30.3.2021 Ajoneuvot Uusi sähköauto Kia EV6 – yli 500 km yhdellä latauksella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Merkin täysin uusi sähköauto Kia EV6 on nyt julkistettu. Yllättäen sen tekniset tiedot eivät olekaan täysin yhtenevät konsernisisaren kanssa. Markkinoille saadaan jälleen yksi täysin uusi sähköauto Kia EV6 -mallin muodossa. Se yhdistää yli 500 kilometrin toimintamatkan ja 800 voltin pikalatausmahdollisuuden yhteen pakettiin. Uutisoimme jo aiemmin sen muodoista, jotka ehditiin paljastaa. Kyseessä on uuden muotoilufilosofian mukainen viistoperän ja crossover-muotojen yhdistelmä, jossa nähdään myös Kian uusi logo. Julkaisun yhteydessä paljastettiin myös, että tästä autosta ei ole tulossa muita korimalleja. Nyt on teknisten tietojen vuoro. EV6 on Kian ensimmäinen täyssähköauto, joka on rakennettu yhtiön uudelle E-GMP-perusrakenteelle. Samalle perustalle rakentuva konsernisisar Hyundai Ioniq 5 tosin ehti julki jo hieman aiemmin. – EV6 on uuden Kian ruumiillistuma. Se on syntynyt innoittamaan jokaista matkaa rohkean muotoilun, edistyksellisen suunnittelun, innovatiivisten teknologioiden sekä sähköisen suorituskyvyn avulla, sanoo Kian toimitusjohtaja Ho Sung Song. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköauto Kia EV6 – kaksi akkuversiota ja vetotapaa Sähköauto Kia EV6 on saatavana kahtena eri akkuversiona: 77,4 kWh ja 58,0 kWh. Samalla kyseessä on Kian ensimmäinen sähköauto, joka on valittavana niin taka- kuin nelivetoisenakin. Malliston huippuversiona on suurella 77,4 kWh akustolla varustettu nelivetoinen EV6 GT, jossa on tehoa 430 kilowattia maksimiväännön ollessa 740 newtonmetriä. Tuo EV6 GT kiihtyy 0-100 km/h vain 3,5 sekunnissa ja auton huippunopeudeksi on ilmoitettu sähköautolle reipas 260 km/h. Takavetoisessa 77,4 kilowattitunnin versiossa akun parina on 168 kilowatin sähkömoottori ja nelivetoisessa kaksi sähkömoottoria tuottaa etu- ja taka-akselille yhteensä 239 kilowattia tehoa. Malliston edullisin vaihtoehto tulee oletettavasti olemaan takavetoinen 58 kilowattitunnin akulla varustettu vaihtoehto ja sen moottorin huipputeho on 125 kilowattia. Myös pienempi akku on saatavilla nelivetoisena vaihtoehtona, mutta moottoreiden yhteisteho on tällöin 173 kilowattia. Valitettavasti näiden sähköistä toimintamatkaa ei vielä paljastettu. EV6:n akusto voidaan ladata 800 voltin pikalatauksella 10 prosentista 80 prosenttiin vain 18 minuutissa – tämä tarkoittaisi noin 180 kilowatin lataustehoa. Etuvetoisella suurempiakkuisella EV6:lla on mahdollista ajaa WLTP-mittauksessa jopa 510 kilometriä yhdellä latauksella. Tästä autosta saadaan sähköä myös ulospäin. Kia EV6 voi tarjota jopa 3,6 kilowattia tehoa esimerkiksi television kytkemiseksi tai toisen sähköauton lataamiseksi. E-GMP ja kaareva näyttöpinta Sisätilojen ehdoton kohokohta on kaareva suuri näyttöpinta, jossa samalta tasolta löytyy sekä mittaristo että tietoviihdejärjestelmä. Näiden molempien koko on 12-tuumaa, eli lähes yhtenäistä näyttöpintaa on tarjolla peräti 24-tuumaa. Keskikonsolin suuren näyttöpinnan alla on erillinen paneeli ilmastoinnin hallintaan, joka on toteutettu omalla näppäinrivistöllä. Sisätilojen muotoilussa on pyritty korostamaan vaakasuuntaisia linjoja, joita esimerkiksi ilmastoinnin suuttimet ilmentävät. Ilmavasti leijuva keskitunnelin kohdalla sijaitseva kyynärnoja on mielenkiintoinen yksityiskohta sekin. Kuten jo mainittu, EV6 pohjautuu Kian uudelle E-GMP-alustalle ja tämän kerrotaan auttaneen tehokasta tilankäyttöä. Sen 2900 millimetriä pitkän akselivälin ansiosta auto vastaa valmistajan mukaan sisätiloiltaan monia keskikoisia SUV-malleja. Tiloista on myös mainittava 520 litran (VDA) tavaratila sekä toinen, auton etupäästä löytyvä, 20 litran (nelivetomallit) tai 52 litran (etuvetomallit) säilytystila. Perinteinen tavaratila on laajennettavissa 1300 litran vetoisuuteen takapenkit kaatamalla. Monelle saattaa olla myös merkittävä tieto, että Kian uuden sähköauton vetokyky on jopa 1600 kilogrammaa. Tämä tosin vaatii, että akun varaus on vähintään 30 prosenttia. Kian tavoitteena on myydä vuonna 2030 yhteensä 880 000 sähköautoa ja tulla maailman johtavaksi sähköisten ajoneuvojen valmistajaksi. Tämä on kova tavoite sanoa ääneen. EV6 on ensimmäinen Kian 11 uudesta sähköautosta, jotka esitellään vuoteen 2026 mennessä. Näistä seitsemän rakennetaan sähköautoja varten suunnitellulle E-GMP-perusrakenteelle, kun taas neljä muuta perustuvat jo oleviin malleihin. Ensimmäisen auton odotetaan valmistuvan tehtaalta heinäkuussa, jolloin autoja saataisiin asiakkaille ennen loppuvuotta. Suomessa Kia EV6:n ennakkomyynti alkaa toukokuussa, mutta hintoja joudutaan vielä odottamaan. Kuvat ja lähde: Kia Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?