30.3.2021 Ajoneuvot Uusi sähköauto Kia EV6 – yli 500 km yhdellä latauksella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Merkin täysin uusi sähköauto Kia EV6 on nyt julkistettu. Yllättäen sen tekniset tiedot eivät olekaan täysin yhtenevät konsernisisaren kanssa. Markkinoille saadaan jälleen yksi täysin uusi sähköauto Kia EV6 -mallin muodossa. Se yhdistää yli 500 kilometrin toimintamatkan ja 800 voltin pikalatausmahdollisuuden yhteen pakettiin. Uutisoimme jo aiemmin sen muodoista, jotka ehditiin paljastaa. Kyseessä on uuden muotoilufilosofian mukainen viistoperän ja crossover-muotojen yhdistelmä, jossa nähdään myös Kian uusi logo. Julkaisun yhteydessä paljastettiin myös, että tästä autosta ei ole tulossa muita korimalleja. Nyt on teknisten tietojen vuoro. EV6 on Kian ensimmäinen täyssähköauto, joka on rakennettu yhtiön uudelle E-GMP-perusrakenteelle. Samalle perustalle rakentuva konsernisisar Hyundai Ioniq 5 tosin ehti julki jo hieman aiemmin. – EV6 on uuden Kian ruumiillistuma. Se on syntynyt innoittamaan jokaista matkaa rohkean muotoilun, edistyksellisen suunnittelun, innovatiivisten teknologioiden sekä sähköisen suorituskyvyn avulla, sanoo Kian toimitusjohtaja Ho Sung Song. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköauto Kia EV6 – kaksi akkuversiota ja vetotapaa Sähköauto Kia EV6 on saatavana kahtena eri akkuversiona: 77,4 kWh ja 58,0 kWh. Samalla kyseessä on Kian ensimmäinen sähköauto, joka on valittavana niin taka- kuin nelivetoisenakin. Malliston huippuversiona on suurella 77,4 kWh akustolla varustettu nelivetoinen EV6 GT, jossa on tehoa 430 kilowattia maksimiväännön ollessa 740 newtonmetriä. Tuo EV6 GT kiihtyy 0-100 km/h vain 3,5 sekunnissa ja auton huippunopeudeksi on ilmoitettu sähköautolle reipas 260 km/h. Takavetoisessa 77,4 kilowattitunnin versiossa akun parina on 168 kilowatin sähkömoottori ja nelivetoisessa kaksi sähkömoottoria tuottaa etu- ja taka-akselille yhteensä 239 kilowattia tehoa. Malliston edullisin vaihtoehto tulee oletettavasti olemaan takavetoinen 58 kilowattitunnin akulla varustettu vaihtoehto ja sen moottorin huipputeho on 125 kilowattia. Myös pienempi akku on saatavilla nelivetoisena vaihtoehtona, mutta moottoreiden yhteisteho on tällöin 173 kilowattia. Valitettavasti näiden sähköistä toimintamatkaa ei vielä paljastettu. EV6:n akusto voidaan ladata 800 voltin pikalatauksella 10 prosentista 80 prosenttiin vain 18 minuutissa – tämä tarkoittaisi noin 180 kilowatin lataustehoa. Etuvetoisella suurempiakkuisella EV6:lla on mahdollista ajaa WLTP-mittauksessa jopa 510 kilometriä yhdellä latauksella. Tästä autosta saadaan sähköä myös ulospäin. Kia EV6 voi tarjota jopa 3,6 kilowattia tehoa esimerkiksi television kytkemiseksi tai toisen sähköauton lataamiseksi. E-GMP ja kaareva näyttöpinta Sisätilojen ehdoton kohokohta on kaareva suuri näyttöpinta, jossa samalta tasolta löytyy sekä mittaristo että tietoviihdejärjestelmä. Näiden molempien koko on 12-tuumaa, eli lähes yhtenäistä näyttöpintaa on tarjolla peräti 24-tuumaa. Keskikonsolin suuren näyttöpinnan alla on erillinen paneeli ilmastoinnin hallintaan, joka on toteutettu omalla näppäinrivistöllä. Sisätilojen muotoilussa on pyritty korostamaan vaakasuuntaisia linjoja, joita esimerkiksi ilmastoinnin suuttimet ilmentävät. Ilmavasti leijuva keskitunnelin kohdalla sijaitseva kyynärnoja on mielenkiintoinen yksityiskohta sekin. Kuten jo mainittu, EV6 pohjautuu Kian uudelle E-GMP-alustalle ja tämän kerrotaan auttaneen tehokasta tilankäyttöä. Sen 2900 millimetriä pitkän akselivälin ansiosta auto vastaa valmistajan mukaan sisätiloiltaan monia keskikoisia SUV-malleja. Tiloista on myös mainittava 520 litran (VDA) tavaratila sekä toinen, auton etupäästä löytyvä, 20 litran (nelivetomallit) tai 52 litran (etuvetomallit) säilytystila. Perinteinen tavaratila on laajennettavissa 1300 litran vetoisuuteen takapenkit kaatamalla. Monelle saattaa olla myös merkittävä tieto, että Kian uuden sähköauton vetokyky on jopa 1600 kilogrammaa. Tämä tosin vaatii, että akun varaus on vähintään 30 prosenttia. Kian tavoitteena on myydä vuonna 2030 yhteensä 880 000 sähköautoa ja tulla maailman johtavaksi sähköisten ajoneuvojen valmistajaksi. Tämä on kova tavoite sanoa ääneen. EV6 on ensimmäinen Kian 11 uudesta sähköautosta, jotka esitellään vuoteen 2026 mennessä. Näistä seitsemän rakennetaan sähköautoja varten suunnitellulle E-GMP-perusrakenteelle, kun taas neljä muuta perustuvat jo oleviin malleihin. Ensimmäisen auton odotetaan valmistuvan tehtaalta heinäkuussa, jolloin autoja saataisiin asiakkaille ennen loppuvuotta. Suomessa Kia EV6:n ennakkomyynti alkaa toukokuussa, mutta hintoja joudutaan vielä odottamaan. Kuvat ja lähde: Kia Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan