25.2.2022 Ajoneuvot Väärät rengaspaineet voivat johtua virheellisistä uskomuksista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eräs virheellinen uskomus liittyy renkaan kulumisen hallintaan rengaspaineilla. Väärät rengaspaineet voivat olla vaaraksi. Talvella monen mielessä rengaspaineita kannattaa hieman alentaa paremman pidon saavuttamiseksi. Tämä on vain yksi virheellisistä uskomuksista. Vältä väärät rengaspaineet näillä Nokian Renkaiden asiantuntijan ohjeilla. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeisti meitä noin vuosi takaperin, kuinka rengaspaineet tulisi valita. Ohjeet eivät olennaisesti eroa, mutta asian nostaminen pinnalle on paikallaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väärät rengaspaineet Itse asiassa talviaikaan rengaspainetta tarvitaan enemmän kuin kesällä, ja toki samoin kuorman ollessa tavallista raskaampi. Ajoturvallisuutta ja renkaiden pitkäikäisyyttä voi kotimaisen rengasvalmistajan mukaan parantaa yksinkertaisella toimenpiteellä, johon kuluu vain muutama minuutti – lisäämällä ilmaa renkaisiin. Siitä huolimatta moni ajaa liian alhaisilla rengaspaineilla, ajomukavuuden tai vaarallisten uskomuksien vuoksi. Alhaisempi rengaspaine saattaa olla tietyissä rajoissa hieman mukavampi ja pehmeämpi. Parempi se ei kuitenkaan ole. – Mukavampi ehkä, mutta vaarallisempi. Vajaapaineinen rengas joustaa liikaa ja menee eteenpäin tiellä, kuin lastu laineilla. Tämä taitaa olla se kaikkein vaarallisin ajattelutapa, mitä tulee rengaspaineisiin. Ajoneuvon ja renkaiden valmistajat ovat syystä määritelleet suositellun rengaspainetason, jota ylläpitämällä rengas käyttäytyy myös ääritilanteissa turvallisesti, muistuttaa Nokian Renkaiden asiantuntija Matti Morri. Hän kertoo myös, että vanhoissa ristikudosrenkaissa renkaan kulumismuotoa sai säädettyä rengaspaineilla. Tämä oli ehkä arkipäivää yli 30 vuotta sitten, mutta ei enää sittemmin. Tuo myytti pitäisi saada haudatuksi. Morrin mukaan auton vetävällä akselilla olevat renkaat kuluvat hieman nopeammin keskeltä tuon alueen tehdessä töitä kiihdytyksessä. Ratkaisu tähän on renkaiden paikan vaihtaminen edestä taakse sopivin väliajoin. Ei suinkaan paineiden kanssa pelaaminen. Oikeilla paineilla pitkää ikää Myös renkaan mahdollisimman pitkä käyttöikä varmistetaan oikeilla rengaspaineilla. Tämän allekirjoittaa myös asiantuntija. – Ilman muuta. Renkaan sivupinta pullistuu ulospäin sitä enemmän, mitä pienempi rengaspaine on. Sivupinta on renkaan heikoin kohta, ja oikea rengaspaine auttaa vähentämään pistoja, viiltoja ja rengasrikkoja. Jos rengas pyörii kuormaan verrattuna liian pienellä rengaspaineella, se muokkaantuu ajossa liikaa. Renkaan rakenne lämpenee, mikä saattaa aiheuttaa komponenttien välistä irtaumaa. Tarkistamalla rengaspaineen säännöllisesti voi maksimoida renkaan eliniän. Oikea rengaspaine helpottaa ajoneuvon hallintaa vähentäen myös turhaa ratin veivausta, neuvoo Morri. Sen sijaan eturenkaiden painetta ei tarvitse nostaa peräkärryn tai takaluukkuun lastatun tavaran mukana. Kuorma kohdistuu tässä tapauksessa taka-akselille, joten vain takarenkaiden painetta on nostettava. Muussa tapauksessa tilanteeseen nähden turhan alhainen rengaspaine aiheuttaa yliohjautuvuutta, eli perä irtoaa. Pahimmillaan, aivan äärimmäisessä tapauksessa, rengas voi jopa irrota vanteeltaan liian alhaisen rengaspaineen johdosta. – Kun lämpötila laskee kymmenen astetta, laskee renkaiden paine 0,1 baaria. Pakkanen myös kutistaa teräsvannetta. Kovalla pakkasella jäykkä rengas, jossa on liian pieni paine saattaa pudota vanteelta ajettaessa vauhdilla esimerkiksi katukiveyksen reunaan mutkassa. Vastaavasti lämpötilan kohotessa rengaspaineet nousevat. Ylipaineesta ei tarvitse murehtia – mieluummin yli kuin alle. Liian pieni paine kohottaa vierintävastusta, kuluttaa renkaiden lisäksi polttoainetta, ja ajo-ominaisuudet heikkenevät. Tämä pätee yhtä lailla kesällä kuin talvella, sanoo Morri. Teksti: Henri Posa, kuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto, lähde: Nokian Renkaat Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?