25.2.2022

Väärät rengaspaineet voivat johtua virheellisistä uskomuksista

Eräs virheellinen uskomus liittyy renkaan kulumisen hallintaan rengaspaineilla. Väärät rengaspaineet voivat olla vaaraksi.

Talvella monen mielessä rengaspaineita kannattaa hieman alentaa paremman pidon saavuttamiseksi. Tämä on vain yksi virheellisistä uskomuksista. Vältä väärät rengaspaineet näillä Nokian Renkaiden asiantuntijan ohjeilla.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeisti meitä noin vuosi takaperin, kuinka rengaspaineet tulisi valita. Ohjeet eivät olennaisesti eroa, mutta asian nostaminen pinnalle on paikallaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Väärät rengaspaineet

Itse asiassa talviaikaan rengaspainetta tarvitaan enemmän kuin kesällä, ja toki samoin kuorman ollessa tavallista raskaampi. Ajoturvallisuutta ja renkaiden pitkäikäisyyttä voi kotimaisen rengasvalmistajan mukaan parantaa yksinkertaisella toimenpiteellä, johon kuluu vain muutama minuutti – lisäämällä ilmaa renkaisiin.

Siitä huolimatta moni ajaa liian alhaisilla rengaspaineilla, ajomukavuuden tai vaarallisten uskomuksien vuoksi. Alhaisempi rengaspaine saattaa olla tietyissä rajoissa hieman mukavampi ja pehmeämpi. Parempi se ei kuitenkaan ole.

– Mukavampi ehkä, mutta vaarallisempi. Vajaapaineinen rengas joustaa liikaa ja menee eteenpäin tiellä, kuin lastu laineilla. Tämä taitaa olla se kaikkein vaarallisin ajattelutapa, mitä tulee rengaspaineisiin. Ajoneuvon ja renkaiden valmistajat ovat syystä määritelleet suositellun rengaspainetason, jota ylläpitämällä rengas käyttäytyy myös ääritilanteissa turvallisesti, muistuttaa Nokian Renkaiden asiantuntija Matti Morri.

Hän kertoo myös, että vanhoissa ristikudosrenkaissa renkaan kulumismuotoa sai säädettyä rengaspaineilla. Tämä oli ehkä arkipäivää yli 30 vuotta sitten, mutta ei enää sittemmin. Tuo myytti pitäisi saada haudatuksi.

Morrin mukaan auton vetävällä akselilla olevat renkaat kuluvat hieman nopeammin keskeltä tuon alueen tehdessä töitä kiihdytyksessä. Ratkaisu tähän on renkaiden paikan vaihtaminen edestä taakse sopivin väliajoin. Ei suinkaan paineiden kanssa pelaaminen.

Oikeilla paineilla pitkää ikää

Myös renkaan mahdollisimman pitkä käyttöikä varmistetaan oikeilla rengaspaineilla. Tämän allekirjoittaa myös asiantuntija.

– Ilman muuta. Renkaan sivupinta pullistuu ulospäin sitä enemmän, mitä pienempi rengaspaine on. Sivupinta on renkaan heikoin kohta, ja oikea rengaspaine auttaa vähentämään pistoja, viiltoja ja rengasrikkoja. Jos rengas pyörii kuormaan verrattuna liian pienellä rengaspaineella, se muokkaantuu ajossa liikaa. Renkaan rakenne lämpenee, mikä saattaa aiheuttaa komponenttien välistä irtaumaa. Tarkistamalla rengaspaineen säännöllisesti voi maksimoida renkaan eliniän. Oikea rengaspaine helpottaa ajoneuvon hallintaa vähentäen myös turhaa ratin veivausta, neuvoo Morri.

Sen sijaan eturenkaiden painetta ei tarvitse nostaa peräkärryn tai takaluukkuun lastatun tavaran mukana. Kuorma kohdistuu tässä tapauksessa taka-akselille, joten vain takarenkaiden painetta on nostettava. Muussa tapauksessa tilanteeseen nähden turhan alhainen rengaspaine aiheuttaa yliohjautuvuutta, eli perä irtoaa.

Pahimmillaan, aivan äärimmäisessä tapauksessa, rengas voi jopa irrota vanteeltaan liian alhaisen rengaspaineen johdosta.

– Kun lämpötila laskee kymmenen astetta, laskee renkaiden paine 0,1 baaria. Pakkanen myös kutistaa teräsvannetta. Kovalla pakkasella jäykkä rengas, jossa on liian pieni paine saattaa pudota vanteelta ajettaessa vauhdilla esimerkiksi katukiveyksen reunaan mutkassa. Vastaavasti lämpötilan kohotessa rengaspaineet nousevat. Ylipaineesta ei tarvitse murehtia – mieluummin yli kuin alle. Liian pieni paine kohottaa vierintävastusta, kuluttaa renkaiden lisäksi polttoainetta, ja ajo-ominaisuudet heikkenevät. Tämä pätee yhtä lailla kesällä kuin talvella, sanoo Morri.

Teksti: Henri Posa, kuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto, lähde: Nokian Renkaat 

Luetuimmat