30.3.2021 Ajoneuvot Uusi sähköauto Kia EV6 – yli 500 km yhdellä latauksella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Merkin täysin uusi sähköauto Kia EV6 on nyt julkistettu. Yllättäen sen tekniset tiedot eivät olekaan täysin yhtenevät konsernisisaren kanssa. Markkinoille saadaan jälleen yksi täysin uusi sähköauto Kia EV6 -mallin muodossa. Se yhdistää yli 500 kilometrin toimintamatkan ja 800 voltin pikalatausmahdollisuuden yhteen pakettiin.Uutisoimme jo aiemmin sen muodoista, jotka ehditiin paljastaa. Kyseessä on uuden muotoilufilosofian mukainen viistoperän ja crossover-muotojen yhdistelmä, jossa nähdään myös Kian uusi logo. Julkaisun yhteydessä paljastettiin myös, että tästä autosta ei ole tulossa muita korimalleja.Nyt on teknisten tietojen vuoro. EV6 on Kian ensimmäinen täyssähköauto, joka on rakennettu yhtiön uudelle E-GMP-perusrakenteelle. Samalle perustalle rakentuva konsernisisar Hyundai Ioniq 5 tosin ehti julki jo hieman aiemmin.– EV6 on uuden Kian ruumiillistuma. Se on syntynyt innoittamaan jokaista matkaa rohkean muotoilun, edistyksellisen suunnittelun, innovatiivisten teknologioiden sekä sähköisen suorituskyvyn avulla, sanoo Kian toimitusjohtaja Ho Sung Song.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköauto Kia EV6 – kaksi akkuversiota ja vetotapaaSähköauto Kia EV6 on saatavana kahtena eri akkuversiona: 77,4 kWh ja 58,0 kWh. Samalla kyseessä on Kian ensimmäinen sähköauto, joka on valittavana niin taka- kuin nelivetoisenakin.Malliston huippuversiona on suurella 77,4 kWh akustolla varustettu nelivetoinen EV6 GT, jossa on tehoa 430 kilowattia maksimiväännön ollessa 740 newtonmetriä. Tuo EV6 GT kiihtyy 0-100 km/h vain 3,5 sekunnissa ja auton huippunopeudeksi on ilmoitettu sähköautolle reipas 260 km/h.Takavetoisessa 77,4 kilowattitunnin versiossa akun parina on 168 kilowatin sähkömoottori ja nelivetoisessa kaksi sähkömoottoria tuottaa etu- ja taka-akselille yhteensä 239 kilowattia tehoa.Malliston edullisin vaihtoehto tulee oletettavasti olemaan takavetoinen 58 kilowattitunnin akulla varustettu vaihtoehto ja sen moottorin huipputeho on 125 kilowattia. Myös pienempi akku on saatavilla nelivetoisena vaihtoehtona, mutta moottoreiden yhteisteho on tällöin 173 kilowattia. Valitettavasti näiden sähköistä toimintamatkaa ei vielä paljastettu.EV6:n akusto voidaan ladata 800 voltin pikalatauksella 10 prosentista 80 prosenttiin vain 18 minuutissa – tämä tarkoittaisi noin 180 kilowatin lataustehoa. Etuvetoisella suurempiakkuisella EV6:lla on mahdollista ajaa WLTP-mittauksessa jopa 510 kilometriä yhdellä latauksella.Tästä autosta saadaan sähköä myös ulospäin. Kia EV6 voi tarjota jopa 3,6 kilowattia tehoa esimerkiksi television kytkemiseksi tai toisen sähköauton lataamiseksi.E-GMP ja kaareva näyttöpintaSisätilojen ehdoton kohokohta on kaareva suuri näyttöpinta, jossa samalta tasolta löytyy sekä mittaristo että tietoviihdejärjestelmä. Näiden molempien koko on 12-tuumaa, eli lähes yhtenäistä näyttöpintaa on tarjolla peräti 24-tuumaa. Keskikonsolin suuren näyttöpinnan alla on erillinen paneeli ilmastoinnin hallintaan, joka on toteutettu omalla näppäinrivistöllä. Sisätilojen muotoilussa on pyritty korostamaan vaakasuuntaisia linjoja, joita esimerkiksi ilmastoinnin suuttimet ilmentävät. Ilmavasti leijuva keskitunnelin kohdalla sijaitseva kyynärnoja on mielenkiintoinen yksityiskohta sekin.Kuten jo mainittu, EV6 pohjautuu Kian uudelle E-GMP-alustalle ja tämän kerrotaan auttaneen tehokasta tilankäyttöä. Sen 2900 millimetriä pitkän akselivälin ansiosta auto vastaa valmistajan mukaan sisätiloiltaan monia keskikoisia SUV-malleja.Tiloista on myös mainittava 520 litran (VDA) tavaratila sekä toinen, auton etupäästä löytyvä, 20 litran (nelivetomallit) tai 52 litran (etuvetomallit) säilytystila. Perinteinen tavaratila on laajennettavissa 1300 litran vetoisuuteen takapenkit kaatamalla.Monelle saattaa olla myös merkittävä tieto, että Kian uuden sähköauton vetokyky on jopa 1600 kilogrammaa. Tämä tosin vaatii, että akun varaus on vähintään 30 prosenttia.Kian tavoitteena on myydä vuonna 2030 yhteensä 880 000 sähköautoa ja tulla maailman johtavaksi sähköisten ajoneuvojen valmistajaksi. Tämä on kova tavoite sanoa ääneen.EV6 on ensimmäinen Kian 11 uudesta sähköautosta, jotka esitellään vuoteen 2026 mennessä. Näistä seitsemän rakennetaan sähköautoja varten suunnitellulle E-GMP-perusrakenteelle, kun taas neljä muuta perustuvat jo oleviin malleihin.Ensimmäisen auton odotetaan valmistuvan tehtaalta heinäkuussa, jolloin autoja saataisiin asiakkaille ennen loppuvuotta. Suomessa Kia EV6:n ennakkomyynti alkaa toukokuussa, mutta hintoja joudutaan vielä odottamaan.Kuvat ja lähde: Kia Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?