8.6.2019 Ajoneuvot Vauhtia täyssähköön: Toyota kiristää aikataulua ja kehitystyötä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hitaasti sähköautoille lämmennyt Toyota kiristää nyt aikatauluaan aiemmasta. Luvassa on myös hartaasti odotettuja kehitysaskelia akkuteknologiassa. Toyotan hiukan myöhässä alkaneet suunnitelmat täyssähköautojen suhteen saavat uuden kireämmän aikataulun. Aiemmin yhtiön piti olla täyssähköisten autojen kaupassa vuonna 2030, mutta kiristetyn aikataulun mukaan Toyotalla olisi merkittävä sähköautomyynti jo 2025. Yhtiöllä on myös mielessään isoja läpimurtoja akkuteknologian suhteen aiempaa nopeammalla aikataululla. Toyotan tuotekehityspomo Shigeki Terashi esitteli japanilaisyhtiön uuden tiekartan sähköistettyihin ajoneuvoihin. Vuonna 2025 Toyota uskoo myyvänsä 5,5 miljoonaa sähköistettyä ajoneuvoa, käsittäen niin hybridit, lataushybridit, vetopolttokennoautot kuin täyssähköisetkin autot. 2025 mennessä yhtiö aikoo tarjota myös sähköistetyn version jokaisesta automallistaan Toyotan ja Lexuksen valikoimista. Uudistettujen suunnitelmien takana on merkittävästi Toyotan odotukset ylittänyt kiinnostus täyssähköautojen suhteen. Samalla yhtiöllä on tähtäimessään Euroopan ja Kiinan kiristyvät päästörajat. Ensimmäisten sähköautojen valmistus alkanee ensi vuonna Kiinassa ja 2020-luvun alkupuolella nähdään ainakin 10 sähköautomallia. Kotimarkkinoille Japaniin Toyota aikoo tuoda myyntiin ensi vuonna erittäin kompaktin kaksipaikkaisen täyssähköauton, jonka toimintamatka on 100 kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pinnan alla tapahtuu Toyota on panostamassa sähköautoihin kehittelemällä uudesta pohjarakenteestaan e-TNGA-version. Japanilaisyhtiö kuuluu sähköautoyhteistyötä tekevään EV C.A. Spirit Corporationiin, jossa muina jäseninä ovat muun muassa Subaru, Mazda, Suzuki ja Daihatsu. Aiemmin tällä viikolla Toyota kertoi tekevänsä jälleen yhteistyötä Subarun kanssa. Takavetoisen urheiluauton sijasta luvassa on täyssähköinen crossover ja sen keskikokoisiin ajoneuvoihin soveltuva pohjarakenne. Ajoneuvo saapunee ainakin Yhdysvaltain markkinoille 2020-luvun alkupuolella. Daihatsun ja Suzukin kanssa työn alla on puolestaan kompakti sähköauto. Lisäksi Toyota esitteli mediatilaisuudessa näkemyksiään liikkuvuusrajoitteisia henkilöitä avustavista liikkumisvälineistä, kuten sähköpyörätuoleista ja pyörätuolien sähkömoottoreista. Aihe on ollut Toyotalle merkittävä muun muassa urheilukilpailujen yhteydessä. Sähköautosuunnitelmista kertoessaan Toyota esitteli savimalleja erilaisista sähköautomalleista. Autojen keulat olivat saaneet aerodynaamisen ilmeen jäähdytysaukkojen puuttuessa, autoissa oli pitkä akseliväli ja sivupeilit oli korvattu kameroilla. Nykytrendin mukaisesti ajovalot oli toteutettu viiruina. Eikä panostus vielä tähän lopu. Toyota loihti itselleen ZEV Factory -nimisen sähköautojen tuotekehityslabran kehitelläkseen EV C.A. Spiritin yhteistyöteknologioista nimenomaan Toyotalle soveltuvat versiot. Tuotekehityksen lisäksi ZEV Factory tekee sähköautojen bisnessuunnittelua ja se työllistää nykyisellään 290 ihmistä. Tuotekehityspäällikkö Terashi varoitti, että sähköautobisneksen voitollisuuteen voi mennä pitkä aika ja kehitystä voitaneen nopeuttaa uusilla bisnesmalleilla, kuten autojen jakamisella, oheispalveluilla, akustojen uudelleenkäytöllä ja kierrättämisellä. – Kun niistä tulee kannattavia, sähköautobisneksestä tulee kannattavaa, vaikka akkujen hinta pysyisikin melko korkealla, Terashi kommentoi. Luvassa odotettua akkuteknologiaa Lähestyvät Tokion olympialaiset aiheuttavat japanilaisyhtiöille paineita, että ne voivat esitellä uusinta uutta kotikisojen yhteydessä. Eräs Toyotan panostuskohteista ovat niin sanotut kiinteän elektrolyytin akut (solid-state battery), joiden luvataan tekevän akuista kevyempiä, tehokkaampia ja turvallisempia. – Tahtotila tekemiseen ei riitä. Täytyisi pystyä toimittamaan, Terashi kommentoi odotettua akkuteknologiaa. Toyota haluaa kuitenkin, että se voisi esitellä julkisuudelle kiinteän elektrolyytin akkuteknologiaa ensi kesänä järjestettävien olympialaisten yhteydessä. Aiemmin japanilainen autojätti lupaili teknologiaan perustuvaa läpimurtoa vuodelle 2022, joten julkinen esiintyminen 2020 ennen sarjatuotantoa voisi olla mahdollinen. Lähde: Automotive News Kuvat: Toyota Lue myös: Toyota uskoo polttokennojen halpenevan hybridien tasolle 10 vuodessa Siirtyvätkö Toyota GT86 ja Subaru BRZ jatkossa TNGA-pohjarakenteelle? Toyota suunnittelee sähköautojen kehitysaskelta vuodelle 2022 200 miljoonan pitkäveto: tällainen on BMW:n tuleva akkututkimuskeskus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta