Kosketusnäyttöä on sujuva käyttää ja mikä parasta, tekstit ovat selvällä Suomen kielellä. Lisäkiitos oikeista apunappuloista näytön molemmin puolin.Ajoasentoon ei tämänkaltainen malliuudistus pysty paljon vaikuttamaan, mittasuhteet ovat ne mitkä aikanaan on korirakenteen yhteydessä päätetty ottaa käyttöön. Niinpä kuljettajan jalat jäävät edelleen koukkuun samalla kuin kädet ovat turhan suorina.Alusta on kutakuinkin ennallaan, siis 18-tuumaisilla kitkarenkailla suorastaan epämukava. Tässä on menty vähän metsään, sillä Avensista harva mieltää erityisen sporttiseksi. Auton rauhallista luonnetta alleviivaa melko tunnoton ohjaus.Uusi lainamoottori on Avensiksen paras puoli. Itse auto jää turhan paljon kilpailijoistaan, vaikka aiempaa tyylikkäämpi onkin. Paatunutta Toyota-miestä tai -naista tämä ei haittaa: tärkeintä on tunne siitä, että auto käy ja kukkuu.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota Avensis 1.6 D-4D Active Sedan Hinta alkaen 29 385 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 82 kW (112 hv), 4000 r/min Vääntö 270 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 270 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,4 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen